Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Start/insprutningsstrul?
1845 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Start/insprutningsstrul?

Min bil är extremt grinig när det gäller att starta. Ibland kan man få håll på upp till en minut innan det brummar som det ska. Detta börjar bli rätt jobbigt då jag även har problem med att tomgången inte är som den ska, detta gäller speciellt innan motorn har uppnått arbetstemperatur. Ibland hugger det emot rejält.

om man samtidigt har realtimeläget öppet i datorprogrammet som är kopplat till sprutet så ser man att tex varvlägena hoppar rejält, ena sekunden visar det att varvet är 500rpm och nästa sekund är det 4000rpm. Då är det inte konstigt att det hugger emot om man försöker starta med 35graders tändning.

Vad kan detta bero på och hur kan man lösa bekymret? Är det någon som varit med om detta förut?
Kan det vara så att spänningen till sputet blir för låg, startmotorn tar ju en hel del ström när den snurrar ? Hur skulle man isf kunna lösa det?

MVH Jonas

Eslöv
Här sen Apr 2006

hugger det emot så skulle man ju kunna tänka sig att spänningen sjunker rejält, men då är ju felet redan där så att säga.

Lite långsökt, men om du har ett batteri som inte gillar startström så kan det ju vara en annan sak. Batterier anges både i amperetimmar och ett amperetal. Amperetalet är startströmmmen det klarar. Lite överdrivet men ett ex: det står t.ex 80A, 100 Ah på ett batteri. En sånt batteri är det väldigt svårt att starta på starten,

På ett annat furum så skrev du ju att det var lätt att puffa igång den... hmm startvev kanske . Skämt åsido, men finns det inget sätt att ha tändningen låst, medans den går på startmotorn ?

Annars så får du väl köra en uteslutning och börja med att köra ditt tänd/insprutningssystem på en separat spänningskälla... eller kanske ännu enklare testa köra starten på ett separat batteri... fortsätta så o leta dig fram

Det låter dock inte som spänningsfel tcyker jag...

Horda
Här sen Nov 2002

Kanske triggerproblem? Annars kan det va någon inställning som är fel. På mitt sprut ställer man vad tändningen ska stå vid start. Fast å andra sidan läser den ju om det är start eller ej via vartalet och då hjälper det ju inte om den hoppar till 4000. Har den alltid varit sådan eller är det bara nu sedan du byggt kompressormotorn?

Halland
Här sen Maj 2003

Låter ju onekligen som triggerproblem. Tittat på signalen i oscilloskop? Är det orginalsetup eller någon specialare för att få det att fungera med motorstyrsystemet? Hall eller VR-givare? Hur ser kablaget till givaren ut?

Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Start/insprutningsstrul?

M3Jonas skrev:
om man samtidigt har realtimeläget öppet i datorprogrammet som är kopplat till sprutet så ser man att tex varvlägena hoppar rejält, ena sekunden visar det att varvet är 500rpm och nästa sekund är det 4000rpm. Då är det inte konstigt att det hugger emot om man försöker starta med 35graders tändning.

Liknande symptom har jag när jag tittar i en logg från min insprutning, och det är
bara i start ögonblicket det är konstigt.
Har pratat med en kille som är mekaniker åt diverse rally och rallycross förare.
Han säger att det finns inte så mycket att göra åt det, kommer ju en massa strömspikar
i startögonblicket från starmotorn etc...

Förästen vad är det för insprutning du kör med?

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
På de riktigt snabba bilarna har man ju separat startmotor, det kanske kan vara melodin

Kablarna till triggergivaren är vanliga 0,75 kablar, ej skärmade. Triggern är från någon Ford, dvs ej BMW original. Har inte kollat på den signalen.

Kör med DTA E48. Hade samma strul när jag åkte sugis, fast då upplevdes det inte lika jobbigt då den motorn var mer lättstartad och inte lika rå i sig.

Batteriet är från den superba leverantören Biltema, är ett batteri som ska vara ett bilbatteri, dvs inget fritidsbatteri.

Horda
Här sen Nov 2002

Då skulle jag göra om kabeln till triggergivaren. En skärmad mikrofonkabel eller liknande och sedan jorda den vid styrboxen.

Annars kan det va triggerhjulet som inte är helt optimalt. Jag köpte ett likadant som du har men fick det aldrig att fungera. Anledningen till det va ju att mitt styrsystem säger ifrån vid triggerproblem. Ditt system verkar tyvärr bara köra på som vanligt med risk för motorskador som följd.

Linköping
Här sen Jan 2004

Prova med ett annat batteri, det från finbilen kanske?
Biltema batterierna har en ful ovana att kortsluta celler för ingenting, har tillomed varit med om att ett helt nytt haft en paj cell.

På min dippar spänningen till 10-11 när man kör på starten o det är en sexa.

Horred
Här sen Dec 2004

Har du labbat med avstånd mellan triggerskiva och cranksensor?
Kan göra underverk vid just dessa problem.

/Martin

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
igmab skrev:

/Martin

Inte mer än att när jag bänkade motorn så misstände den på höga varv och laddtryck om triggeravståndet var för stort.

Umeå
Här sen Nov 2002

M3Jonas skrev:
igmab skrev:

/Martin

Inte mer än att när jag bänkade motorn så misstände den på höga varv och laddtryck om triggeravståndet var för stort.

Vad har du för avstånd?

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
0,6-0,7mm har jag för mig.

Horda
Här sen Nov 2002

Det är för djupt gap på det "missade gapet" på det triggerhjulet du har. Det är nog på håret att ditt styrsystem klarar hantera det.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Det är för djupt gap på det "missade gapet" på det triggerhjulet du har. Det är nog på håret att ditt styrsystem klarar hantera det.

Aha, så du menar att det är för mycket borttaget i "hålet"? Så lösningen är att göra ett likadant fast med grundare djup eller kanske svetsa på material i gapet?

Tokholm
Här sen Jan 2003

På mitt sprut finns det en ingång som, vid behov, kopplas till startmotorsolenoiden (fuel injection correction during cranking).
Har du nå't liknande på ditt sprut?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Har ni en bild på triggerhjulet i fråga?

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Problemet funnet och eliminerat!
Precis som Samuel trodde så var det triggerkabeln som var boven i dramat, efter byte till två skärmade kablar som sen jordades vid boxen så startar biln nu kanonfint, nästan som en originalbil! thumbs up

Start/insprutningsstrul?
1845 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande