| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylning
|
1216 besök totalt |
|
Kylning
Är det ngn som har bra tips på kylning av olja och vatten till motorn? Jag söker närbilder och utförlig beskrivning av egna eller andras erfarenheter.
Min bil gick lite väl varm vid senaste körning. Stort kunnande mottages med stor tacksamhet
|
||||
|
Re: Kylning
Kylning finns det en del trådar om, så sök. En ide som inte är alltför dum är att använda en vattenvärmeväxlare till oljekylningen. Då hålls en jämn uppvärmningsnivå mellan vatten och olja. Man behöver dock en vanlig kylare som klarar att kyla bägge vätskorna. När det gäller erfarenheter på kylområdet så är det svårt att översätta mellan olika bilmodeller då luften uppför sig olika dem emellan. Möjligheten är att hitta någon med SAMMA bil och trimningsgrad som lyckats med kylarvalet. Har man inte den möjligheten så gäller en kylare med större element-kyl yta. Helst då inte en med flera rader-tjockare, utan större frontyta. Det finns många elementtyper att välja mellan och det kräver en kylarmakare som inte bara tar det element som han har på hyllan. Man brukar höra på resonemanget om han vet vad han håller på med. En stötesten här är att kylarmakaren troligen inte tror att man vill betala för en specialtillverkad kylare. Men vill man det så brukar kylproblemen vara ur världen, punkt. Det kan i ditt fall även handla om dålig luftgenomströmning, men det kan jag inte uttala mig om. Det är dessutom inte så enkelt fixat i de flesta fall. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Har du ork att utveckla detta vattenvärmeväxlare lite? Referensprojekt, sajter etc? Mvh |
||||
|
en grej som jag tror att många förbiser (inkl. mig själv) är att leda luften genom kylaren...jag bytte till en större kylare på min banbil och det har funkat bra, men fick tipset att sätta plåtar bakom grillen som tvingar all luft att gå genom kylaren istället för runt den, vilket händer annars med tanke på hur många bilar ser ut i fronten...
så jag har "spärrat av" fronten med plåtar som är böjda och leder luften genom kylaren (iaf i teorin ) samt att jag skall täta på sidorna av kylaren så att så lite luft som möjligt tar den enkla vägen förbi! Nu är detta kanske inte möjligt/enkelt att göra på alla bilar, men jag tycker ändå att man bör tänka på det...jag hade inte en tanke på det innan jag fick det förklarat för mig, men det är ju mycket luft som smiter förbi och där tappar man en del gratiskylning...
samma grej gäller om man sätter sin oljekylare i fronten, då kan man snickra ngt liknande som leder luften genom den... _________________ Johan Kampf ----------- BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil |
||||
|
Kolla http://www.laminova-online.se/ Där finns olika storlekar på värmeväxlare för ändamålet. Vi har en man som heter Mikael Karpers här på forumet som säljer dessa saker till rejsafolk. Speedlab heter deras raceteam. Börja med att titta på kylarna så Du får en uppfattning om hur dessa fungerar. Dom är små och fina men det blir förståss slangar i vanlig ordning. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Tack för anvisningarna Göran, kollar vidare på laminova. Jag har lite kontakter på Lyshom som ingår i samma koncern som laminova, så jag skall fråga där vad de har för erfarenheter kopplat till överladdningskylning.
Fick lite tips åxå från ett tyskt raceteam som åxå säljer dessa kolfiber "tuber" som monteras i fronten. Jag kommer prova detta under nästa vecka så får vi se. Börjar med motorkylning först sedan får jag söka vidare hur jag placerar oljekyl alternativt om jag låter bygga ett ngt högre oljekyl som passar på orginalinfästningen. Sist så får jag försöka få plats med vattenkylningen till kompressorn och styrservot. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kylning
|
1216 besök totalt |