Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet?
1396 besök totalt
pär_j
Hällevadsholm
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven?
Jag har just nu en golf gti 16v,men jag ska bygga en till eller köpa en banbil.
Vad för bil är bra som grundkonsept för att köra på bana med?
Vad är det som är hyffsat billigt att göra om till banbil?
Jag vill ha nått som tål att köras med som inte pajar direkt!
Jag har kört golf ett bra tag nu och har även haft en BMW 318is, men jag var lite trög på att förstå mig på bakhjulsdrift då.
Vi var iväg och tog licens kurs för några veckor sen,på vägen upp till mantorp så pajade vatten pumpen på tjejens bil.
Så när vi kom upp och skulle köra på bana så fick vi låna en BMW 325 cab av en instruktör,och jag var inte alls impad i början men när han hade visat oss lite så var det en välldigt go bil att köra enndå, men jag skulle behöva lite tipps angånde en nytt objekt!
Är det någon som kan ge några bra förslag på banbilar?
Mvh pär j

Här sen Nov 2002

Re: Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet?

pär_j skrev:
Framhjulsdriven eller bakhjulsdriven?
Jag har just nu en golf gti 16v,men jag ska bygga en till eller köpa en banbil.
Vad för bil är bra som grundkonsept för att köra på bana med?
Vad är det som är hyffsat billigt att göra om till banbil?
Jag vill ha nått som tål att köras med som inte pajar direkt!
Jag har kört golf ett bra tag nu och har även haft en BMW 318is, men jag var lite trög på att förstå mig på bakhjulsdrift då.
Vi var iväg och tog licens kurs för några veckor sen,på vägen upp till mantorp så pajade vatten pumpen på tjejens bil.
Så när vi kom upp och skulle köra på bana så fick vi låna en BMW 325 cab av en instruktör,och jag var inte alls impad i början men när han hade visat oss lite så var det en välldigt go bil att köra enndå, men jag skulle behöva lite tipps angånde en nytt objekt!
Är det någon som kan ge några bra förslag på banbilar?
Mvh pär j

Lätt bil är billigare än tung bil och RWD är hållbarare och snällare mot däck än FWD, är en bra grundregel när man börjar.......

sen när man vidareutvecklar dom till riktiga racebilar så finns det undantag men som nybörjare så skulle iaf jag rekommendera någon lätt Rwd-bil typ BMW 318is som bra och hyggligt enkel och billig första bil för att börja åka bana seriöst med.

NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005

Håller med Fredrik inte för att jag har så stor vana av bana men några varv har det ju blivit
sen så kan jag rent spontant säga at det e en ganska stor skilnad å köra en cab mot att köra en
täkt bil med båge i för cabben den kränger ganska så kraftigt i karossen å det gör att den blir
rackarns så svår körd om man e ovan

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bakhjulsdrift är bäst. Balans, förarutmaning, belöning, allt talar för bakhjulsdrift.

om man inte gillar att överköra saker som en gorilla. Man kan pressa en FWD sisådär 250% mer än vad den klarar. Allt som händer är att den mögar ut ur spåret och du hämtar hem genom att släppa på gasen. Mer lättkört än morsans matvagn. Och ganska kul, om man inte har bra varvtider som främsta mål.

Mina 2 , vilka är av en valuta som inte är vidare mycket värd i sammanhanget eller i sällskapet av betydligt mer meriterade motormän (som Fredrik).

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Jag kan bara säga ett ord: M I A T A ! thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Roger Gustafsson skrev:
Jag kan bara säga ett ord: M I A T A ! thumbs up
En underbar grund som går att komma långt med (förarutvecklingsmässigt). 318is verkar vara billigare iaf i början. När lädret skall lättas rejält för chassiuppdateringar vete katten vilken som är billigast/roligast.

Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005

Porsche 924.
Lätt bil med bra viktfördelning.
Underbar att köra speciellt på konbana

Min är till salu för övrigt.
Mvh Håkan

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Varför inte kolla på en 325 E36?
Hittade en billig rackare på ppf (
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4101&postdays=0& . . . .
kanske lite väl skabbig men det finns fler i liknande prisklass.
Visst är den bilen betydligt tyngre än en 318is men det känns som om prisskillnaden inte är jättestor och motormässigt är det rätt stor skillnad. Dessutom är e36:an inte lika lynnig som en e30.

1396 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande