| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Opel: Trågpackning i gummi till C20XE
|
1838 besök totalt |
|
Jag ska byta tråg på min Kadett Gsi-motor. Jag har fått tipset att använda en packning av gummi. Kollade på trågpackningar på SAAB, men det enda i gummi de har är ett o-ringsformat för 1,6 liter ...det verkar ju inte användbart. Alla andra i gummi är utbytta mot dubbla korkpackningar! Eller finns det en gummipackning hos ngn tillverkare eller ngn bilmodell?
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
Klipper in mitt svar från OSC.
Packningen till X20XEV är i gummi med vulkad skvalpplåt, vill man däremot leka byggsatsfarbror kan man köpa gummipackningen till C20NE, men då måste du skrapa din gamla skvalpplåt helt ren från gamla korkrester innan du själv kan klä ini den i gummipackningen. Den senare är såklart billigare. Detta om jag minns allt rätt, måste nämligen själv göra samma sak snart...
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||
|
Jag har använt korkvarianten och det eländet läckte obönhörligen. Bytte till denna vulkade gummivariant och nu "svettas" det i alla fall bara. Inga droppar, bara lite "fuktigt" här och där. Jag var extra noggrann tyckte jag och rengjorde alla ytorna med sprit osv så gummit hade "torrt" underlag att liksom klibba fast mot eftersom jag hatar läckande motorer men det hjälpte inte hela vägen.
Jag för mig mig korkvarianten gick på ett par hundra kronor, medans gummivulkade plåten gick på kanske 6-700kr nåt sånt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Dom 2st långa ska sitta vid oljepumpen. _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
|
Man tackar!
Avbröt mekandet för att invänta svaret. Kändes kalas att allt passade så snyggt, nu är det bättre än original: skrymmande aluminiumsump med korkpackning! _________________ Torbjörn Fagerberg
||
|
Vad händer om man skippar silen till oljepumpen.... det finns ju ett oljefilter som tar hand om skräpet i oljan?
Ståltråget är 1 kg tyngre än original... men 100 ggr bättre!!
||
Silen vill du nog ha kvar.. Den sitter ju på sugsidan av pumpen och filtret sitter på trycksidan. Man vill ju hemskt o-gärna få in saker i oljepumpen som inte ska va där... |
||
Kanske helt onödig kommentar,men... På C20LET (den turbomatade varianten av C20XE) så bör man byta ut skruvarna som håller tråget om man byter från korkpackning till den vulkade varianten, detta pga att den vulkade packningen blir lägre och att skruvarna då bottnar i sina hål. Vill minnas att M6*20 borde användas och på C20LET där det sitter föredelningslåda ivägen som gör det jävligt att komma åt bör man även bytta ut skruvarna till sådaan med insexhuvuden. Jag monterade M6*20 med insexhuvuden på mina bil i våras, iofs har den bara rullat 5-6 km efter det men det beror inte på trågpackningen...
Edit: var ju tvungen att leta reda på en referens.... http://www.max-boost.co.uk/max-boost
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
Åhå, så kan det vara. Kanske ska byta bultar nu, måste ändå lossa tråget igen. En dum grej är att jag inte behöver windage tray alls nu, eftersom tråget har funktionen inbyggd....
Well, well, hängslen och livrem!
||
Hm, hur kom du fram till det? Windage tray-en ligger ju tätt intill vevaxeln för att minska turbulensen. Den funktionen finns inte inbyggd i tråget, även om det finns ett plant "tak" i den så att säga. Dessutom oavsett, skulle jag behålla så mkt av originalmaskinen ändå! Föreslår, innan du sätter tillbaks tråget, att du löder fast silen igen.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1838 besök totalt |