| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kränghämmare M3 E30
|
2326 besök totalt |
|
Kränghämmare M3 E30
Har sökt men hittar inte vilket material man skall använd om man skall tillverka en justerbar kränghämmare med knivar, mrtl till både röret och knivarna. jag har lånat en orginal DTM krängare att bygga efter så det är endast vilket mrtl jag skall använda.
_________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Det var just det svaret jag inte ville ha , jag skrev ju att jag sökt men inte funnit något.
Trodde kanske att någon kunde tala om vilket mrtl. jag skulle använda. _________________ BMW M3 E30 Köhler 2,5 såld BMW Compact V8 BMW Z4 35is BMW 118dxdrive BMW 335i BMW 118i BMW X1 25e Ulf Wiking |
||
|
Re: Kränghämmare M3 E30
Ämnet har diskuterats nyligen https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Pga att det går inte att svara på utan att räkna på det. Iof kan man ju alltid hugga det värsta material som finns. En vild gissing är att det behövs ett BRA stål i knivarna och snudd på bondstål i tvärröret. MEN som sakt man måste kolla/räkna för att se vad man hamnar. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag pratade med Sellholms för ett bra tag sedan ang. knivhämmare...Fick reda på att de bygger tvärröret i sömlöst rör 35x3 av samma kvalite som används till burar.
Fick dock inget svar på material till knivarna..
_________________ Jonas Götesson |
||
|
Med dig går det inte att svets men därimot med MIG
Vet alla fall en som åker med krommolly rör i krängarn svetsat med MIG. Funkar än så länge i alla fall. Men iof beronde på spänningrna i svetsen, trist va? Jag skull testa. Hmm men jag skulle kollräkna också. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Det går väl att fixa spänningarna i svetsen i efterhand. Med TIG (eller gassvets) så behövs ju inte det eftersom man värmer ett större område då (som jag förstått det).
|
||
|
Hmm skall förtydliga mig.
Man kan få inbyggda spänningar, typ spricker av sig själv, om man svetsar i höglegerde stål. Men nu skall vi INTE måla fa... på väggen. Men vad jag menade igenligen var att om svetsen, eller området precis runt svetsen, har lagom vrid/böjspäning så skulle jag inte vara orolig. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kränghämmare M3 E30
|
2326 besök totalt |