Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Mönsterkrav på ringen?
1768 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Mönsterkrav på ringen?

Hur är det med kontrollen av mönsterdjupet vid körning på ringen? Jag har r-däck som är slitna men det finns fortfarande mönster, kanske 1-2 mm. Står vakten vid utsläppet och kollar så att man inte har för slitna däck eller hur funkar det?

/Johan B

Stockholm
Här sen Maj 2003

Ibland är polisen på plats för att kontrollera bilarnas skick. Bilarna ska ju under turistkörningen klara av de krav som ställs på en bil för körning på allmän väg.

Jag har under de åtta helger jag kört på Nordslingan inte råkat ut för någon "flygande besiktning". Låter som att ditt mönsterdjup inte borde vålla något problem. Ett tips bara, regnar det på Nordslingan är det halt och då kan det ju vara trevligt med mönsterdjup som är tillfredsställande!

BMW M3 E92 -10
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för ditt svar, det var vad jag ville veta.

/Johan B

Fixhult
Här sen Apr 2004

Som vanligt står det väl mellan dig, Polizei och försäkringsbolag när nåt har hänt.
Totalt osäker på vad "otillräckligt mösterdjup" får för följder vid en räckessyning, kanske spelar det ingen roll alls.

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag kommer inte att köra med r-däck vid regn eller våt vägbana. Men både du och jag vet ju att ett r-däck med lite eller mycket mönster är att föredra på torr asfalt och ger en klart bättre stabilitet. Men det är möjligt att polis och försäkringsbolag tycker annorlunda vid en eventuell incident.

/Johan B

Stockholm
Här sen Dec 2002

blixten skrev:
Jag kommer inte att köra med r-däck vid regn eller våt vägbana. Men både du och jag vet ju att ett r-däck med lite eller mycket mönster är att föredra på torr asfalt och ger en klart bättre stabilitet. Men det är möjligt att polis och försäkringsbolag tycker annorlunda vid en eventuell incident.

/Johan B

OT:
Är du hundra på att ett R däck med lite elr inget mönster är snabbare? Ska nämligen sälja en omgång beggade som får sitta kvar isf.

Stockholm
Här sen Dec 2002

blixten skrev:

/Johan B

OT:
Är du hundra på att ett R däck med lite elr inget mönster är snabbare? Ska nämligen sälja en omgång beggade som får sitta kvar isf.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
om de är snabbare vid tidmätning vet jag inte, men jag tog med dem till ringen och körde både med vanliga däck och r-däck och upplevde ett väsentlig bättre grepp med r-däck. Körde dock med dem först den fjärde dagen då jag lärt mig lite hur banan svängde.

/Johan B

Sverige
Här sen Jul 2005

blixten skrev:
om de är snabbare vid tidmätning vet jag inte, men jag tog med dem till ringen och körde både med vanliga däck och r-däck och upplevde ett väsentlig bättre grepp med r-däck. Körde dock med dem först den fjärde dagen då jag lärt mig lite hur banan svängde.

/Johan B

instämmer helt... en jäkla skillnad att köra med R-däck jämfört med mer vanliga däck.. vågar dock inte svara på om det är säkrare att köra med slitna R-däck då ja inte har ngn erfarenhet av det ännu

Mönsterkrav på ringen?
1768 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande