| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ursprungs ställe att börja VAR ?
|
15 besök senaste veckan (1569 totalt) |
|
Har mekat många år dock inte För racing så mycket mer bruks mekning.... Bil MC Gocart osv Allt med motor..... Min dröm En BMW eller Porche typ liknande moddad 323 ATT Rejsa med på bana Vad kör man för Data-boxar & var kan man få tag på dessa till en rimmlig summa ? Mappning portning ? = Bloueprinting eller ? Vad annvänder man för utrustning + Programvara det jag sätt här liknar Math-labb typ 3-D diagram för matte Som sagt var och hur börjar man Meka kan jag men ---- Resten kommer ju inte gratis Så tänkte att man kunde be om råd här...Vad finns ? vad behöver man ? OSV MVH Fille javascript:emoticon(' ')
javascript:emoticon(' ')
PS vi kanske synns snart på banorna När jag ska parkera där .. _________________ Fredrik Söderlund Gokart är skitkul Fart och fläckt och hälst en ny andedräkt |
||||
|
När du skrev ditt inlägg visste du nog precis vad du vill fråga, men det kom aldrig riktigt ner i tangentbordet och vidare ut till oss ...
Själv förstod jag inte riktigt vad du undrar om? Jag kan ju utveckla lite om det jag faktiskt förstod : Mappning - Programmering av insprutning och eventuellt tändning. Oftast gäller det eftermarknadssystem, men det finns de som mappar om originalsprutet i t.ex. Motronic (BMW m.fl.) Portning - Finputsning av insugskanalerna i toppen för att få ett optimalt flöde, det är inte alltid störst som är bäst! Blueprinta - Att bearbeta t.ex. stakar och kolvar med extremt snäva toleranser, helt enkelt göra det som ingenjörerna ritade men produktionsavdelningen ändrade på p.g.a. kostnadsskäl ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Haha, min förmåga att läsa fel har slagit till. Ordet boxar stod ju snett under Porsche (iofs felstavat) och klumpläsning av ord kan ju ofta bli fel.
Men jag misstänker att meddelande är krypterat. Om du söker hittar man för övrigt en tråd där en Fiat Barchetta med lustgas rekommenderas som ypperlig banbil. Vart är forumet på väg..
_________________ Anders Hansson |
||||
|
Skriver som en kratta ;)
Jo jag klämde ihopa allt lite konstigt men ni förstod kontentan. ? "Eller" Min våta dröm antingen en BMV 323 325 335 ="egen modell" eller Porche 911 & 935 inte targan dårå men boxern JJJJAAAA Min dröm person vagn BMW 735-750 köra till och från banan med.... Som jag skrev Så mekar jag själv sen jag kröp detta är sant dock inte alltid med önskat resultat
Jag förstår att det är roligt att se en del Banbrytande exempel "där fick jag till det" Portat har gjort det själv med varierat resultat på MC de är dock oftast bättre än bil-tillverkare på sina kanaler Vad behövs för vertyg för att göra detta på ett mer seriöst sätt än att fila hemma i garaget ? VAD BEHÖVS FÖR ATT GÖRA DETTA SERIÖST ? psssst Portat = Störst är bäst insug typ som kolv diametern och utblås stort som kolven på tvären fråga Primmar-Göran på sin gröna Gillera,,,, Blueprinting väga in varje liten del och rikta in lekt med detta också fast inte så proffisionellt Hushållsvåg det ger ett rätt bra resultat och chimms är också bra (Man har ju inte en hel verkstad hemma) VAD BEHÖVS FÖR ATT GÖRA DETTA ? Men mappning har inte gjort detta Vad behöver man för atteraljer programerbara styrboxar sladdar samt program ?? OCH VAD BEHÖVS TILL DETTA ? Så om man en gång för alla vill seriöst börja rejsa vad behöver man mer än ett garage med gamla vertyg Typ lapptops "Att ha i örat ner renarna råmar" usb kabel till styrboxen vad behöver man och vad är gångbart att programera "orginalet" Motronic Tectronic osv.. Var börjar man köpa för Prylar helt enkelt ? För att bli en VINNARE För det är ju det som gäller eller ?
OK ni låter som min gamla lärare Lär dig skriva och punktera ordentligt. "och det gjorde jag på alla fyra" Typ fick inte lite skit för detta ... Trött Fille hanpumpa fyra bildäck.....Pust
_________________ Fredrik Söderlund Gokart är skitkul Fart och fläckt och hälst en ny andedräkt |
||||
|
Tråkigt svar.
Men börja med att läsa reglerna. De flesta av de klasser som vi vanliga folk, som betalar själv, har råd med att köra är hyffsat hårt reglerade. Det är inte alls säkert att du FÅR programmera sprut, porta och sånt.... http://web.sbf.se/regler/visaregler. Sen får du välja bil, oavset om det blir BMW eller Porsche får du mycket hjälp med trimning på märkesforum. Hur man portar och blueprintar finns beskrivit i flera böker. Här kan du läsa lite om Megasquirt (et DIY system til sprut mm) http://www.megasquirt.info/ mvh _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||||
|
Du måste skämta om det där med portning och kolvar på tvären i en bilmotor?
Att du har mekat länge tror jag på men kanske inte med bilmotorer!? om du vill veta mer om trim på en bil motor sök på olika forum så får du svar på dina flesta frågor, sen är det ju inte bara motorn som bestämer hur fort det ska gå. _________________ Niklas Lövgren |
||||
|
Tack så mycket
Jag har fått många bra svar på Kludderiet & frågorna jag skrev Tackar för det ! Jorå klart jag skämtade om portningen det är inte alltid störst som är bäst och appropå Mekningen Jag har mekat både Bilar + Mc risjärn jänkare strykjärn=BMW You name it'' Är det motor eller elektronik i så har jag varit och känt påre.. Varför då mina dumma frågor .. Ja var det inte Einstein som sa, fråga som ett barn och du får veta mer ? Nja vet inte var inte född då. Jo om jag som är hyffsat hemma på bilar motorer osv ska få reda på var man börjar som Race-Rookie Varför inte på ett sånt här ställe här är ju stämmningen i topp "De dagar man inte förlorat DÅRÅ!" och har faktiskt fått bra svar här Typ på länkar om Regler om jag inte visste om tidigare, Länkar till tillverkare av Elektronik och Mappning, Som jag hadde mindre aning om innan,, Så tack alla För både de goda svaren och de mindre bra...
MVH Fille PS Kan visst meka bilmotor "tror han ja" Sist han mekade Kylskåpet blev det en frys.... _________________ Fredrik Söderlund Gokart är skitkul Fart och fläckt och hälst en ny andedräkt |
||||
|
Lite osäker på vad syftet är med ditt (kommande) projekt. Om det är att köra 'räjsing', så är det nog smartast att kolla på vad, och i vilken klass, man vill köra. Lusläsa den klassens reglemente, och smygtitta på vad förarna i den klassen åker för bilar.
om det är att åka på banträffar, så varför inte börja med att skaffa en bil, och börja åka lite. Att vinna skulle vara det enda målet, så skulle nog många av oss lägga ner ganska snart. Allt handlar ju om att ha roligt, även om det går
Som ren kuriosa kan jag flika in att jag körde min första banträff på kinnekulle med +0.18 graders camber på vänster bakhjul och -1.84 graders toe på samma hjul.... Väghållningen var usel, men roligt hade jag, och mer åka ska det bli av .. (fast nu med fixad hjulgeometri). Du behöver med andra ord ingen superbil för att ha kul på banan, och kommer absolut inte bli utskrattad oavsett vad du kommer med.
|
||||
|
Roligt var det ja !!!
Ja det är la tanken att det ska vara ROLIGT Men ska sanningen att säga aldrig kört på bana och inte tyckt det var roligt "Gokart Hoj Bil bara väldigt lite med bil det kan man inte kalla Rejsa bara tog några varv tillsammans med andra" Men det tenderar att växa ut små horn (6) Mitt projekt det ska finnas utrymme till det efter min plånbok Helst en BMW och Nån form av billig racing "jag vet det finns ingen billig racing men hyffsat billig" Vad regelboken beträffar så har jag börjat läsa...... Men som sagt inte alltid lätt att se vad som gäller vilken klass.. Är som sagt Rokie "Nybörjare" på Racing och kollar vad som behövs och vilka gränser och krav det finns, Det är dock inte lätt för novisen att Fatta alla regler och sådant. Mitt projekt en avdankad BMW 320-325 som man får framföra i någon hyfsat billig racing form. Men ska lära mig om regler inställningar och sådant och vad man får och inte får ! och är det inte bäst att börja här då där alla har kunnighet ? Eller MVH Fille _________________ Fredrik Söderlund Gokart är skitkul Fart och fläckt och hälst en ny andedräkt |
||||
|
om du ska börja tävla så titta på arrangörer här på rejsa, välj en serie som verkar bra för dig,
Är du själv om det hela så välj en sprint serie eller om ni är fler så välj en långloppsserie, en sak att tänka på är att det kan vara en hel del jobb med att tävla med bil så en kompis som vill hjälpa till är ett +. Efter att du har hittat en serie att köra i åk dit och titta och prata med teamen, sen är det dags att leta bil. En färdig bil är alltid billigare än att bygga nytt, nackdelen är att du inte vet vad som sitter i motor mm, fördelen är att du kommer ut och kör på engång. _________________ Niklas Lövgren |
||||
|
Tja,
gör såhär: om du gillar att läsa - köp några böcker, annars kolla efter filmer/dvd Winning - a race drivers handbook är bra Görans väghållningsbok rekommenderas också (fast jag har inte läst den, )
Det finns en bok som heter "competition car preparation" De flesta kan köpas i Sverige via bol eller bokus kanske det hette Bestäm din budget Skall du köra amatörklubbracing får du räkna med 20 kkr per säsong give or take några tusen. Det räcker för att vara med och köra. För att vinna krävs mer - tid eller pengar. För skojköra beror det bara på hur mycket du vill köra. Köp rätt bil Utvecklingsbar Inte för tung Pålitlig Inte för unik/speciell (dvs det skall inte vara omöjligt att fixa trimdelar och utbyta erfarenheter) Allt går att köra med men det kostar om man väljer "fel". Du vet, en kammad och borstad gris förblir en gris. Träna mycket körning Kör , kör, åk med, titta på andra, se på filmer, kolla TV, fråga mycket. När du konsistent kan pressa din bil och köra med 2-3 tiondelars skillnad varv efter varv kan du fundera på motortrim, mappning av egna sprut, blueprinting och sånt. Att börja i den änden tycker jag gränsar till meningslöst jobb.
Många här på forumet är dock lika intresserade av att meka, fixa och trixa som att köra så det är dina egna ambitioner och mål som avgör. Vad gäller kommentarerna om skrivsätt och stavning är signaturen Fuling här på rejsa (dyslektisk) högt respekterad (typ ) , så ta't lugnt och förbli saklig så blir det bra. Miata, 318is verkar vara innebilarna på forumet i "billig i drift, lite effekt klassen" BMW M3 och Porsche 944 har massivt stöd lite högre upp i fart/pris. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
15 besök senaste veckan (1569 totalt) |