Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1132 besök totalt |
Provkörning av ny 911 TURBO (996TT)
Min polare har äntligen fått tummen ur och bytt in sin 996C2:a mot en riktig bil (en ny 996TT av 2003-års modell). Tyvärr har jag inte hunnit provköra besten tidigare då vägarna inte var helt torra och jag lyckades inte få tag i honom. Nu var det dags och jag fick tillfälle att känna på den genom lite halvsportigt körande och kunna jämföra den både med min f.d. 930 och hans gamla 996C2. Detta är mina intryck efter ungef. 5 mil körning, både på stan och på småvägar: Utseende: folk vrider nackarna ur led och man väcker mycket uppmärksamhet. Tyvärr så verkar inte andra medtrafikanter vika åt sidan när man kommer bakom, vilket dom brukade göra när man smög inpå dom med 930. Om det är avundsjuka eller bara att den inte ser lika aggresiv ut vet jag fortfarande inte...den ser dock betydligt mer "bussines" än C2:a. Motor: Gott om mos! Den låter annorlunda än en 996C2-motor och är inte lika "gäll" i rosten, dock brummar den mer och jag tyckte mig även höra lite baksmällar när jag motorbromsade (vilket lätt väldigt trevligt och "sportigt"). Den drar som ett ånglok från 3000 varv uppåt och turbolaggen är väldigt kort och närmast okännbart på högre varv. Man hör ganska lite motorljud i högre farter, bara lite väsande (dock inte vinande) ljud från luftintagen. Trottel-responsen är sådär, man trycker på gasen så varvar den up halvsnabbt men sjunker sakta (antagligen pga. avgaskraven). Det är ungefär enda man kan klaga på... 420 hästar är alla pigga och vakna annars. Karossen: Bilen är välisolerad, på gott och ont. När man kör över gatulock så hörs det "tump" som i en BMW540 och inte "klonk-kadonk-oj-tappade-mina-löständer" som i min 930. Det betyder också att den maskerar hastighet rätt bra och jag råkade nosa på 200 km/h utan att egentligen mena det, jag skulle bara testa "draget" på högre växlar men insåg till sin förvåning att man kör lite väl fort. Drivlinan: Koppling är inte speciellt tungtrampat för att vara en sportbil (dock mer så än i 996C2) men är ganska distinkt och slirar bara i ett smalt område (villket medförde att jag fick ett pinsamt motorstopp vid ett rödljus). Det kräver lite tillvänjing annars måste man varva lite extra och släppa fort vilket nästan alltid resulterar i "katapultstarter" från rödljus vilket ser lite cheesy ut när man kör på stan, då alla andra bilar hamnar i bakspegeln tills nästa korsning kommer . Fyrhjulsdriften funkar och hjulspinn är det svårt att få. Jag körde med PSM på hela tiden och den märktes inte alls på torr asfalt. Köra "riktigt inspirerat" kunde jag inte göra, delvis för att jag fortfarande var ovan med bilen dels för att en "svensson" i Volvo V70 ställde sig demonstativt mitt på vägen körande 70km/h på min favorit "teststräcka" och på det sättet effektivt förhindrade all eventuell omkörning. Som sagt, bilen väcker tydligen en hel del avundsjuka vilket jag inte märkte av i min gamla 930. 6-växlad låda är lite pillig för mig som är van vid 4-växlat så jag tog det lite lugnt, i rädsla att sätta i fel växel av misstag. Den löper smidigt och känns solid utan för att för den del kännas speciellt skön eller lättarbetad (bilen har precis blivit inkörd vid provkörningen). Bromsar: funkar. Man trycker på mittpedalen så saktar bilen in. Trycker man hårdare så saktar den in hårdare. Inte ett pip från dom...gnisslar inte på stan, är lättdoserade och fejdar antagligen aldrig. Känns aningen mer tungtrampade än 996C2-bromsar dock. Bilen känns och är ganska tung... jag tror att vikten ligger runt 1600 kilo, men går som skållad troll. Själva "draget" i den påminner om den man kan få i en 930 när man plockar ur reservdäcket och kör på halvtom tank och stämplar fullt på 2:an en sval morgon. Det är bara att draget är mycket jämnare, kommer tidigare, bilen är mycket tystare i processen, man tror inte att man ska dö samt att man sitter två personer i bilen istället för en. Det finns även en (bra!) stereo, fullt fungerande AC, navigator och allt annat jox som jag inte hann med spana in av förklarliga skäl. Hann inte ta med digitalkamera så det får vänta tills nästa gång. Huvudintrycket är att det är en väldigt väldigt potent, snabb och väl ihopskruvad bil. Det känns att priset (1.3 mille) är befogat och att man verkligen får valuta för pengarna. Den är oerhört välbyggd och känns som att den kommer att hänga med ett bra tag framöver. Den saknar också den där "cheezy"-framtoning som är ibland behäftat med vissa röda sportbilar av italiensk ursprung och känns avsiktligt byggd för en sak: åka fort med bibehållen komfort och i vissa fall, ellegans och inte för att visa hela grannskapet att man har lyckats langa extra mycket knark under förra året. Personligen skulle jag hellre välja en tidigare/lättare bil, om inget annat för upplevelsens skull men jag kommer antagligen aldrig kunna lägga ut så mycket pengar på en bil så jämförelsen haltar något. I vilket fall som helst så förstår jag dom som väljer 996TT fullständigt, speciellt om andra alternativet är F*****i eller något otillförligtligt engelskt skapelse i stil med TWR. Lite mer "utförlig" test följer förhoppningsvis längre fram mot sommaren :-) P.S. Har faktiskt en till "rolig" provkörning inbokad, dock annan bil... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re: Provkörning av ny 911 TURBO (996TT)
Jag älskar dom där "vissa röda sportbilar av italiensk ursprung" ![]() ![]() |
||||
TVR är en engelsk "bil" ![]() TWR var ett engelsk racerbilsemperie.... med fabriksteam i F1 (Arrows) BTCC (Volvo) V8 australien (Holden) och en massa annat ägt av Tom Walkinshaw... därav namnet TWR (som förresten går under under auktion den 18-19 Juni med alla F1 grejerna, se Autosport för mer info) |
||||
TWR= Tom Walkinshaw Racing, alltså de som hade hand om Volvo 855 satsningen i BTCC för många många år sen. Säkert har de trådar lite varstans men inte synonymt med TVR då det är en biltillverkare av magnfinika vagnar. Favoriten är TVR Speed12, den vackraste skapelse jag någonsin sett! _________________ Kör cheva numer. |
||||
TWR = Tom Walkinshaw Racing dvs. dom som byggde Volvos BTCC-bilar, hade F1-stallet Arrows mm. Byggde även Renault Clio Sport V6 eller vad den heter tillsammans med Volvo. Vad dom har för uppdragsgivare idag vet jag inte...
TVR= Engelskt sportbilsmärke, vet tyvärr inte vad förkortningen står för... _________________ /Arne Lindgren |
||||
har du en länk till försäljningen?. försökte hitta nåt på autosport:s site, men utan framgång. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
[quote="dude"]
Japp och det är tydligen något som heter webcast så man kan bjuda över webben/telefonen då. adressen är iaf http://www.dovebid.com/Auctions/AuctionDetail.asp?auctionID=2077 Förresten Anders, om du köper nån gammal Arrows F1 så vill jag provköra ![]() ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1132 besök totalt |