Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 9960 besök totalt |
Batterifråga?????
Jag behöver hitta ett midre batteri än std pga att någon jäv... har pulat massa rör där battriet sitter std, se nedan. Stoppa batteriet i skuffen är ingen hitt i en kombi ![]() Hur mycket battri behövs det för att veve igång en snurran????? Tackvare att det är nästan en flintabil så är den gurselov helt avsaknad av AC elhissar och annnat trams. Jag behöver ett battri med måtten 200*150 och ca 200-250högt. Några tips? ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag vet inte om det går, men spontant så känns det som om två motorcykelbatterier i serie borde fixa det hela... Men man får nog kolla lite på Ah och sådär...
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Hjälp nu en stackars mekanist hjära som det blir tilt i så fort någon säger volt, amper mm
![]() Startmotorn ligger på ca 1hk= ca 735W vid 12V ger väll det lite över 60amper. Ett std batteri ligger väll på en ca 55Ah, vad det nu säger?????? Hur länge kan man veva på starten, det är väll inte en timme va???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det som spelar roll för att kunna dra runt startmotorn är ett batteri med hög kortslutningsström... Alltså som klarar av snabba extremt kraftiga effektuttag. Fråga mig inte vad ett vanligt bilbatteri har för kortslutningsström, det vet jag inte men vill veta..
_________________ /Arne Lindgren |
||||
Nu var det ett tag sedan jag läste ellära, men man måste ju räkna med batteriets inre resistans i serie med startmotorns, så man får garanterat inte 12 V över startmotorn utan lägre och därmed mer A för att komma upp i 735 W.
55 Ah säger att batteriet räcker i en timme om det belastas med något som kräver 55 A. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
vi körde med ett 35ah batteri till kadetten med en 2l 16v snurra. batteriet stod dessutom längst bak med ca 3.5m kabel till starten.
hittade två batterier i min hankook-lista som nog skulle passa dig. dom heter. ..............................................................vikt nr...........L.........B........H........Ah....cca....torr...pris 53522....197....129....200....35....175....7,5....280:-....små poler 52805....184....125....160....28....180....6,2....280:-....skruvpoler pris ex moms/miljö/syra _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
dude:
Detta verkar kals, tackar. Men vad hittar man detta batteri???? nr...........L.........B........H........Ah....cca....torr...pris 53522....197....129....200....35....175....7,5....280:-....små poler 35Ah känns med den förlängdaryggmärgen att räck pga att bilskrället bara skall gå på sommaren så man kan bortse från den sämre kapasiteten pga tempen på vintern. Har inte en susing om varför, men så är det ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Bilbatteri/MC
På Discoverys "A racingcar is born" så körde han med ett litet MC-batteri typ 14Ah eller så till sin Fordmotor som var en 1.8 eller 2liters tror jag. Men det är ju starteffekten som äv viktigast och den brukar väl ligga på 500-600A på ett standard bilbatteri, har ingen aning om vad ett MC-batteri har. _________________ /Jimmy Flodell 0-100km/h? Ja, det borde den väl göra. BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio. |
||||
hittade ett till. nu av märket exide 54228 42Ah 190x130x220 lite varta artnr 535 020 024 3100 eller 535 022 024 3100. hankook kan jag ta hem. vet ej vad frakten kan kosta på ett batteri?. troligen runt 100:-. har faktiskt aldrig beställt ett batteri från denna leverantör tidigare, men det är av ren lathet. jag får allt levererat till dörren från mekonomen ![]() cca på ett varta standard mc-batteri med 30Ah är 300 . ett 14Ah är 140. tittade på några till och cca:n ligger nästan alltid på 8-12ggr Ah. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re: Bilbatteri/MC
Han hade ett oddyssey batteri. Jag har haft ett sånt i min Miata (1.6L) och det funkade perfa. Det är ett sealed batteri som kan monteras i vilken riktning som helst och som aldrig läcker. Smidigt! Men DYRT, jag tror jag köpte mitt för ca 1600kr av Trendab i Södertälje (jag hade bråttom - det går säkert att fynda för mindre pengar annanstans). Gissa vilket batteri jag kommer sätta i Westfielden ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Min räser har likadant batteri som jag har i åkgräsklipparen! 12V och ca mått ur minnet 25x12x15 cm.
Funkar bra när motorn är lättstartad. Kan bli trött när motorn inte är på humör. Lång sladd från batteriet längst bak i bilen fram till startmotorn, undrar hur mycket spänningsfall man får genom den. _________________ Pär Hylander |
||||
Nu klack det till i skallen på mekanist muppen
![]() Titta vad jag hittade ![]() http://www.elproman.se/sv/produkter/ _________________ Johan Sjölinder |
||||
Kom ihåg att ett batteri BARA används när motorn inte är igång och generatorn alltså inte laddar. I ALLA andra fall utgör det tvärtom en belastning för generatorn och ju större batteri, ju större belastning = slöare bil. För oss som vill ha max prestanda ur bilen är ett onödigt stort batteri alltså av ondo!
om man bara kör på sommaren och motorn är lättstartad klarar man sej med ett minimalt batteri. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Re: Battrifråga?????
Jag kör med DynaBat(Hawker), väger ca 6Kg och kan monteras hur som helst. Mindre än halva storleken av ett standard batteri så jag fick plats med huvudbrytaren bredvid batteriet. Trots storleken drar det runt en 7liters V8 utan problem, jag använder dock bara bilen maj-september. Det finns en ganska ok websida där denna typ av batterier är beskrivna: http://www.stealth316.com/2-dynabatt ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jag köpte mitt från staterna, ca 1400:- om jag kommer ihåg rätt. KH Motorsport säljer Hawker varianten men det ska vara samma batteri. ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Hm 6kg tror jag enligt : http://www.odysseybatteries.com/ PC 625 heter det om jag inte minns fel. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
_________________ ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 9960 besök totalt |