Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Behöver mer camber bak på BMW M3 E36
33 besök senaste veckan (7274 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

om nu mina teorier i det här inlägget stämmer:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=421001#421001
så måste jag fixa mera negativ camber bak på M3'an pronto.

Har -3.2 fram vilket funkade kanon med nuvarande däck på Kinnekulle och -1,5 - -1,6 bak vilket sket sig totalt med nuvarande däcken.... Camberökningen fram fixades enkelt fram med byt-plats-på-vä-hö-topplagringar (även om det även går med tricket brickor-mellan-spindel-och-ben). Men bak är ju faktiskt cambern justerbar men inte så långt som jag behöver. Vad göra?

Tips om att beställa någon cool dyr pryttelgrej från staterna eller så funkar inte. Jag måste få ihop det till nästa helg

stockholm
Här sen Jan 2005

En riktig lösning för mer camber såhär på en vecka blir nog svårt. Vet inte exakt hur M3 bakaxeln är kosntruerad. Är det macpherson funkar det ju att där benet sitter fast i spindeln. Så kan man fila upp det nedre hålet, och därigenom "bryta" fjäderben och spindel. Då får man mer camber. Ett enkelt sätt att göra det på. Men jag tror tyvärr M3 grejjerna är nån annan konstruktion.

Jag antar att bilen är överstyrd, eftersom du vill ha mer grepp i bakvagnen.

två dåliga "quick-fix" för det innan helgen är ju följande alternativ:

* Minska greppet fram, ställ tillbaka till mindre camber exvis. Bilen kommer ju totalt sett bli sämre men kanske är roligare att köra iaf.

* Öka greppet bak, kan gå att ta bort den bakre kränghämmaren för detta syfte. Det är en lösning som är enkel att prova iaf, tar ju bara nån halvtimma att skruva bort krängaren.

Som sagt, båda alternativen är dåliga men kan ev göra din bil mer lättkörd. Inte snabbare men snällare.

Håll oss underrättade!

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
_maniac_ skrev:
Jag antar att bilen är överstyrd, eftersom du vill ha mer grepp i bakvagnen.

Tack för alla ideer men vad jag behöver är bara mer camber bak för att däcken ska klara jobbet utan att brinna upp Balansen är helt okej o så. Men bakdäckens stommar orkar inte med med nuvarande camber bak.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re: Behöver mer camber bak på BMW M3 E36

Magnus Thomé skrev:
Tips om att beställa någon cool dyr pryttelgrej från staterna eller så funkar inte. Jag måste få ihop det till nästa helg

Typ en sådan här:

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TSU9940001

Ser ju himla fräsig ut.

Beskrivning:

TMS E36/E46 Adjustable Rear Camber Arms (Pair)
Part #: TSU9940001
Applications: 1992 - 2005 318/323/325/328/M3, 323/325/328/330/M3 (E36, E46)

We set out to make a control arm that is much stronger than the stock arm, is lightweight, has a large range of adjustability, and is very simple to adjust. We are proud to announce we have achieved all of our goals. By utilizing a simple double shear design we were able to concentrate on the details of the product. The double shear allows either a stock outside bushing to be used for better street use, or an aftermarket bushing for more performance oriented use. TMS camber arms are dual adjustable. The wheel hub side (easy to get to) allows approximately +2° to -4° adjustment on a stock car. On the subframe side, the adjustable rod end allows even more adjustment. This high range of adjustment allows a full racecar setup or a heavily lowered car to maintain factory specifications. Only high quality and high strength materials and components are used. Every piece is CNC machined, coated for protection, and works together to resist corrosion and always allow easy adjustment. The rod end flanges are made of steel to prevent crushing. Each camber arm weighs only 2.4 lbs making for a total of 4.8 lbs for both parts (stock camber arms weigh 3 lbs each). All hardware is included with the kit.

* aluminum camber arms are designed as a lightweight component thereby reducing wear and tear on other, more critical parts (rear subframe, control arm bushings, etc)
* TMS Camber Arms use stainless steel rod ends and hardcoat anodized aluminum to all but eliminate corrosion from getting into the threads and making adjustment difficult.
* CNC-machined double shear design for ease of installation, high strength, and choice of outside bushing material
* dual adjustability on the both ends gives the user the maximum use of camber arm design

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Så här ser bakvagnen ut:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CD91&mospid=47449&btnr=33_1004&hg=33&fg=30

Dum bild men man ser konstruktionen.
Mer camber uppnås ju genom att förlänga under staget eller flytta ut fästpunkten alternativt korta av de övre eller flytta in fästpunkten i bilen.
Nog inget man gör i en handvändning.

_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Mm. läckert. Det ser ju ut som att det nedre staget bara är en lång stång.

En hell-meck lösning är kanske att göra ett helt nytt stag av ett fyrkantsrör. I stål hehe. Och då göra det lite längre än orig. Räkna ut ungefär vad som krävs för att få mer camber. 1 cm kanske ?

Så bara borra två hål i vardera ände och sätta in skiten med lite brickor och ev nån bussning. Funkar ju över helgen garanterat. Men beställa/göra nåt mer seriöst i framtiden kanske är en bra idé

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

"Ett provisorium, som visar sig fungera, tenderar till att permanentas".

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003

Hej!

Jag kör med förlängda undre bärarmsstag likt de på bilden. Mina orginal är kapade så långt in mot klumpen det går och där är det het enkelt svetsat i ca 10mm material. Detta gör att justermånen på befintlig justeringsbricka ändrar så att det går att ställa mellan 2.5 - 4.5 grader camber, det går alltså inte att ställa tillbaks till orginalvärdena. Har funkat bra på min bil i en massa tusen mil.
Så det är "bara" att plocka av och lämna till någon som är händig med svetsen och den klämma dit igen.

Johns snål tips

Borås
Här sen Jul 2004

Re: Behöver mer camber bak på BMW M3 E36

Magnus Thomé skrev:
om nu mina teorier i det här inlägget stämmer:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=421001#421001
så måste jag fixa mera negativ camber bak på M3'an pronto.

Har -3.2 fram vilket funkade kanon med nuvarande däck på Kinnekulle och -1,5 - -1,6 bak vilket sket sig totalt med nuvarande däcken.... Camberökningen fram fixades enkelt fram med byt-plats-på-vä-hö-topplagringar (även om det även går med tricket brickor-mellan-spindel-och-ben). Men bak är ju faktiskt cambern justerbar men inte så långt som jag behöver. Vad göra?

Jag har dessa stag i alu/kolfiber hemma på lager, de passar tydligen på E36 åxå efter test från helgens bravader på kullen. Ring 0708-470000. ha de

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Eller så bygger man egna till rätt så billig peng.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Förlängt stag verkar vara det som gäller thumbs up Är stag på G i posten tack vare snabbrushinsats av Loaded-Fransson ! Mer camber åt folket

Rapport följer hur det hela kommer funka

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ni som kör med massa camber bak. Vad ställer ni toe bak till?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
EDIT: Flyttade det hela till min biltråd istället! Klicka på knappen

här nedanför tex thumbs up

33 besök senaste veckan (7274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande