Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
AGP grafikkort, tips?
1890 besök totalt
Ove Mörk
Skara
Här sen Jan 2003

Trådstartare
AGP grafikkort, tips?

Jag funderar på att uppgradera min några år gamla "speldator" lite i höst. Verkar ju komma några bilspel som ser lovande ut och de vill man ju kunna spela utan problem med hyfsad grafik. Tänker närmast på GTR2, WTCC och Colin McRae - Dirt. Men även ev. rFactor, testdrive unlimited.

Idag är den en P4-3,0 med 1024 Mb RAM och Radeon 9800 Pro. Tänkte sätta i 1024 Mb RAM till och bättre grafikkort.
Vad ska jag välja för grafikkort? Ska vara AGP, gärna tyst och jag vill inte byta ut mitt nätaggregat på 350 W. Maxpris 2000-2500 kr.
Eller kostar det mer än det smakar att byta grafikkortet?

Växjö
Här sen Sep 2004

Jag tycker nog det skulle kosta mer än det smakar... men smaken är ju som baken. Det är klart att du kommer märka lite skillnad om du köper ett bättre grafikkort.

Jag hade ett 9800Pro innan jag bytte till ett PCI-E kort. Överklocka det funkar ju ganska bra, om man gillar sådant. Nåväl, till min rekommendation om du ska byta:

Ett Hightech Excalibur Radeon X850Pro 256Mb skulle väl ge lite spunk. Finns på tex Datorbutiken för 2175:-

Skänninge
Här sen Maj 2003

Har lite samma dilemma, kör på ett överklockat 9800pro nu med lite bättre kylning, men att kosta på burken ett nytt AGP känns som bortkastade pengar.
Jag fick lite bättre prestanda med omega drivers än med ATI men det kan tydligen variera vad jag hört?

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag hade samma grafik tills för ett halvår sedan, 9800 Pro. Köpte ett X800 Pro och är mycket nöjd.

Jag spelar iofs bara BF2, men jag kunde gå från 1024x758 i upplösning med ganska neddragen kvalitet till 1280x1024 med "medium" på alla kvalitetsinställningar och ändå få högre FPS. thumbs up

Resten av maskinen är AMD 2600, 1024 Mb RAM.

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Det värsta man kan köpa idag i AGP-väg är bland annat Nvidia GeForce7800GS agp för 2492kr
http://www.itbutikken.se/i/132465/1.htm

Men om ditt nätagg klarar det kan jag inte svara på.. Ett begagnat 6800gt kanske är ett alternativ? Jag hade själv ett 6800gt innan jag bytte till PCI-E. Det funkade bra. Gick att köra 1600x1200 med alla effekter på max i spelet GTR. Men då har jag rätt snabb cpu i och för sig.. Och grafikkortet var klockat till motsvarande 6800Ultra hastighet.

Här är det en som säljer ett upplåst överklockat 6800le för 1200kr inkl bra kylning.. kanske är ett billigare alternativ?

Jag köpte mig ett begagnat 7900gt för bara 2500kr! Det är väldigt snabbt. Men eftersom det är PCI-E så fick jag köpa mig ett nytt moderkort också....

Jag hade nog tittat på något begagnat faktiskt!
Här! 2300kr för ett 7800GS. Kanske kan du pruta några hundra till!?
http://www.blocket.se/vi/8968870.htm?ca=15_s

Sen finns det ju en del ATI kort också. Men jag kan inte dem så bra längre... (Körde trimmade ATI 9700pro och 9800pro förr)

Mvh Nisse

Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Har du tur så klarar nätagget sig ett tag. Bara du inte har för mycket hårddiskar inkopplade. Sen säger ju inte Wattalet hur bra nätaggregatet är.

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

Nisse977 skrev:
Det värsta man kan köpa idag i AGP-väg är bland annat Nvidia GeForce7800GS agp för 2492kr
http://www.itbutikken.se/i/132465/1.htm

Ja har ett sånt.. (våga vägra pci-e )
De funkar väldigt bra o har inga problem att köra de nyare spelen.. gtr2 demot kör ja full rulle på allt utom möjligt AA som e på de näst högsta eller så, o de flyter på.

Ja har ett 400w nätagg i burken och klarar sig utan problem. Dock finns det ju bättre och sämre nätagg.. Vissa klarar mer kräm bättre än andra. Inte bara Watt antalet som styr som någon annan sa.

Tror de blir billigast om du köper ett sånthär kort itstället för att pilla me att köpa nytt MB o sånt. Men om du köper nytt MB så har du en bra grund för att bygga vidare på en bra dator senare.. iofs finns de inge vidare bra processorer till de socketarna som finns ute just nu.

Antingen köper du som Nisse977 sa, ett klockat begagnat kort.. Eller ett 7800GS.. Eller väntar du några månader tills Intel släppt sin nya dual-processor o bygger helt ny dator. Dock dyrast men sen håller nog datorn ett tag iaf

Skara
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Mitt nätagg är det Antec som sitter i deras SLK-3700BQE chassi. Är väl hyfsat antar jag.

Eftersom jag inte spelat så mycket på sistone så köper jag inte helt ny dator, i alla fall inte än på ett tag. Tanken var att få "den gamle" att hänga med ett tag till.

Har kollat lite på annonser om begagnade kort, men en del vill ju ha nästan lika mycket som det kostar nytt. Men visst finns några som är mer intressanta. Man kan ju alltid hoppas att nån här i närheten köper AGP, men ska ha PCI-e och snabbt vill bli av med det...
Alltid skönare att kunna hämta och betala samtidigt när man köper av nån privatperson.

Märsta
Här sen Jul 2003

Har en AMD 3200+ 1 gig bra RAM och ett ATI Radeon X850xt 250MB. Kan köra GTR2-demot 1280x960 4xAA 16AF och i princip allt på max i spelet. Får troligtvis ställa ned lite när man har större startfält när hela spelet kommit ut. Betalade runt 2 tusen på Webhallen.

Subaru BRZ
Citera
danne92
Bollnäs
Här sen Jul 2006

Ska du verkligen ha ett AGP kort dom är ju nästan bort blåsta nu. Skaffa pci express nytt moderkort å pci-e

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

Har du Antec 350W så borde det inte vara några problem. De är bra. thumbs up

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

danne92 skrev:
Ska du verkligen ha ett AGP kort dom är ju nästan bort blåsta nu. Skaffa pci express nytt moderkort å pci-e

Han skrev att han inte ville lägga så mycke pengar på datorn just nu...

Göteborg
Här sen Aug 2005

Hej!

Hittade precis denna annons!
http://www.sweclockers.com/annons/?id=33539

Det är ett 6800gt med VF-700 CU = bra kylning, för 1000kr!

Citat:
Jag tänkte sälja mitt grafikkort.
Det är ett XFX GeForce 6800 GT 256Mb. (AGP)
Zalman VF700-CU är installerat och kyler väldigt bra och tyst.
Kortet fungerar mycket bra och har aldrig varit överklockat.
Namn: Dick Stenqvist
Telefon: 0731400395
Län: Jönköping
Pris: 1000 kr

Citera
Racingsimulatorer
AGP grafikkort, tips?
1890 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande