Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byte av huvudbromscylinder
2246 besök totalt
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Jag har fått tag på en huvudbromscylinder från en Mazda 929 som har storleken 1" jämfört med MX-3:ans original på 15/16". På sistone har pedalen börjat ta långt ner och pedalen känns svampig (trots att jag har bytt bromsvätska till Motul RBF 600). Så jag tänkte att det vore dags att byta till den "nya" HBC:n.

Är det svårt att göra det själv? HBC:n ska passa rakt på, dock får man tillverka egna packningar. Att använda sig av de gamla packningarna är väl ingen höjdare då jag uppenbarligen har problem med HBC:n och anledningen är ju säkjert just dåliga packningar.

I online-verkstadsmanualen till MX-3:an står det att man ska trycksätta systemet. Behövs det? (Kanske dum fråga.)
http://www.mx-3.com/95manual/P/P-019.gif
http://www.mx-3.com/95manual/P/P-020.gif

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

varför tillverka egna packningar ??

finns det verkligen inte rep-sats till orginal (15/16") cylindern ???

eller till den "nya" cylindern (läste det som att den var beggad...)

stämmer röranslutningarna osv ?

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

1":aren kommer ge dig en ngt stummare och trevligare pedal än originalet då den nya HBC:n är större.
Mao ett bra byte...för jag kan inte tänka ig att Mazda banoptimerat sin HBC direkt. thumbs up

Byta är en enkel sak, men kladdigt. Förutsatt att rören sitter på samma plats och har samma nipplar.

Då kan/ser jag inte hur man ska trycksätta ngt.

Skruva bort de gammla rören och tejpa på en plastpåse över dom kanske...för minskat spill. Tömm HBC:ns behållare från bromsvätska först dock...
Ta bort HBC:n och skruva dit den nya.
På med rören igen.
Lufta systemet.

Klart.

Hittar inget om trycksättning. Menar du detdär testet de gör för att se om det läcker elelr om det var för att kolla servon? Skit i det...om du inte har möjlighet och misstänker fel här. Typisk verkstadsgrej vi vanliga dödliga sällan eller aldig rör oss med.

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Visst finns det repsats. En sådan kostar närmare 2000:- på Mazda. Har dock inte kollat om det finns billigare på något annat ställe.

Röranslutningarna stämmer, så det ska inte vara några problem.
ok, så det är inte svårare. Vad bra. Ska försöka ge mig på detta. Vill ju gärna ha en stummare pedal då jag tycker den jag har nu känns väldigt svampig.

En polare sa att anledningen till att jag måste trycka så mycket på pedalen beror på att mina bromsskivor är glaserade. Ska det verkligen behövas att svarva om nya skivor som jag bara använt 3 pass på Anderstorp samt 2 pass på Gelleråsen?

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vad har du för belägg?

Skivor glaserar inte, men det kan belägg göra. Dock kan man få värmeöar på skivorna som gör att det skakar å slår.

Störst anledning till att bromsar inte funkar vid bankörning är felaktig teknik.
Med rätt vätska, belägg och teknik kan man få det emsta att funka...iaf drägligt.

5 bandagar är ganska mkt körning. Tyo en säsong med en racebil...och där kan det hända att man svarvar skivor efter ett race om det behövs.

mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jag har Hawk HPS fram. Har testat att plocka av dem och slipa bort det glaserade med sandpapper, men utan att det hjälpte. Bytte bromsvätska till RBF 600, vilket inte heller hjälpte. Jag har ingen som helst obalans i skivorna. De tog jättebra första passet på Anderstorp. I slutet av andra kände jag att de "fadade". Sista passet trampade jag nästan igenom golvet för att få stopp.
Med pass menar jag alltså körpass, dvs. 20-25 minuter.

Det är säkert min teknik som är dålig, men jag försöker att bromsa hårt under korta stunder. Men man kanske ska lyfta av lite tidigare på rakan på Anderstorp och motorbromsa lite istället.
Beläggen har mer än hälften kvar och skivorna är inte mycket slitna alls.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Som du beskriver läget är det inte jätte-meningsfullt att öka kraften som beläggen trycker på skivan med.

Har du dålig friktion mellan belägg och skiva hjälper det inte - du skriver att du "trampar genom golvet".
orsaken till den dåliga friktionen = troligen för hög temp, klassisk bromsfade.

Lösningar är andra belägg, större skivor (dvs mer "hävarm" mellan oket och navet + större termisk massa), kylning av skivor & belägg med luftkanaler eller andra fälgar. Är skivorna blå eller ser ut som "grammofonskivor" på"ytan är de de som går varma. Men om det inte juddrar (vibrationer) så kanske det räcker med bra belägg.

Det finns en annan sak oxo, pressar man bromsarna hårt och länge, speciellt standard-bromsar och som du beskriver det "stå på pedalen" så flexar oken duktigt mycket vilket ger snedslitage på belägg och därmed "mjukare" känsla när du återfått friktionen och mkinskar kraften. För att få det tillbaka är det tyvärr bara många mil vettig gatkörning som med tiden kommer att slipa beläggen till "normal" form.

En kvasilösning är att köra några lugna vändor efter varje pass för att få ner tempen eller köra en sväng på gata med lätta ansättningar, ca 1-2/10 av maxbroms med långa mellanrum (1-3 min).

Anderstorp är extra stygg mot bromsar

thumbs up

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Saken är den att jag även när jag kör på gata måste trampa mer än 50% på bromsen för att få någon bromskraft. Så var det inte innan Anderstorp.

Visst, bromsarna blir naturligtvis varma, men inte så det ryker och glöder från dem. Efter varje pass kör jag alltid ut på landsvägar och kyler av bromsarna och bromsar lite lätt några gånger.

Skivorna ser helt normala ut, inga missfärgningar. Du har dock rätt på beläggen där att de är lite lite ojämnt slitna. Kanske skulle köpa hem ett par belägg till och testa om det blir någon skillnad. Dock tror jag inte det blir det. Beläggen tar ju jättebra när jag väl trycker lite hårdare. Iaf nu när jag testar på gata. Har ju inte testat mer på bana efter Anderstorp.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

När du trycker hårdare får du "rätt" flex i oket och "hela" beläggytan jobbar så det borde funka. Men det är svårt att veta säkert.

En annan grej värd att klura på är om det flexar i torped mm. T.ex. Miatans bromscylinderfäste rör sig en hel del vilket ger svampig känsla även med stålomspunna slangar etc. monterade.

Iom att du bytt vätska borde svampigheten finnas annorstädes.

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Ja, jag får se om det blir någon skillnad när jag bytt HBC:n.

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Bytte hjul idag inför morgondagens Superstage och såg att beläggen inte var som de ska.
Snedslitna så det sjunger om det. Inte konstigt att jag tycker att pedalen är svampig.
Är orsaken att oket har flexat?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Ja.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Fick ett tips av Galne att det är glidkolvarna som kärvar, vilket ju stämmer då det just är den sidan där kolven INTE sitter som slits snett.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Mäcen skrev:
Fick ett tips av Galne att det är glidkolvarna som kärvar, vilket ju stämmer då det just är den sidan där kolven INTE sitter som slits snett.

Kärvar? Jag skulle nog snarare säga glappar/böjer sig.

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Rost på glidbultarna gör att de kärvar. Sen tror jag inte fettet som sitter där tål så hög värme, vilket leder till att oket sätter sig även om glidbulten är fräsch.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

oavsett anledning, så är det en absolut No, No.
om man måste böja/flytta oket en millimeter innan det bromsar ordentligt, kommer pedalvägen att bli jättelång.

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jo, det är ju det jag kommit fram till efter att ha sett på beläggen och oket.
Hur som helst så blir det nog en uppgradering av HBC:n då det kommer ge bättre pedalkänsla. Får hoppas att det går bra med bytet. Verkar ju inte så svårt, men man vet aldrig.

Citera
Skruva banåkabil
2246 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande