| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ljudnivå 3" avgassystem
|
2 besök senaste veckan (2557 totalt) |
|
Ljudnivå 3" avgassystem
Bilen är en EVo III med 3" hela vägen från turbon och 5" utblås. Ingen ljuddämpare eller katalysator. Är det risk att överstiga decibelnivån för bankörning med detta? (90-100 db brukar det väl vara?) Någon som har kört på banträffar med liknande setup? /tobbe _________________ tobias schullström |
||
|
En sug motor ger ut ca 110 db med en ljudämpare i dim 2,5 tum.
Så ett 3 tums system med en roterande ljudämpare , ger nog minst lika mycke ljud. _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Ja det lär du nog behöva..... men ett tips, köp en Big Block dämpare från nån lämplig USA handlare..... brukar vara rimligt pris och ger bra dämpningseffekt utan att ta bort effekt...... |
||
|
tycker dom där japsdämparna så dönar det ju ännu mer är ett par här i bygden som har på sina bilar oc dom bölar ju som en brunstig gnu
Jag hade 2 st dämpare på mitt 2.5" system till min corsa men jag fick annmärknig på för högt ljud när vi var på anderstorp |
||
De är väl rätt poppis att plocka insatsen i japsdämparna också... Då blir det ju som en megafon i princip _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
|
Hej!
Jag har 3" hela vägen från turbo och bak. 225mm simonsoval samt en japsmegafon längst bak. Jag tror inte att jag skulle ha några problem att jag skulle ha några problem att klara ljudnivån vid en kontroll. Vad jag förstår så dämpar ovala burkar betydligt bättre än runda burkar så det kanske kan vara något att satsa på. För att en ljuddämpare skall dämpa riktigt så behöver det finnas lite motstånd någonstans efter dämparen i form av en krök eller dyligt. Som bekant har ju inte en japsdämpare det så det dämpar nog inte mycket utan är mest bling bling. Vill man inte ha högt ljud inne i bilen så skall man se till att man har slutpipans avslut hyggligt långt ut annars så kommer man få ett himla buller inne i bilen...som jag har
Lycka till _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||
Har du nån "källhänvisning" till det där eller är det bara "det vet ju alla"? Jag har haft två mycket tysta bilar med bara rakt rör bakom ljuddämparen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Hej!
Nej tyvärr, mer empiriskt utprovat på en vovo 240 turbo för ett antal år sedan. Byggde 3" hela vägen med endast en stor ovalburk i slutet. Innan jag satte på sista kröken för att få ut gaserna bakåt så lät det väldigt mycket men så fort kröken kom på så blev det mycket tystare. Samma sak med min Sierra, japsdämparen dämpar i princip inget så länge den inte har lite motstånd och den sitter av bling bling skäl längst bak. Det är lite mer "det vet alla" stämpel men jag tror det har att göra med att det är sista dämparen också som sitter precis längst bak. Om dämparen hade legat mitt under bilen så ger kvarvarande röret lite motstånd. Skulle kunna tänka mig att ståendevåg förhållandet i röret blir annorlunda eller liknande. Det sista har jag absolut inget belägg för men de andra två översta är provade därav mitt påstående. _________________ ./Mvh Fredrick Ingvald |
||
|
Re: Ljudnivå 3" avgassystem
En vanlig absorptionsdämpare har ett hålat-perforerat rör som omges av en större burk, rund eller oval, med någon form av dämpmaterial i sig. Faktorer som är av betydelse är AREAN på den hålade delen, samt, VOYMEN på mängden dämpmaterial. Sett ur den synvinkeln kan en 3 tumsdämpare bli bättre än en 2 tums ljudmässigt sett, trots att 2 tum ger mer motsånd eller att ett mindre hål ser ut att släppa ut mindre ljud... Men man kan använda sig av motstånd i systemet för att sänka ljude, t,ex kan det hålade röret ha "punschade" hål varvid röret ser ut som en rasp-fil innuti. Man kan ha brickor modell Supertrapp, eller mindre diameter på utgångsröret, eller vilken motståndsteori man nu tror bäst på. Tystare brukar det dock bli men motstånd är INTE bra för effekten. Ett sätt att använda sig av motstånd i slutet av sytemet är att systemet utan att effekten blir alltför lidande är att systemet innehåller rätt mycket luft som kan komprimeras och på så vis jämna ut avgaspulserna till en mer jämn luftström i slutröret. En dämpare med kammare och kanaler kan vara en bra lösing men den är känslig för anpassning till motorn och jag rekomenderar inte sådana om man inte har full koll på att allt stämmer. Den kräver också sin väl tilltagna volym för att bli effektiv. Det enklaste sättet att bygga ett TYST samtidigt som EFFEKTMÄSSIGT bra system utan att vara ingenjör på området är att använda sig av VOLYM-trixet, annars blir det MOTSTÅND som kommer med i leken. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ljudnivå 3" avgassystem
|
2 besök senaste veckan (2557 totalt) |