| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Blandat bur/chassibygge
|
1546 besök totalt |
|
Blandat bur/chassibygge
Dax för bågbygge till bil 1, följt av uppstart på bur/rörchassibygge på bil 2. Ett par frågor: 1. Jag har skaffat en dylik att böjja rören med http://www.verktygsboden.se/V06/shop Hur skall man gå till väga för att få till hyffsade böjjar? De små försök jag gjort blir skit! Det blir inga böjjar, bara platta rör. Enl. sbf får inte rören vara mer ovala än största resp minsta radie i förhållandet 0.9 2. Vad är materialbetäckningen/specen på lämpliga rör som man använder? Jag är ej licensierad svetsare, så cr/mo är väll uteslutet? (Allt TIGas) 3. 45x2.5/50x2 i huvudbåge, 38x2.5/40x2 i övriga delar. Korrekt uppfattat? 4. om man bygger bur enl SBF Rally, har man täckt in alla klasser då? 5. I vilka skeden skall man kontakta en sbf besiktningsman om man vill få bilen godkänd? 6. Några tips & trix, från de som byggt bur och chassi förr, för att underlätta byggena? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Re: Blandat bur/chassibygge
1. I princip omöjligt utan att tänja på SBF:s reglemente (dvs varmbocka med sandfyllda rör) 2. Rör är Billigast/enklast att handla från en burtillverkare (dessa rör är i princip omöjliga att finna hos vanliga stålgrossister) 3. Ja 4. Nope. Raktfram-klasser har annorlunda regl. I övr borde det vara så. 5. Om du har frågor hur du ska göra., Så är det bra all kolla med bes.man. Annars när bilen är klar och skall få sin vagnbok. 6. Finns ett antal trådar med tips och trix i gömmorna på rejsa _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Tackar för svar.
Ang punkt fyra, Kan man komplettera en rallybur med rör för reglemente passande "rostirattstångsracing" månne? Det vore ju käckt att täcka in allt när man ändå gör jobbet sas. Efter lack osv känns det mindre trevligt att behöva grilla dit fler stävor. Eller är det så att dessa reglementen går stick i stäv med varann? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Gammal tråd, jag vet... Men om du bygger en Rallybur, så kan du köra raktfram på denna. Rattlås racing har "snällare" reglemente än riktig racing. (jobbar som dragrace besiktigare lite på skoj.)
iaf i dom farter du kommer hålla dej
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Ahh perfekt. Låter ju smidigt _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Blandat bur/chassibygge
|
1546 besök totalt |