| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utväxling i Fords Typ-9 låda?
|
1641 besök totalt |
|
Någon som vet vilken orginalutväxling det är i Fordlådan? 1:an, 2:an 3:an, 4:an och 5:an Har hittat info om detta här förut men vete katten var den blivit av. Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 SÅLD! Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||||
Det kan stämma bra! Tar man däremot lådan från en v6 så ska visst ettan va lite längre. Ryktena säger även att den fyrväxlade ska ha längre etta.. Ettan i en orginallåda blir nästan värdelös tycker jag. Monterade nyss i en typ-9 med quaife drevsats i min sjua. Har inte alla utväxlingar men, 1st 2,19:1 tror jag, den gör typ 85km/h vid 7000rpm.. 4th 1,00:1 5th 0,91:1 för lite överväxel, skulle ha vart mer.. varvar ut ganska fort.. gör 200km/h vid 7000rpm. Jag kör med 3.92 i bakaxeln och 205/60-13 (dom är väl 57cm höga om jag inte minns helt fel.) Kan försöka ta reda på resten.. Men det är ju en sån låda man måste ha i en sjua! Jag kommer aldrig kunna ha en vanlig låda i den nu oj så underbart det är att köra nu!
|
||||
|
Jag plocka precis ur låda o diff från en Granada V6. Samma långa etta då kanske? Nån som har koll på diffen på en GranadaV6 -85?
|
||||
Japp, men ingående axel är lite längre, om man har en sprängkåpa gjord för den korta lär det inte funka. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Exakt, det får man inte glömma! Antingen får man tillverka en 20mm spacer eller om man har ford, använda kåpan från v6.. |
||||
|
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||
|
V6-lådorna (eller åtminstone XR4i, det tvistas om andra V6-lådor har samma) har 3.36, 1.81 och 1.26 istället så lite tätare är dem. Ska man ha den på en Ford-fyra är det som sagt distans eller kapad ingående axel som gäller, V6-sprängkåpan passar ju inte på en fyra.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Mer jobb på attgöra-listan...
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1641 besök totalt |