| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Flexrör till avgassystemet?
|
13 besök senaste veckan (5227 totalt) |
|
Hur är det med flexrör till avgassystemet egentligen? Hur mycket flexar de?
Eftersom avgassystemet ligger ganska tight mot karossen, bankar det i när motorn rör sig. Lösningen på detta problemet tänkte jag skulle vara att köpa hårdare motorbussningar och montera flexrör direkt efter headersen. Vågar man därefter montera avgasystemet stumt i karossen efter det eller kommer det leda upp för mycket vibrationer från motorn? Noterade att biltema säljer dessa till rätt bra priser. Någon som har erfarenhet av kvalitén? |
||
|
Jag har köpt ett flexrör i 2,5" från Biltema, dock inte monterat det än. Men det ser ganska ok ut, och känns inte alltför lealöst heller. Flexar inte jättemycket, men motorn orkar förmodligen vrida lite mer än mina sparrisarmar...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Jag böjde å bände på ett rör från biltema, och gjorde sen samma sak på ett rör på jobbet. Från en ny volvomotor. Jag kan säga att det från volvon flexade mer och kändes bättre men biltema röret ser helt okej ut. Samma konstruktion åså, mest bara att volvon hade lite mjukare.
Jag tror biltema röret funkar bra, tänkte använda såna själv. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
|
||
|
Flera av mina raggarkompisar som har såndär v8 under huven har monterat sina avgasystem stumt i karossen..
Antingen helt stumt eller upphängt i nån plåtbit som flexar lite. Dom åker visserligen med stumma motorfäseten oxå.. Prova och se
|
||
Man borde kunna göra ett stumt fäste direkt efter flexröret och därefter flexande fästen för att inte motorn ska röra avgassytemet men för att det ska "växa bakåt" vid uppvärming.. det får helt enkelt bli ett test! |
||
|
Svar nej!
Häng upp systemet i gummibitar (finns också på Biltema). Avgassystemet "växer" flera centimeter när den värms upp och om du stummonterar kommer den spricka på sikt (plus allt elände med vibrationer, värme osv.) Mitt hemmagjorda avgassystem på BMW'n skallrade t.ex. mot plåten tills den blev varm och tystnade. Jag provade också stummontering och det lät verkligen förjävligt, framförallt inne i kupén. Flexrör från Biltema är för övrigt helt okej och väldigt prisvärda. Jag har använt dem flera gånger utan problem. På SAAB:en använde jag flexrör mellan headersen och katalysatorn, så den verkar tåla värme också. Kontenta: Två flexirör från varsin motorhalva, sedan gummiupphängning hela vägen bak. Då blir det tyst(are), kallare och får bättre livslängd. Biltema har också prisvärda slutpipor med avrundad kant som gör susan för gälla resonanser som uppstår vid rörkanten. Jag köpte en sån här, sågade av den och svetsade den på 2,5-tums rör:
Det lär räcka med dubbla 2'5 tumssystem på din bil, lättare och enklare att hänga upp än tretum. Så här såg mitt ut:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Kollar man på konstruktionsenveloper för avgassystem så görs plats för att de skall kunna växa flera cm precis som Goran säger. Jag har ett avgassystem nästan stumt monterat på min bil och det känns spontant som att det drar in mer vibrationer i karossen och det "boomar" rätt mycket på vissa varvtal, kan ju iof helt bero påutförandet på avgasröret med.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
13 besök senaste veckan (5227 totalt) |