Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stumma motorfästen eller inte ?
1329 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Mina orginal motorfästen som troligen har suttit i bilen sen 1991 är slut och/eller för mjuka.
Har problem med att få i 3:ans växel i utgången på kurvor utan att det "skorrar" (och, nej jag hänger inte i växelspaken).

När jag läste om ämnet på Rennlist så verkade det finnas två läger bland banåkarna.
Argumentet mot helt stumma fästen var att vibrationerna gör att man måste ha järnkoll på att bultar (inte bara för motorfästena) inte lossnar och att man riskerar att få sprickor i upphängningar osv.
Rekommendationen var att köra med Club Sport eller RS fästen, vilket jag nu överväger.

Skulle gärna vilja ta del av erfarenheter från er som kört mycket med stumma motorfästen.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Stumma motorfästen eller inte ?

Så länge motorn inte ingår som bärande del så tycker jag absolut att man skall använda, gärna hårda, men dock någon form av vibrationshämmande material.

Uppsala
Här sen Nov 2005

Att byta samtliga fästen till helt stumma är nog ingen höjdare. Det brukar finnas "uppgraderade" varianter för Rally/race.

Till min 106a t ex så är Grupp N bussningarna i gummi med hårdare blandning.
Grupp A varianten innehåller bussningar med ännu hårdare blandning och det undre fästet är ett solit i aluminium.

1329 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande