Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Detroit diffbromsars funktion
2354 besök totalt
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Hej,,

Det är en kille som annonserar på BLOCKET om Detroit diffbromsar.
Han mekar i nya diffbromsar i beg. volvobakaxlar för 5000kr.

Någon som har handlat av honom ?

Det verkar vara hållbara prylar de där Detrotdiffarna men hur funkar de på asfaltsbana. Lamelldiffarna verkar inte hålla så länge så jag har börjat titta på alternativ..
Personligen struntar jag i om det smäller litegrann vid snäva vändningar det viktiga är att köregenskaperna inte är som på en AGA/ESABDIFF eller slungdiff.

De egenskaper jag söker ska väl vara mer konskekventa så att jag kan planera min körning utan att bli överraskad. Jag söker egenskaper liknande de som jag har på en väldigt hårt uppspänd lamelldiff, men skulle ibland önska mer diffbromsverkan och hållbarhet.

Diffar dessa Detroitdiffar hela tiden och om inte, diffar de ej vid släpp på gasen och vad krävs för att de ska gå i och ur.

Vid så att säga hög hastighghet i en lång högerböj på asfalt så vill jag inte att bilen ska driva enbart på innerhjulet(högra) som på en originalbil. Det jag försöker säga är att jag inte vill att det ska behövas en enorm mängd hästar för att aktivera diffen i höga farter på asfalt.
M a o den ska vara säker o konskekvent i sitt uppförande så bilen inte släpper och kastar plötsligt i tid o otid. Vidare så undrar jag om någon vet vad som händer vid kraftig motorbroms slår diffen i då också eller driver den bara på ett hjul då.. Det vore ett pluss om den gick i då för det hjälper gött när man tex. åker på isen eller i skogen när man väl gör det.

Jag kör med 250hk i bilen och kanske blir det lite mer till nästa sommar men inte mycket mer räcker denna pyttekraft till denna diff.
Rakt på åkare använder denna diff och Driftingfolk i Norge använder också denna diff och det senare alternativet är ju ett bra betyg för funktionen.

Någon som har erfarenheter ikring just denna diff vid olika typer av körning ?

Tack på förhand
max

EDIT 29 nov av Magnus Thomé: tog bort för/efternamnet på blocketannonsören på hans begäran. Kändes väl inte helt supernödvändigt men han ville det, så... jag tillmötesgick Bara så ni vet.

Täby
Här sen Dec 2002

om jag minns rätt så är funktionen på en Detroit-locker ganska amerikansk och lämpar sig bäst för att få loss bilar ur snödrivor eller liknande övningar...
I normalfallet har den 0% verkan men när ena eller andra hjulet släppar får du hastigt och lustigt 100%, dvs allt eller inget. Fungerar säkert fint till drifting där man vill få bakhjulen att släppa men annars tror jag den är rätt oduglig...

Lamelldiffar i Volvoklumpar håller väl hur fint som helst med rätt förspänning och olja??

Tokholm
Här sen Jan 2003

Instämmer med föregående talare (både m.a.p. Detroit Lockers och m.a.p. slitaget i lamelldiffar).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Benjamin
Åre
Här sen Dec 2004

Så en detroit-locker är samma sak som en mekanisk Torsendiff?

Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådkapning : Någon som vet ifall volvo's lamelldiffar bromsar även under inbromsning. Dvs om den är 1, 1.5 eller 2 vägs?

Tokholm
Här sen Jan 2003

Benjamin skrev:
Så en detroit-locker är samma sak som en mekanisk Torsendiff?

Nope.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Marcus Nyström skrev:
Trådkapning : Någon som vet ifall volvo's lamelldiffar bromsar även under inbromsning. Dvs om den är 1, 1.5 eller 2 vägs?

2-vägs.

Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Detroit Lockers ?

Någon som har erfarenhet eller känner någon.. !

Volvodiffarna går sönder så är det 2-3månader på gata...
Det är därför jag letar alternativ som är hållbara men jag vill inte försämra körbarheten på mitt fordon.

max

Tokholm
Här sen Jan 2003

om du nu absolut vill ha Detroit diff; köp då en Gearless. Det är den enda som har en teoretisk möjlighet att fungera på bana.

/en som är inne på sjunde året utan att ha servat lamelldiffen

Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Re: Detroit Lockers ?

Maximilian skrev:
Volvodiffarna går sönder så är det 2-3månader på gata... max

Följdfråga: Hur fasen lyckas du med det??

Pendlar du 3000 mil/månad?
Kör du runt i små cirklar med fullgas och megaslicks?

Antagligen inte, men något är totalt galet om du lyckas förbruka Volvodiffar med den hastigheten. Själv har jag använt sådana till långlopp med ganska mycket mos i motorn i massor med timmar utan några serviceinsatser förutom oljebyte...

Är du säker på att pinjongspel mm är rätt?
Har du några konstigheter på din bil som gör att temperaturen blir löjligt hög i klumpen?

Västerås
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Trötta diffar

Vad gör jag för o ha sönder mina diffar...och prylar.
Försvarstal nr 100 i ordningen känns det som,,ett av många på alla möjliga forum.
Jag ställde en fråga om vad som var hållbarare än min Dana lamelldiff men här kommer försvarstalet.

Bor rätt så lägligt vad det tidvis beträffar biltomma vägar med fina kurvor att drifta på.
Åker och driftar och sladdar mkt året runt och sommartid med 215 R-däck,, runt 5000mil kan det bli med bilen på ett år... Erfarenheten säger, det som går sönder det rasar i April-Maj månad, då har det oftast har varit asfalt i 2månader. Men dessa ras har nog isåkningen och skogsåkningen kanske lagt en fin grogrund för.
Det blir en del med isdäck på isen och avstängda skogsvägar vintertid, men det är asfalt som dödar mina prylar. Miltalet gäller ej förra året och detta år då motorras, vxllådsras, bakaxelras,wattlänksras, styrväxelras har förgyllt min vardag. Kommer snart inte ihåg hur man hanterar en bil !
Men det går också sönder mkt udda prylar som tex. så har jag tappat oljefiltret ett antal ggr det är nu uppspänt. Har därför börjat köra på lägre varv på 5:an istället för fulla varv på 4:an, men det går långsammare. Servostyrningens vätska kokar och styrväxlarna rasar men..få se vad kylaren och den senaste oljan gör.

Så som svar på din fråga---jag står inte och burnar eller ritar donuts,
Kan ärligt tala om att jag har aldrig i mitt liv ens försökt att rita donuts på asfalten eller ens bromsat upp bilen............ det får andra pyssla med jag har tillräckligt slitage på mina prylar som det är !

Att tillägga så har mitt bakaxelras/wattlänksras inget med sliten lamelldiff o göra för det gick likadant när jag hade Panardstag på bilen. Då var lamelldiffen sprittny !

Att allt som jag äger och tar i skule vara felinställt eller felmonterat eller gammalt vore fel, det sitter så mkt nytt på denna bil. Några av prylarna borde ju funka för det gör de för andra motorheads.
Jag kör faktiskt rätt lugnt o fint säger de som åker med trots att det går "halvfort".
--------------------------------------
Ja,
Så då är jag tillbaks på ruta 1
De flesta svar man får på forum är nedvärderande eller rent knäppa..
Hos handlare återförsäljare ljuger man om sina egna produkter.. där får man inga svar.
Var får man då reda på den riktig sanningen.
På tävlingsforum som resultatservice svarar man inte på frågor likt dessa.
Var ska man vända sig för ett ärligt svar...av någon med liknande problem.

max

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Ett alternativ är att montera en annan ( stel axel ) var inte Fords 8 tummare poppis ett tag ? dom håller för en liten V8 , eller GM alternativet 10 bultarn borde hålla .

Visst det blir dyrt och kräver arbete , men förbrukningen din, på Volvo axlar kanske väger upp priset ?.

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Skruva banåkabil
2354 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande