Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Årets Motor - en Mazdamotor :)
<<   1, 2
2557 besök totalt
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

AL skrev:
Fyhr skrev:

förstår personligen inte riktigt vad som är så himla superbra med bmws 3.2liters m3 motor, 341 hk ur 3.2 liter jaha honda lockar 240 ur 2 liters s2000 motor, s2000 kom först? vad är så speciellt med bmws maskin egentligen?

Hade du fått provat ngn av dom hade du inte behövt fråga...

Har du provat ngn av dom kan jag tyvärr inte hjälpa dig...

Båda dessa motorer (eller rättare sagt deras föregångare) utnämdes när de kom till "Världens bästa 4 resp. 6 cylindriga motor någonsin."
och visst, det är imponerande med dessa smått otroliga litereffekter, men kan försäkra att det är mer än det som imponerar och givit dessa utmärkelser.

Sättet BMWsexan byter karraktär från lugn bruksmotor till hysterisk racemaskin vid 4-5000rpm saknar jag ord för...
Ljudet ur Hondan är helt sagolikt! Men ngn sådan har jag tyvärr inte testat.

får väl ställa mig i skamvrån lite vad gäller har testat och inte, jag har lyssnat till m3or men inte kört någon. Vad gäller ljudet i e46 m3 så blev jag lite besviken, den skriker som om den nästan vore sönder!?

Har inte heller kört en s2000, men blev mer imponerad av en inte allt för avlägsen släkting integra Type-R än av m3 motorn.

För övrigt föredrar jag ljudet i min impreza över e46 m3, men jag är väl skadad

Vet inte om det är någon alls likhet mellan motorljud i e36 328 och m3, men 328an va också något av en besvikelse, visst den gick väldigt jämnt å fint men inte speciellt upphetsande.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Vi ska nog inte jämföra BMW:s M-motorer med deras mindre vässade kusiner... Respons och gång är inte på långa vägar den samma. Även om tex en 328 står sig mkt väl i konkurensen. Ett mästerverk inom sitt segment.

"M3:an skriker som om den går sönder..." Du gillar inte F1-motorer heller då? Det handlar om varvtal för att klämma ur dessa otroliga effekter.

Hur du sedan kan vara mer imponerad av Type R-motorn jämför M3:an vet inte jag... Du säger ju själv att du inte provat ngn???!!!
För som jag sagt tidigare, det går inte att säga ngn om HUR effekten levereras genom att kolla på, i sig, imponerande litereffekt.

Att man sedan fäöredrar en viss motortyp personligen är ju en annan sak. Skitbra att du är nöjd med den bil du valt...personligen väljer jag inte att kommenterar din jämförelse...

Allmänt banåkaforum
Årets Motor - en Mazdamotor :)
<<   1, 2
2557 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande