Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1768 besök totalt |
Mönsterkrav på ringen?
Hur är det med kontrollen av mönsterdjupet vid körning på ringen? Jag har r-däck som är slitna men det finns fortfarande mönster, kanske 1-2 mm. Står vakten vid utsläppet och kollar så att man inte har för slitna däck eller hur funkar det? /Johan B ![]() _________________ Johan B |
||
Ibland är polisen på plats för att kontrollera bilarnas skick. Bilarna ska ju under turistkörningen klara av de krav som ställs på en bil för körning på allmän väg.
Jag har under de åtta helger jag kört på Nordslingan inte råkat ut för någon "flygande besiktning". Låter som att ditt mönsterdjup inte borde vålla något problem. Ett tips bara, regnar det på Nordslingan är det halt ![]() _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||
Som vanligt står det väl mellan dig, Polizei och försäkringsbolag när nåt har hänt.
Totalt osäker på vad "otillräckligt mösterdjup" får för följder vid en räckessyning, kanske spelar det ingen roll alls. ![]() |
||
Jag kommer inte att köra med r-däck vid regn eller våt vägbana. Men både du och jag vet ju att ett r-däck med lite eller mycket mönster är att föredra på torr asfalt och ger en klart bättre stabilitet. Men det är möjligt att polis och försäkringsbolag tycker annorlunda vid en eventuell incident.
/Johan B ![]() _________________ Johan B |
||
OT: Är du hundra på att ett R däck med lite elr inget mönster är snabbare? Ska nämligen sälja en omgång beggade som får sitta kvar isf. _________________ Joachim Qvarnström |
||
OT: Är du hundra på att ett R däck med lite elr inget mönster är snabbare? Ska nämligen sälja en omgång beggade som får sitta kvar isf. _________________ Joachim Qvarnström |
||
om de är snabbare vid tidmätning vet jag inte, men jag tog med dem till ringen och körde både med vanliga däck och r-däck och upplevde ett väsentlig bättre grepp med r-däck. Körde dock med dem först den fjärde dagen då jag lärt mig lite hur banan svängde.
/Johan B ![]() _________________ Johan B |
||
instämmer helt... en jäkla skillnad att köra med R-däck jämfört med mer vanliga däck.. vågar dock inte svara på om det är säkrare att köra med slitna R-däck då ja inte har ngn erfarenhet av det ännu ![]() _________________ Mr Stig |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1768 besök totalt |