Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i (BMW CUP 2007)
<<   1, 2, 3   >>
11072 besök totalt
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Flesh skrev:
Självklart ska du köra modifierad med den... då kommer vi att hamna i samma klass
Sen är det ju roligt att lätta en bil..


Självklart, ja!

operation övertalning påbörjad...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Andreas Lidström skrev:

Lånar tråden lite: 4,27 för "mellandiffen", finns det...och isf var?
Har förlagt länken med listan över olika utväxlingar.


E34 520 touring skall ha 4,27 mellandiff.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



John: Självklart skall du köra i Modifierad

Ang. taket så rekommenderar jag dig att byta hela taket. Jag har gjort det på min, var ganska enkelt faktiskt.

om du ändå bestämmer dig för att limma luckan så använd inte silikon, för då kommer en lackerare inte vilja ta i bilen ens med tång..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Arne skrev:
Andreas Lidström skrev:

Lånar tråden lite: 4,27 för "mellandiffen", finns det...och isf var?
Har förlagt länken med listan över olika utväxlingar.


E34 520 touring skall ha 4,27 mellandiff.


Just det. Hade ngt sådant på lut... Tung, slö osv osv.

och ja, det är klart du ska åka Mod. Tar inte lång tid innan du står där och svär över att du inte får byta det ena eller det andra "bara för att det är kul/billigare/enklare/tuffare".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Var det inte en gosskör förra veckan som stog och sjöng att en E30325 var det optimala valet för klass std?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kristian Larsson skrev:
Var det inte en gosskör förra veckan som stog och sjöng att en E30325 var det optimala valet för klass std?


Jo, och så är nog fallet fortfarande...men Mod är roligare den dagen det kliar i fingrarna.
Har redan figurerat svänghjulsbyte här och görs inte det inom originalspec är man direkt i Mod...

Fast en vinnare i Std är inget man bygger ihopa på en höft, det är en ganska vass sak med ett otal små och stora mods för att få den snabb. Så man har nog att pilla med oavsett...bara det att stora bromsok, trimamde motorer osv tilltalar 14-åringen i mig mer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Citat:
Var det inte en gosskör förra veckan som stog och sjöng att en E30325 var det optimala valet för klass std?



Jo, standard var ju själva grundtanken men så kommer andra sjukare tankar in. Man vill ju alltid maximera. I modifierad idag går det dessutom inga extrema bilar rent motormässigt. Dvs jag tror inte att man behöver så mkt mer än orginaleffekt för att hävda sig OK förutsatt att man toklättar bilen och hittar en riktigt bra balans. Jag har ännu inte gjort ngt som gör att jag måste köra modifierad däremot så valet är fortfarande fritt (tills jag sätter tigersågen i bilen ). Min vana trogen så är jag dock en jäkel på att samla på mig delar dyrt som jag sedan säljer billigt när jag byter inriktning.......har jag någonsin sagt att jag arbetar som ekonom

Kan bli så att det hela blir en två stegs övning, dvs standard 2007 och modiferierad 2008 med en ngt uppgraderad motor. Jag håller successivt på att bygga upp ett bra M20 motorlager som man kan börja fila lätt på i vinter. Fördelen med att ta det två steg är att man kan vara lite lugnare i investeringstakten, vilket min andra hälft minst sagt skulle uppskatta

Ja, vi får se hur det blir. Köra 2007 skall det iallafall bli

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tvåstegsraket låter begåvat. Se bara till att allt går att återanvända i Mod sen så du slipper dyra uppdateringar 2 ggr på samma del sas.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bygger du bilen för klass mod så kommer du bara störa dig på att du inte köpte Spetz bil när pengarna börjar skena... för det gör dom (tips från en ekonom till en annan )

_________________
/Kristian Elisson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
I teorin är jag ofta begåvad men i praktiken gör jag ofta tvärt om.

Martins bil hade säkert varit kanon, den är dock byggd tvärtemot mina principer med alltför dyra motorkomponenter. Min huvudtes är lätta så mkt som möjligt ha ett bra chassie och bygg motor kring billiga komponenter (så billigt det nu kan bli med M20 delar). Som sagt tidigare så är jag övertygad om att kring 200 hk räcker ganska bra i modifierad klass och för att uppnå det så är det inga 40 - 50 tkr som måste läggar ned.

Vi får se hur det blir. Just nu fokuserar jag mig på att sälja av alla M42 delar och smålätta den nya bilen.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



JohnC skrev:
I teorin är jag ofta begåvad men i praktiken gör jag ofta tvärt om.

Martins bil hade säkert varit kanon, den är dock byggd tvärtemot mina principer med alltför dyra motorkomponenter. Min huvudtes är lätta så mkt som möjligt ha ett bra chassie och bygg motor kring billiga komponenter (så billigt det nu kan bli med M20 delar). Som sagt tidigare så är jag övertygad om att kring 200 hk räcker ganska bra i modifierad klass och för att uppnå det så är det inga 40 - 50 tkr som måste läggar ned.

Vi får se hur det blir. Just nu fokuserar jag mig på att sälja av alla M42 delar och smålätta den nya bilen.


om modifieradklassen växer lite ( från 3 bilar typ...), och folk som säger sig vara på gång dit kommer till skott kommer 200 hk inte att räcka långt, ska den effekten räcka till måste du nog få till bilen lika bra som "hemliga Arne" ( ) och det blir nog inte så lätt.......men jag önskar dig självklart lycka till, ska bli kul att följa bygget...

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Har visst inte skrivit ngt här på riktigt länge...........vissa saker har dock hänt förutom att all inredning är utsliten:

1. Bur monterad

2. Säkerhetselen fixad

3. Topp inköpt och lämnad på portning

4. Dr Schrick kammar inköpta inkl hårdare ventilfjädrar som tillåter 7500 rpm (minst)

5. Trimchips som är tillverkat för Dr Schrick kammen

6. Chassit bytt i bak till Grupp N och på fredag skall vi bygga om dämparna i fram till coilovers.

7. Registeringsbesiktning inbokad 27/9 lagom innan BMWSC sista träff för året.

Inga bilder men det finns det redan otaligt med projektbilar av E30 kategorin som har. Återkommer med bilder när bilen närmar sig klar.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
8. Lexan rutor beställt och monteras på fredag

9. Glasfiberfront modell E30 i ett stycke som gör att jag kan reducera en 5 - 8 onödiga kilon extra thumbs up

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
dleb
Kungälv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 128



Bra jobbat! Lycka till på G-åsen! /Mvh Dan

_________________
Dan Byström
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



JohnC,

Se till att få pole position nu så slipper du "stöket" där bak

_________________
BMW MC-klubben
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Hmmm....jag har varit riktigt otydlig.......jag skall endast åka gatträffen på Gälleråsen dvs ingen Cup, krävs ju vagnbok för det och den fixar jag nog först nästa vår.

När det gäller skruvandet så har jag betalat duktigt mkt för att få det gjort. Min insats ligger i huvudsak i att betala och beställa varor. Jag brukar dock nästan alltid delta fysiskt på skruvardagarna men gör då enklare sysslor som att riva ned allt.

Blir bättre när jag fått eget garage. Jag ville dock ha klar bilen redan iår så att jag får köra minst en gång till innan vintern.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Nu är coiloverdämparna på plats och nästa projekt (nästa tisdag) blir att sätta dit nya bromrör runt om samt installera en bromsreduceringsventil på den bakre kretsen för enkel justering innefrån kupeén, inte optimalt men ungefär vad min kunskap och budget tillåter förnärvarande.


Vidare slipper jag den förhatliga ABS enheten efter den här operationen.

Ps. ny front i glasfiber är på väg samt lexanrutorna är monterade och klara.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



JohnC skrev:
Vidare slipper jag den förhatliga ABS enheten efter den här operationen.


Bra val att skippa ABSen! thumbs up Ska försöka skrämma liv i 323an så jag kan köra lite på sista BMWSC-träffen.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Stoltan
Gävle
Här sen Sep 2004
Inlägg: 382



JohnC skrev:

7. Registeringsbesiktning inbokad 27/9 lagom innan BMWSC sista träff för året.

Inga bilder men det finns det redan otaligt med projektbilar av E30 kategorin som har. Återkommer med bilder när bilen närmar sig klar.


Hur gick det på registreringsbesiktningen?
Fram med bilder nu när buren är på plats.

_________________
Niclas Stolt
Banbil: BMW 318IS -90 *såld*
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1861


Trådstartare
Det gick åt h-vte då min besiktningsman inte gillade mina lexanrutor. Dvs han berättade redan på förhand att han inte tänkte godkänna bilen. Dessutom saknade jag den viktiga detaljen med en träplanka mellan bur och tak som gör att man inte fastnar när man skall flyga ut genom fönstret.

Det intressanta är att besiktningsmän använder sig av godtycklig rättvisa. Har fått igenom min tidigare räserbil (den pensionerade 318is bilen) utan plankan

Hur som helst så skall jag jaga Bosse bildoktor (SFRo) nu för att få reda på exakt vad jag skall göra för att kunna registrera bilen som ombyggt fordon. Den är idag ett gränsfall och om jag bygger bromsvåg så får jag igenom den. Har en lista på 16 punkter på förändringar som har gjorts på bilen. Enligt en kollega till Bosse så ligger den på gränsen. Jag vill dock passare den. För då är helt plötsligt lexanrutor helt ok.

Förövrigt håller jag på att planerar mitt motorbygge nu. Antingen blir det 2.5 liter med 7500 rpm som maxvarv med portad topp och Dr Schrick kam 284/272 eller så blir det samma spec men 2.7 liter istället då jag precis vann en budgivning på en ETA vev. Vrid är ganska sexigt och det får man automatiskt ganska mkt av med 2.7 liters konceptet. Målet är en driftssäker motor med ca 200 hk.

Chassimässigt så har jag ett par olika setuper med fjädrar en ganska stum setup med 140 nm fjädrar fram och 200 nm fjädrar bak och en lite mjukare med 80 nm fjädrar fram och 120 nm fjädrar bak.

Skall bli intressant att se skillnaden på SLC shakedown nästa vår. Har lärt mig att byta alla fjädrar på under 60 minuter nu så det går ganska snabbt att byta setup.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



mmm... vilka fina och lätta plastbitar det kom ikväll!

Såna där plastbitar som man har på räserbilar.



Fick du oxå såna där plastbitar till räserbilar idag John?

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i (BMW CUP 2007)
<<   1, 2, 3   >>
11072 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande