Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11072 besök totalt |
Självklart, ja! operation övertalning påbörjad... ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
John: Självklart skall du köra i Modifierad
![]() Ang. taket så rekommenderar jag dig att byta hela taket. Jag har gjort det på min, var ganska enkelt faktiskt. om du ändå bestämmer dig för att limma luckan så använd inte silikon, för då kommer en lackerare inte vilja ta i bilen ens med tång.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Just det. Hade ngt sådant på lut... Tung, slö osv osv. och ja, det är klart du ska åka Mod. Tar inte lång tid innan du står där och svär över att du inte får byta det ena eller det andra "bara för att det är kul/billigare/enklare/tuffare". ![]() |
||||
Jo, och så är nog fallet fortfarande...men Mod är roligare den dagen det kliar i fingrarna. ![]() Har redan figurerat svänghjulsbyte här och görs inte det inom originalspec är man direkt i Mod... Fast en vinnare i Std är inget man bygger ihopa på en höft, det är en ganska vass sak med ett otal små och stora mods för att få den snabb. Så man har nog att pilla med oavsett...bara det att stora bromsok, trimamde motorer osv tilltalar 14-åringen i mig mer. ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() Kan bli så att det hela blir en två stegs övning, dvs standard 2007 och modiferierad 2008 med en ngt uppgraderad motor. Jag håller successivt på att bygga upp ett bra M20 motorlager som man kan börja fila lätt på i vinter. Fördelen med att ta det två steg är att man kan vara lite lugnare i investeringstakten, vilket min andra hälft minst sagt skulle uppskatta ![]() Ja, vi får se hur det blir. Köra 2007 skall det iallafall bli ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Tvåstegsraket låter begåvat. Se bara till att allt går att återanvända i Mod sen så du slipper dyra uppdateringar 2 ggr på samma del sas.
|
||||
I teorin är jag ofta begåvad men i praktiken gör jag ofta tvärt om.
![]() Martins bil hade säkert varit kanon, den är dock byggd tvärtemot mina principer med alltför dyra motorkomponenter. Min huvudtes är lätta så mkt som möjligt ha ett bra chassie och bygg motor kring billiga komponenter (så billigt det nu kan bli med M20 delar). Som sagt tidigare så är jag övertygad om att kring 200 hk räcker ganska bra i modifierad klass och för att uppnå det så är det inga 40 - 50 tkr som måste läggar ned. Vi får se hur det blir. Just nu fokuserar jag mig på att sälja av alla M42 delar och smålätta den nya bilen. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
om modifieradklassen växer lite ( från 3 bilar typ...), och folk som säger sig vara på gång dit kommer till skott kommer 200 hk inte att räcka långt, ska den effekten räcka till måste du nog få till bilen lika bra som "hemliga Arne" ( ![]() ![]() _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Har visst inte skrivit ngt här på riktigt länge...........vissa saker har dock hänt förutom att all inredning är utsliten:
1. Bur monterad 2. Säkerhetselen fixad 3. Topp inköpt och lämnad på portning 4. Dr Schrick kammar inköpta inkl hårdare ventilfjädrar som tillåter 7500 rpm (minst) 5. Trimchips som är tillverkat för Dr Schrick kammen 6. Chassit bytt i bak till Grupp N och på fredag skall vi bygga om dämparna i fram till coilovers. 7. Registeringsbesiktning inbokad 27/9 lagom innan BMWSC sista träff för året. Inga bilder men det finns det redan otaligt med projektbilar av E30 kategorin som har. Återkommer med bilder när bilen närmar sig klar. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
8. Lexan rutor beställt och monteras på fredag
9. Glasfiberfront modell E30 i ett stycke som gör att jag kan reducera en 5 - 8 onödiga kilon extra ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Hmmm....jag har varit riktigt otydlig.......jag skall endast åka gatträffen på Gälleråsen dvs ingen Cup, krävs ju vagnbok för det och den fixar jag nog först nästa vår.
När det gäller skruvandet så har jag betalat duktigt mkt för att få det gjort. Min insats ligger i huvudsak i att betala och beställa varor. ![]() Blir bättre när jag fått eget garage. Jag ville dock ha klar bilen redan iår så att jag får köra minst en gång till innan vintern. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Nu är coiloverdämparna på plats och nästa projekt (nästa tisdag) blir att sätta dit nya bromrör runt om samt installera en bromsreduceringsventil på den bakre kretsen för enkel justering innefrån kupeén, inte optimalt men ungefär vad min kunskap och budget tillåter förnärvarande.
Vidare slipper jag den förhatliga ABS enheten efter den här operationen. ![]() Ps. ny front i glasfiber är på väg samt lexanrutorna är monterade och klara. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Hur gick det på registreringsbesiktningen? Fram med bilder nu när buren är på plats. ![]() _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
Det gick åt h-vte då min besiktningsman inte gillade mina lexanrutor. Dvs han berättade redan på förhand att han inte tänkte godkänna bilen. Dessutom saknade jag den viktiga detaljen med en träplanka mellan bur och tak som gör att man inte fastnar när man skall flyga ut genom fönstret.
![]() Det intressanta är att besiktningsmän använder sig av godtycklig rättvisa. Har fått igenom min tidigare räserbil (den pensionerade 318is bilen) utan plankan ![]() Hur som helst så skall jag jaga Bosse bildoktor (SFRo) nu för att få reda på exakt vad jag skall göra för att kunna registrera bilen som ombyggt fordon. Den är idag ett gränsfall och om jag bygger bromsvåg så får jag igenom den. Har en lista på 16 punkter på förändringar som har gjorts på bilen. Enligt en kollega till Bosse så ligger den på gränsen. Jag vill dock passare den. För då är helt plötsligt lexanrutor helt ok. Förövrigt håller jag på att planerar mitt motorbygge nu. Antingen blir det 2.5 liter med 7500 rpm som maxvarv med portad topp och Dr Schrick kam 284/272 eller så blir det samma spec men 2.7 liter istället då jag precis vann en budgivning på en ETA vev. Vrid är ganska sexigt och det får man automatiskt ganska mkt av med 2.7 liters konceptet. Målet är en driftssäker motor med ca 200 hk. Chassimässigt så har jag ett par olika setuper med fjädrar en ganska stum setup med 140 nm fjädrar fram och 200 nm fjädrar bak och en lite mjukare med 80 nm fjädrar fram och 120 nm fjädrar bak. Skall bli intressant att se skillnaden på SLC shakedown nästa vår. Har lärt mig att byta alla fjädrar på under 60 minuter nu så det går ganska snabbt att byta setup. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 11072 besök totalt |