Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Marcos 1600 GT -68 - SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17 besök senaste veckan (36190 totalt) |
Det är planen! Men nu har jag fått blodad tand på att ta isär den, så nästa plan är att lyfta motorn i höst igen och gå över allt och se till att det är 100%-igt till nästa år. Ska också passa på att byta tryckplatta till en lite grövre. Men en eller ett par banträffar ska den nog hinna med innan dess. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
I Landskrona har vi en moped- och cykelhandlare av den gamla skolan som säljer wire på löpmeter. Säg till nästa gång så handlar och postar jag en wire
Det är rätt! Ge den järnet! och plocka sen inte isär mer än vad du kan plocka ihop på en vinter bara Du hinner inte med en banträff i de södrare delarna av vårt avlånga land, eller? _________________ Måns Puur |
||||||
Alla cykel- och mopedhandlare som skulle kunna haft det var semesterstängda, men det var lika bra det. Nu fick jag dra om den så jag slipper ha 2m wire runt hela nosen på bilen. Har haft en ganska trög gas, men den blev bättre med kortare och ny wire.
Trög gas och äckligt lätt koppling... De som testat bilen har bara glott på mig och undrat hur jag kunnat köra. Jag vet inte om jag hinner ner till Skåne under sommaren. Det är lite bokningar nu i helgerna som kommer. Hade du funderat på något speciellt arr? _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Njae.. Undrarde bara om du hade något inplanerat i Skåne/Knutstorp. Hade varit kul att se åbäket in real life _________________ Måns Puur |
||||||
Jag orkar knappt skriva om skiten. > Jag har bytt/renoverat ALLT i kopplingen och när jag testade i veckan så funkade allting. Så trailar jag ner till Gelleråsen för att få en bra avslutning på sommaren och jag kommer 3/4 varv och så hänger sig kopplingen för jag vet inte vilken gång i ordningen. Det är inget fel mekaniskt nu, det är hydrauliken som går "i baklås". Slavcylinderkolven sitter bomfast och låser kopplingen i urkopplat läge. Jag får lufta slaven för att få bort trycket. Jag har bytt huvudcylinder, jag har renoverat slaven och jag har bytt alla slangar. Detta är ett sånt mysterium för mig så jag blir nipprig. När jag fått bort trycket så kan jag köra den som vanligt så länge jag inte gör snabba urkopplingar, då får den spel och låser upp.... ibland.... Nu har jag trailat 170 mil i sommar, betalt tre anmälningsavgifter och kört 8 varv varav alla slutat med frihjulsrull in i depå. Till och med mitt tålamod håller på att ta slut. Nu blir det till att köpa ny slavcylinder som en sista test. Någonstans i hydrauliken finns det någonting som bestämmer sig för att fungera som backventil och jag vete *** vad det är. Känns löjligt att inte hitta skiten. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Var också på Gälleråsen med MR2:an. Grymt synd att denna vackra vagn inte ville. Hade varit kul att se den in action. Ge inte upp!
_________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||||
helt otroligt !!
kan ju även nämna att du har en "kollega" i huddinge som har samma problem när bilen blir varm. fixade bilder på 2 olika möljiga cylindrar och faxade dit, men sen har han inet hört av sig, så jag vet inte hur det gick är ju frågan vad det är nu !! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
Jag har också klurat på om det skulle vara värmerelaterat men det som talar emot det är att bilen tidigare funkat med samma konfig under flera år. Jag har värmeisolerat slangarna och slaven väldigt noga och kört bilen utan problem när det varit +28 grader ute och bilen varit genomvarm (het), men nu på Gelleråsen hände det på första varvet och det var under 20 grader i luften och bilen var bara precis varm. Det finns konverteringssatser där man kan sätta hydrauliken inne vid urtrampningslagret/utgående axeln men det vet jag inte om jag får enligt FIA Appendix. Gissar att det är verboten. Ska ägna lite tid åt det i helgen. Det är enkelt att riva isär och labba, problemet är att simulera de tillfällen då det strular, eftersom det verkar vara intermitent. Grannar och omgivning blir inte så glada av upprepade växlingar runt 7800 rpm... Vill ju helst göra allt detta på avspärrat område för det måste gå fort och provoceras. Trist när något som ska vara busenkelt inte vill vara det. Men det ska nog lösa sig, och så får man stå där med dumstruten för att man missat något basic. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Ursäkta en kanske korkad fråga, men vad har varvtalet att göra med hydrauliken? om det är är varvtalsberoende kanske det är nånting "inuti" t.ex. armen som hakar sig eller att solfjädrarna på tryckplattan fastnar. Att det måste "gå fort" när du trampar upp och ner, så borde det gå att replikera i normal hastighet fast med snabba växlingar (eller kanske t.o.m. när bilen är avstängd med någon som ligger under och tittar på hur kolven och armen rör sig)? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag vet! och är lika förbryllad jag. Ibland känns det som att det är varvtalsberoende, men jag är inte hundra. Innan jag renoverade alla komponenter så kunde jag simulera det genom att trampa på kopplingen stillastående i garaget och slavkolven kom farande. Efter allt fixande så kunde jag inte göra det längre, då höll den sig på plats. Därav min korta glädje. Det var först när jag kom ut på bana och varvade på lite som det återkom. Jag hoppas innerligen att det inte har med varv att göra, för då måste jag riva ur maskinen igen, utan att det enbart är hydraulik och att jag kan stressa fram det med bilen på pallbockar. Helgen blir intressant. _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
det framgick nog inte kanske, men med "kollega till dig" menade jag att det är en annan kille med en marcos tror dock att hans bil var några år nyare men nån volvomotor (kommer inte ihåg vilken snurra du hade.... ) _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
Jag vet inte för vilken gång i ordningen jag säger det, men jag tror jag är en lösning på spåret. Men jag säger inget förrän jag är säker... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Nu blev jag intresserad RING IMORGON!! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Hhmmmmm... :shifty2: Vet inte riktigt om jag törs uppdatera tråden längre.
Idag tog jag semester för att fixa lite i garaget och efter att ha haft isär allt, för jag vet inte vilken gång i ordningen, så verkar det nu fungera. Jag kan inte simulera fram en låsning och slavcylinderkolven rör sig likadant oavsett om jag pumpar eller bara kopplar ur som vanligt. Jag har kört bilen riktigt varm och gått igenom växlarna upp och ner i olika varvtal och i hyffsat provocerat beteende. Inga slirtendenser på den turen jag var ute. Troligen bestod problemet att jag missförstått en sprängskiss på huvudcylindern som inte riktigt överensstämde med min. Samtidigt som jag är tveksam till den förklaringen då jag haft samma problem innan jag renoverade den och även med en helt annan huvudcyilinder. Uppepå det var det ju dessutom mekaniska fel. Men nu pratar vi inte mer om det... I vinter blir det ny tryckplatta i alla fall. Men, men. Det är ju alltid på banan som bilen krånglar så det blir intressant nästa gång jag får tillfälle. Det har ju gått mest åt skogen på Attitudes träffar, så nu har jag gått med i en alternativ rörelse som jag har tidigare erfarenhet av. Nuff a dem ciiaar prablems... _________________ Fredrik Bolander --VVR-- |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Marcos 1600 GT -68 - SÅLD | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 17 besök senaste veckan (36190 totalt) |