Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4485 totalt) |
Kröka krängningshämmare
om man skall bocka till en egen krängningshämmare, vad skall man använda för material? Härdning? Är det möjligt överhuvudtaget? Eller är det någon som vet ngn firma som kan kröka till enligt givna mått? _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
För många år sedan, bockade vi en egen kränghämmare till en av Cobrabyggena.
Det var inte jag som köpte matrialet.....så jag vet inte exakt vad vi använde.....men det skulle vara ett fjäderstål som gick att bocka kallt. Så vi lånade hem en bockmaskin till armeringsjärn.....Det blev kanonbra. Hämmaren sitter fortfarande på bilen . Det är visserligen en gatbil....men det tycks funka. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
köp justerbara knivar av sellholm istället. har för mig att dom kostar 1500:-/paret.
om ekonomin inte tillåter , så köp bara till ena sidan och kör stum infästning på andra. oftast räcker det med en sida. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Efterbearbetar han det ngt efter att ha krökt det? Har en polare som känner folk med bockmaskin... Sen har farsan ritat ett par sådana i sina dar...kom jag på! Fast dom bockade man bla turborör/avgasrör till Scania i. Ni kan ju gissa om det var nga krafter som gick åt... ![]() ![]() |
||||
I detta fallet är det en tämligen klen sak som skall konstrueras, 12-13 mm vilket borde underlätta själva bockningen. Håkans tips att använda bockmaskin för armeringsjärn var kanon
![]() Dammsuger nu marknaden för att hitta lämpligt material som slipper efterbearbetas. _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
Jag FÖRUTSÄTTER att du meddelar här när du hittat "rätt"... ![]() ![]() |
||||
En självklarhet!! ![]() _________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||||
Har för mig att du bör värma innan du bockar för att inte förlora förlängningsvärde i materialet. Dock inte för mycket så att du förändrar materialstrukturen. Kollade på det där för ett tag sen men minns inte riktigt. Hade tom lämnat stång till de som skulle bocka men det rann ut i sanden.
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Det går ju antingen att bocka varmt eller kallt material. Om man bockar materialet kallt kan det vara idé att värma upp materialet efteråt. En avspänningsglödgning (en värmebehandling) tar bort spänningarna i materialet och återställer Elasticitetsmodulen. Om man inte avspänningsglödgar får man ett hårdare material än vad man hade innan p.g.a deformationen. (kallas deformations härdning) Fast detta är ingen större ide att göra då inte många har tillgång till en ugn som är tillräckligt stor och klarar temperaturer på flera hundra grader. Men detta påverkar ju bara delen av krängningshämmaren som är bockad så det funkar nog bra att bocka den kall. ![]() ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Han efterbearbetar inte efter krökningen och han bockar i kallt tillstånd, dessa hämmare är väl mest för gatbilar men tror inte stressen påverkar nåt, precis som Millbro skriver så blir stålet hårdare precis i bocken vilket ju inte kan vara negativt... SS254 är ett seghärdat stål som är legerat med Krom, Molybden, Nickel, Mangan och Kisel. Knivhämmare är helt klart roligare, men som sagt lite dyrare och mer komplicerat och "vanliga" kränghämmare kan också byggas justerbara... _________________ /Arne Lindgren |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4485 totalt) |