Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1396 besök totalt |
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet?
Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven? Jag har just nu en golf gti 16v,men jag ska bygga en till eller köpa en banbil. Vad för bil är bra som grundkonsept för att köra på bana med? Vad är det som är hyffsat billigt att göra om till banbil? Jag vill ha nått som tål att köras med som inte pajar direkt! Jag har kört golf ett bra tag nu och har även haft en BMW 318is, men jag var lite trög på att förstå mig på bakhjulsdrift då. Vi var iväg och tog licens kurs för några veckor sen,på vägen upp till mantorp så pajade vatten pumpen på tjejens bil. Så när vi kom upp och skulle köra på bana så fick vi låna en BMW 325 cab av en instruktör,och jag var inte alls impad i början men när han hade visat oss lite så var det en välldigt go bil att köra enndå, men jag skulle behöva lite tipps angånde en nytt objekt! Är det någon som kan ge några bra förslag på banbilar? Mvh pär j _________________ pär johansson |
||
Re: Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet?
Lätt bil är billigare än tung bil och RWD är hållbarare och snällare mot däck än FWD, är en bra grundregel när man börjar....... sen när man vidareutvecklar dom till riktiga racebilar så finns det undantag men som nybörjare så skulle iaf jag rekommendera någon lätt Rwd-bil typ BMW 318is som bra och hyggligt enkel och billig första bil för att börja åka bana seriöst med. |
||
Håller med Fredrik inte för att jag har så stor vana av bana men några varv har det ju blivit
sen så kan jag rent spontant säga at det e en ganska stor skilnad å köra en cab mot att köra en täkt bil med båge i för cabben den kränger ganska så kraftigt i karossen å det gör att den blir rackarns så svår körd om man e ovan _________________ Alf ryhn |
||
Bakhjulsdrift är bäst. Balans, förarutmaning, belöning, allt talar för bakhjulsdrift.
om man inte gillar att överköra saker som en gorilla. Man kan pressa en FWD sisådär 250% mer än vad den klarar. Allt som händer är att den mögar ut ur spåret och du hämtar hem genom att släppa på gasen. Mer lättkört än morsans matvagn. Och ganska kul, om man inte har bra varvtider som främsta mål. Mina 2 ![]() |
||
|
||
|
||
Varför inte kolla på en 325 E36?
Hittade en billig rackare på ppf ( http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewto kanske lite väl skabbig men det finns fler i liknande prisklass. Visst är den bilen betydligt tyngre än en 318is men det känns som om prisskillnaden inte är jättestor och motormässigt är det rätt stor skillnad. Dessutom är e36:an inte lika lynnig som en e30. _________________ Jonas Edling |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1396 besök totalt |