| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Någon som har koll på Porsche bromsok...
|
3303 besök totalt |
|
Tittar efter nya bromsar som jag tänkt inhandla till hösten... Kör en ng900 2,3T med "bra" chassi(Ställbart chassi/Sellholm justerbara bärarmar).....så jag vill även ha lite bättre bromsar... Skivor går ju lätt att få tag på nu med tanke på Opels OPC line..med både 330mm och 345mm skivor.. Då är det bara oken kvar..sökte lite efter ok, men hittade inget direkt... Har hört att Porshe oken ska vara bra... Jag har ingen koll på vilket ok som är lagom till vilken skivstorlek?? Någon som kan det här bra.... Kör idag 308mm fram samt 300mm bak....det räcker inte riktigt fullt ut.. (541hk bromsat i motorn).....
Mvh Johan!! _________________ Johan Pålsson Ng900 2,3T 541hk/622nm |
||||
|
Har för mig attt Porsche 930 ok använde 308mm skivor (ska kolla mer). Dessa ok satt tidigare på Le Mans bil, så diametern betyder inte att dom är dåliga.
Däremot är dom hiskligt dyra. Som andra sa, kolla först om du inte kan fixa dina bromsproblem (om du öht. har sådana?) med mer kylning, hårdare belägg och bättre vätska. Om inte, kolla om du inte kan använda nav & bromsar från en mer standardbetonad bil. T.ex. 9-5 Aero eller så. Dom är rätt stora och antagligen både billigare och lättare att få tag på än Porschedelar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
ice> Kör med Pagid belägg
Dan Hovang> Dom blir lite "svampiga" efter ett par inbromsningar... beepbeep> Jag kör idag med bromsar runt om från 9-5 Aero...Dom räcker inte fullt ut.. Men jag hade velat ha tips på ok som passar till 330mm och 345mm skivor... Eftersom dom skivorna har ett bra pris när man handlar dom till "personalköp"... Samt att jag har provat både Vectra samt Astra OPC...dom bilarna gick det ju att få stopp på..
||||
Skulle tippa på att du vill veta om Porsche GT3, Turbo, GT2, Cayenne ok isåfall. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
är den bromsvätskan en vanlig typ dot 5 el är det en som är mer annpassad för högre temp?? |
||||
DOT 4, 280/198°C. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Tja testa att maila till porsches reservdels avdelning. Mycket kunniga människor där och man brukar få svar på bums om det mesta. Om jag vore dig skulle jag kolla hur stora skivor som de oken ovan har original. Du vill ju ha ett ok som som sväljer skivan men som samtidigt inte har för stort swep heller. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Håller med. Visst är det coolt med Porschebromsar men detta går att åtgärda betydligt billigare med bättre kylning. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
ice> Kommer inte ihåg exakt vilken modell....3år's sedan jag köpte dom..
Gustav Uhlander> Har du mail adressen dit, till Porsche's reservdels rådgivning?? sweanders> Kylningen ska tittas över.... Bert Svensson> Vad rekomderar du för bromsvätska?? beepbeep> Visst är det snyggt med Porsche bromsar....stod och kolla på en Porsche GT2 clubsport igår...sedan hade man våta drömmar om bromsar hela natten...
||||
|
Nu får ni väl ändå ta och kamma er!
Har svårt att tro att belägg och kylscoop räcker långt när man har 308*25 mm skivor med enkolvsok på 1400kg bil med 500+ hk.
Byt skivor och skaffa ett par prima Porsche ok och fixa en liten adapter. Finns det skivor som passar är det ju enkelt. Inte omöjligt att det finns färdiga adaptrar. Många Porsche bilar har 330*32 skivor. Borde inte vara svårt att hitta sådana ok. 996 GT3 har jag för mig ska ha 345mm fast jag är inte helt säker. Är inte så svårt att söka fram det på Google. Sådana ok ihop med några vettiga belägg funkar nog prima. Här finns det en lista med många Porsche skivor. Om skivorna har samma mått som de skivorna du tänker använda borde ju oken funka prima
http://www.sebro.biz/Images/Tabelle% Sen ska man självklart ha bra belägg och bromsvätska samt se över lufttillförseln till skivans centrum... Men jag tror likväl att man behöver gå upp i skivmassa först. Dumt att lägga pengar på belägg till ok som man ändå kommer att tvingas överge. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
om man ökar storleken på skivorna kommer de att ta längre tid att värma upp dem, men de måste kyla oavsett hur stora de är. Det är dumt att inte använda de mest logiska lösningarna på ett problem först. _________________ Anders Hansson |
||||
jag har annvänt motul racing kostar runt 90kr 0.5L annars så är väl castrols bromsvätska bland det värsta men den e duktigt dyr |
||||
Jag hoppade iaf direkt på större ok o skivor, argare belägg, bättre bromsvätska. Mina skivor var iof pinsdamt små. Jag kör ju 322x30 skivor med porsche 996 ok. Carbotech GT belägg. MotulRBF 600. Detta på en bil som väger 1620kg med full tank, mig i förarstolen samt ca 260hk. Har inte tagit mig till en banträff än men har plågat bromsarna en del på roliga små vägar samt upprepoade stopp från höga hastigheter o inte ens en tendens till varken mjuk pedal eller avtagande bromsverkan. Skulle tippa på att en liknande lösning skulle funka för Turbo200. Ett tips till Turbo är ju även att försöka hitta en skiva som har samma bultdelning men som är poppis o köra banan med. Det brukar ju då finnas en hel del eftermarknadsskivor som är slitsade, borrade osv osv. Av samma anledning skulle jag undvika Cayenne oken. Känns som att utbudet för arga belägg till dem är rätt litet jämfört med de andra posse oken. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3303 besök totalt |