| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Växellådehjälp önskas ZF S5D 320Z Z3M
|
11534 besök totalt |
|
Någon här som kan ZF lådor? (E36 Z3M/M3 5vxl) Min började vina och skorra på Säve idag. Kunde bara köra en slak testrepa med fisladd, därefter vågade jag inte köra mer map ljudet. Den svettas olja vid axeln, åsså förnimmer man ett glapp när man vickar axeln fram och tillbaks Kan det vara lagret till axeln som gått? Å hur drar jag isär lådan? Krävs specialvtg för att få isär/ihop lådan efter ett ev. lagerbyte? Uppskattar hjälp eftersom jag gärna vill köra på Mantorp om två veckor. Dagens körning blev det ju inget vettigt med (fy faan, efter att ha mekat hela semestern!)
Här är bilen fö.
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
Hör med Limmet, han har rasat 3 stycken. De rasade på olika växlar och han lyckades plocka ihop en hel med olika drev från de olika lådorna. Han borde veta hur de sitter ihop.
www.limmet.se _________________ Jesper Brenner Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count! |
||||||
|
Jag såg dig på Säve igår. Såg nog tyvärr ej när du körde dock.
Jag har precis bytt växellåda på min 325i. Jag tyckte också att axeln in i lådan var lite glapp. Den "nya" lådan jag satte dit hade också glapp där... Det är inte så att lagertypen som sitter där gör att den går att vinkla axeln lite i sidled? Alltså att det ska vara så? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Min gamla låda hade gått utan olja ett tag.. eller i alla fall med låg oljenivå.. Så den tjöt på alla växlar.. Och så var det lite trögt att växla också. Men den skar aldrig som tur var
Hur mycket laddar du?
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
Tur du inte såg mig köra
Hysteriskt hjulspinn, åsså växlade jag till femman istället för trean, ridå...
I den första och enda repan laddade jag ett bar endast. (Motorn mappad upp till 2.5bar) Å vid körning i rullarna dagarna före Säve plågade vi den till 2bar, bara för att se att allt var lugnt. Det kanske var det det som dödade lådan??? Precis som du säger så kanske det skall vara ett litet glapp där!? Men att den trycker olja verkar inte normalt? Ingen som sitter på verkstadsmanual
Bild på innanmätet _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
Gjorde dom här pdf filerna från TIS'en, det står att det krävs ganska många specialverktyg. Men jag fick isär min som jag sprängde tvåan på utan några sådana, har dock inte satt ihop den då det blev alltför trasigt i den.
http://sandstromracing.se/pdf/320Z.p http://sandstromracing.se/pdf/320Z-l http://sandstromracing.se/pdf/320Z-s _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Hyggligt!!
Jag skall titta igenom dem och se om det är något att ge sig på. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
Mappad för 2,5 BAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!? okej det låter som du hämtar J**ligt mycket effekt ur den där spisen!! Jag går i lite småfunderingar på att överladda min 325a... men då med 0,7-1bar nånting... Jag har nu provkört utbytes lådan och den går jättefint! Inget tjutande eller konstiga ljud.. Innan lät den illa om man bara stod på tomgång med neutralen i. Den gamla lådan glappade dock väldigt mycket på ingående axeln.. Och säkert en hel del lite här och var i lådan. Mitt drivlineglapp blev också klart mindre med nya lådan! Gött! Nu ska jag bara byta de slitna drivaxlarna också. Vad kör du med för drivaxlar som håller för den där effekten?
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
Bör tillägas att han kör en Saab kortmotor i Z3'an.... Mvh Johan!! _________________ Johan Pålsson Ng900 2,3T 541hk/622nm |
||||||
Aha! Jag trodde han körde 3,2l sexan med 2,5bar!
|
||||||
Precis, 2liter och 9500rpm
2.5bar med 3.2'an hade ju varit rymdraketseffekt
||||||
|
Hmm...finns det någon sorts kylning för växellådasolja? Några 10-12 sekunders sprint med så mycket effekt borde inte vara problem ur termisk synpunkt men att mosa på i rullar längre stunder med så mycket effekt måste hetta upp oljan något grönjävligt.
Även om växellådan stjäl bara 7-8% (och det är väldigt lågt) snackar vi om värmeförluster i storleksklass 40kW eller så. Typ tjugo spisugnar igång samtidigt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
ice>>
Tack, kul att höra!! beepbeep>> Håller med, en stripprepa är ju "inget" vare sig för motor eller drivlina (förutom staren om man har klisterostar till däck) Men rullarna kan ju ha tagit styggt på delarna
Har ingen kylning på lådan (bara på slutväxeln) Jag har fått riktigt bra hjälp av folk på forumen runt om. Manualer osv. Se bara ovan bla! Samt kontakt med folk per telefon som har lite uppslag om vad man kan åtgärda. Står tyvärr just nu 14h per dag och kompensationsmålar på huset. Ett resultat av säve förberedelserna, som skrinlade målningen
Så fort det är färdigt med det skall jag dra isär lådan enl instruktioner och återkomma med dom
||||||
|
Så, nu ligger lådan i molekyler på arbetsbänken.
Då återstod bara ett litet problem, alla lager känns ok, samt inga lagerhållare har släppt (Vilket kunde vara ett potensiellt fel)
Samt drev och bottenstock ser fina och oförstörda ut, endast femmans drev ser lite småslitet ut, å den växeln har jag inte ens använt
Den skorrar alltså när man står på friläge och har släppt upp kopplingen. Dvs de delar som roterar med ingående axel är då potensiella skorrarlager
Jag byter lager på bottenstocken samt in och utgående axel (Även om den senare inte kan vara upphov till ljudet. Bra med renovering när ändå delarna är isär) Frågan är nu vilka växeldrev som ligger i kontakt och roterar vid friläge? Även dessa bör ju bytas för att man skall vara på den säkra sidan!? De som ligger lagrade på bottenstocken känns ju rätt självskrivna
Även om även dessa roterar fritt och utan oljud när man drar till på dem >
Eftersom jag inte kan ett skvatt om lådor, förutom numer hur man demonterar en S5D 320Z, får gärna goda tips adderas
Lager måste beställas imorgon före lunch för att jag skall ha en suck att få den före mantorp (De ligger på lager i tyskland) Å eftersom jag vare sig vill beställa för lite eller för mycket önskas råd. Dessa lager är inte billiga skall ni veta (mellan 550-750:-/st)
||||||
Hmm...låter som urtrampningslager som har gett upp snarare än växellåda? Du kanske har plockat isär allt i onödan?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Är det inte tvärtom då?
Skorr vid nertryckt kopplingspedal, tyst vid uppsläppt pedal "håller tummarna"
Edit: Å urtrampningslager är ~7mil begagnat numer , dvs nytt från uppstart.'
Var nu ute i garaget och tallade på det, känns "rock solid" _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
Hehe...jovisst är det så. Urtramslager snurrar bara när man frikopplar men om den är lös inuti kan den skallra av vibrationer. Hur är "skorret"? Skorrar den alltså även i friläge när bilen inte rullar? Skorrar den på skånska? Har du fjädrad kopplingsskiva? Har man stum skiva brukar motorn "hamra" på lådan betydligt mer, i synnerhet med lätt svänghjul och få cylindrar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Skorret kan närmast liknas med en halvfull dräng ifrån Staffanstorp.
Ett visst slammer och skorr har det alltid funnits, så det accepteras. Det som uppstod på säve var av den mer besvärande arten, och eskalerade allt eftersom. Dvs man hörde att allt inte stod rätt till. Belastar man lådan hörs inget, utan det är endast när man står på friläge med uppsläppt koppling. Har varit på Momentum för att försöka få bättre priser på lagren å packboxar. Det enda som de ev kunde fixa var en packbox och lagret till bottenstocken, besked imorgon
De övriga var "special BMW/ZF only" Har även kontaktat KGK som är åf för ZF, hoppas på bättre tur där. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
Även där så borde det vara tyst när koppling är uppsläppt!? Hur som helst, jag kikade på splinsen å de ser ut att ha fått lite plastisk deformation
Sachs RCS 200mm tvåskivig super duper koppling som ser sliten ut efter ett par mils användande, å lite heavy duty på rullar
Jag har tyvärr lånat ut min kamera så jag kan inte ta kort på det, men om jag tar ingående axel och stoppar i lamellerna (undrar varför jag har den lättåtkomlig och lös ) så finns det någon/några tiondel spel i splinsen. KGK kunde inte heller plocka fram dessa lager, så nu är det beställt via BMW á 2500:- Å för att inte bryta ihop, skulle det visa sig att fulskorret kommer någon annanstans ifrån är ju lådan ändå nyrenoverad efter detta
Edit: Detta var vad jag kunnde hitta i bildväg från demonteringen, man kan förnimma slitaget på splinsen om man zoomar bilden. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
11534 besök totalt |