Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1692 besök totalt |
Fjäderbenproblem!?
Upptäckte det när jag åkte hem från Malmby. Har jag haft fullt rattutslag åt vänster, så drar bilen dit sen när jag börjar åka. Stannar jag o slår om fullt till höger (o rätar upp) så går den rakt!!? Låg under bilen igår o försökte att hitta felet, men för gäves!!! Det enda som som ser konstigt ut är att vänster fjäder "trycker ut sig" (vrids med hjulet) i underkant. Den vill följa med runt, men hindras av bilens vikt. Det är inte mycket men dock lite. Nån som har haft samma strul? Pratade med Stötdämparexperten i går men han hade ingen lösning. Kan man slänga på lite fett/olja i underkant på fjädern för att slippa problemet? Nån som har nån idè? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Svårt fall.
Jag skulle, om jag hade tid, plocka ner allt i lugn och ro och försöka se skrap och glidmärken innan jag rengör allt och smörjer in det som skall vara insmort vid återmonteringen. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jag tycker att det låter som en kärvande fjädertornslagring men då jag vet om du har mc pehrson framvagn är jag ej säker.
![]() Det är iallafall inte helt ovanligt på den typen av framvagnar att dom rostar i lagret och då får man precis dom symptomen du beskriver. _________________ Fredrik Roldin |
||
Jo, det är Mc Pherson.
Det glider inte riktigt som det ska med andra ord. Jag fettade/ smörjde inte något innan ihopmonterningen! Ska man det? Hmmm Då måste det till en hjulinställning till!!? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Re: Fjäderbenproblem!?
Min bil har lagt sig lite på vänster fram, fjäderbensfästet är lite småsnett och fjäderbenet sitter snett(det kanske tillome är lite skevt), så min bil drar helatiden lite till vänster ![]() Undrar om det kan ha något gemensamt med det faktum att jag åkte ned i ett dike med bilen? |
||
Har fått gnäll på bilprovningen om detta. Omegans ratt vill inte tillbaka till mittenläge efter fulla rattutslag, det gick att köra sakta runt runt med "no hands"... 2 nya lager a' 750 kr st löste nästan problemet. Fick tjata lite så släppte de igenom bilen. Ska ställa om castern, eftersom bilen är brutalsänkt så är hjulvinklarna lite knepiga...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Märkligt... jag har exakt samma problem på min 944 T Cup, vilket jag upptäckte först när jag var och besiktade bilen idag.
När man lyfte bilen och vred på framhjulen såg man tydligt att topplagringen på båda sidorna verkade kärva. (Den rörde sig inte alls, vad jag kunde se och fjädern fick ta hela vridrörelsen) Har inte hunnit riva och åtgärda något ännu, men vad jag har förstått av den här tråden så finns det tre alternativ att kolla upp: - Dåligt insmort - För hårt draget - Dåliga lager Har jag bommat något? _________________ -- |
||
Har du fjäderben på din bil?!? ![]() Sist jag körde den, så hade den järnspett monterade istället för fjäderben. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Ja, ja, jaaa, en liten korrigering då: Nyrenoverade järnspett bak, kärvande fjäderben fram. ![]() Men den står i alla fall på alla fyra hjul nu, är nybesiktad och går som ett spjut, det finns hopp om en sommar i år också. _________________ -- |
||
Förlåt min okunikhet
![]() I topplagringen så sitter det alltså ett lager som ska vrida sig med fjädern? (kanske därför det heter topLAGRING ![]() Trodde i min enfald att det "bara" var en kopp som hölt fjäderbenet på plats. om jag "hissar" ner fjädrarna o lägger fett mellan topplagringen o fjäderinfästningen. Är det så man smörjer upp en topplagring, eller måste den bort för att komma åt i lagret? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Missförstå mig rätt Fredrik. Men det är kul/skönt att höra att det är fler som har samma problem ![]() ![]() o att det till o med är samma bil o ben gör ju saken bara ännu bättre ![]() Vad har du för topplagringar? Själv så har jag de som satt orginal. Hade inga problem med dessa innan, men å andra sidan så var väll de gamla fjäderbenen lite slappare oxå ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Delad glädje är dubbel glädje, eller nåt... ![]() Ja, det här har uppriktigt inte varit något problem som jag har märkt av tidigare, men jag har ju i princip bara kört en vecka på Ringen och lite landsväg med den här bilen. Vet inget om topplagringarna, men det bör vara Turbo Cup original. Efter helgens undersökningar vet jag troligtvis mera.... Vi hörs då! _________________ -- |
||
Hur gick det Fredrik? Kom du på nått?
Lossade själv på åtdragningen av topplagringarna i fredags utan resultat ![]() Ska skruva ner fjädrarna idag o fetta in infästningen på dom så får vi se... _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Nää, jag har inte kommit på något ännu, men det är ju intressant att följa din forskning på området. ![]() Jag vågar inte riva ner något nu, och riskera att bli stående i en vecka eller mer.. Det är ju aktiviteter varje helg: 21 juni, slalom Barkarby 29 juni, banmöte Gelleråsen 5 juli, ev. Björkvik 12 juli, banmöte Mantorp ![]() Har kört några testvarv på Bogesundsvägen (välkänt Ringensubstitut norr om Stockholm) och konstaterar att bilen funkar hyggligt i alla fall. _________________ -- |
||
Hmm
Men din bil har du aldrig haft detta borta på? o du upptäckte detta för nån vecka sedan? Kan det vara nått som är oundvikligt på dessa ben? Att det är nått man får räkna med? Fredde PS Det var ju en riktigt kul historia på din bil! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1692 besök totalt |