| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
0 i komp på 3.an
|
2193 besök totalt |
|
0 i komp på 3.an
Startade upp motorn efter lång natts sömn + ny kam Noll i komp på 3.ans cylinder!!!
Har tagit bort topplock Syns inget på packningen.(IOFS åter använd) Syns inget hål på kolven, Kolvringarna ser OK ut Vad kan det bero på? Justerat ventilerna galet? packningen? PLS HELP!! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Yep Men när jag häller lacknafta genom insg rep avgas driver det bara lite. Kan jag ha varit så fläng att jag justyerat ventilerna helt galet? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
jo, en tillfällig kortslutning är min teori
men om du ändå har toppen borta så kan du ju alltid hälla lite tunn olja utmed kolvkanten o se om du har jätteläckaget allan där. Men om bilen gick bra innan du började så finns det väl ingen anledning till att det skulle ha hänt något omvälvande på en cylinder. om jag skulle köra med beggad topppackning så skulle jag dra nån Nm extra, så att den får en chans att forma om sig en gnutta, alternativt köra med lite klister, men det är jag det. _________________ Mats Andersen |
||||
|
Inga skador på packningen, inget hål i kolven, schysst kolvring.
Klurigt skulle nästan misstänka att kompprovaren spelar dig ett spratt, för sååå fel kan du väl inte justerat in ventilerna !?
_________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Skalla pröva det imorgon när jag har knackat tillbaka kolven... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Kompprovaren gav utslahg i de andra cyllarna ( var det första jag testade).. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Så det är ett big No No? Den gamla såg ny ut, Cometic ,skall gå att använda igen den hade bara 50 mil bakom sig.. Men den åker inte på en tredje gång.... om bergenfors har öppet imorgon åker jag ner (cykel, toppen i ryggsäck ) och provtrycker den..
Återkommer ..... EDIT: inget fel på toppen! Så Ice teori är nästa som skall testas ikväll!! dvs ny packning ihop med allt.... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Skulle ju också kunna vara kraftigt skadade gängor i tändstiftshålet, men i sånna fall borde du nästan höra ett pysande ljud & dessutom så borde du ju märka det när du monterar stift/kompprovaren.
Prova ny packning så håller vi tummarna att det va den som spökade..
_________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||||
Fått stor nojja. Åker iväg med toppen för att kolla om ventilerna ev blivit krökta..
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
ok så var det kollat Alla ventiler raka och fina, säten och tändstifts gäng likaså Så kvar har vi feljusterat ventiler packning? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Måste en sådan vara med på ALLA?
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Så då är det mesta tillbaka med den nya packningen blev ventiljusteringen annorlunda
Troligtvis var avgas på 3 utan spel. Startar upp imorgon så får vi se.. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Så blir det när man har stötstänger. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
YES it's alive. Kan man få gå en grundkurs i att ställa ventiler samt att skruva tillbaka bronspluggarna över progressionshålen på Webers
Har nu bara grundställt tändningen innan jobbet. så kanske lite konservativt.. men den gick OK till jobbet! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Grattis! one ready, one to go... Idag ska jag till British Motor och fixa renoveringssats för min huvudcylinder, sedan får vi se om vi har två fungerande bilar i teamet. Vi höres! _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
0 i komp på 3.an
|
2193 besök totalt |