Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck kontra gatdäck på standardbil
1717 besök totalt
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Har monterat 205.50 16" toyo R1R på min ena celica gt4. Bilen är helt standard i chassie, motor bromsar etc.
Innan det hade jag 225 45 16" dunlopdäck, minns ej typ. Det jag med en gång märkte var att bilen har inte alls samma styrrespons och är betydligt mer vinglig (=kränger) även vid låga hastigheter. Greppet är väl ok innan däcken (rdäcken då..) blir för varma då åker man mest skridskor känns det som. Men greppet är det enda som blev bättre med r1r däcken jämfört med de väl använda och gamla dunlop. Är det bättre med 225.40 gatdäck än med 205.50 R-däck? Jag körde malmö->emmaboda som inkörning. Bilen stod över natten, sen körde jag 9 varv superstage. efter det åkte jag hem. Jag har standard hjulvinklar på bilen, men borde det bli så pass stor (=sämre) skillnad mot vanliga gatdäck, som dessutom sett sina bästa dagar, trots bibehållna hjulvinklar?
Körde min andra gt4 idag, också orginalbil, och den har 215-50 16" gatdäck och jag blev än en gång påminnd om hur pass bra bilen beter sig med dessa däck kontra de r-däck som sitter på den andra bilen.
Efter ett par varv på sturup igår så är däcken rejält slitna på utsidan och det kändes att man fick sämre och sämre fäste, samt att bilen krängde rejält. Nu hade jag iof 2.4 bar varma runt om : vet ej hur detta påverkar.
Ska man gå tillbaka till gatdäck, eller justera cambern på bilen? Eller några andra förslag eller tips?

M535i
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

R1R är ju ganska beskedliga r-däck IMHo. Så kanske hellre 225/40 BRA high end gatdäck än 205/50 R1R... kanske.... smaksak

Andra Toyodäck ska vara kinkiga på att de får rätt camber så det låter väl inte omöjligt att det gäller R1R osså? https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp#Toyo För lite camber på ett r-däck som måste ha mer så blir det ju mest skräp av alltihop thumbs down

Vingligheten låter otroligt skumt och Toyosarna är ju kända för bra respons o styrkänsla. Låter som en hund begraven i dina hjulinställningar eller nåt?

Citat:
samt att bilen krängde rejält
Kanske för mycket grepp i däcken för vad chassit fixar?

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Körde på toyo 881 tidigare och dem var kinkiga på lufttrycket och demsläppte väldigt brutalt när dem väl släppte. Men när jag fick möjlighet att testa dem mot RE540 på tid så märkte jag att RE540 kändes bättre på allt men toyosarna gick fortare.

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Rent kontaktytsmässigt är det väldigt lite skillnad mellan 205 och 225 däck, generellt så ska ett bredare däck vara något stabilare, tror inte att det skulle gå att märka någon större skillnad, har nog mer att göra med hur styva däcksidorna är och då borde R-däcken var till fördel.

Har i princip bara erfarenhet av Michelin Cup däcken så jag vet inte hur relevant det är.
Men om det är något jag märkt över åren så är det hur känsligt det är med rätt lufttryck.
Ligger jag 0.2 för lite så blir bilen vinglig ut ur kurvorna, ligger jag 0.2 för högt så blir däcken lätt överhettade (låter som ett flygplan och blir halt).

Måste säga att det du beskriver låter märkligt, kan du ha kört hårt med däcken med lågt lufttryck (tex. innan dom blivit varma) och förstört sidorna, vet att det är känsligt i alla fall på MPSC.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Vingligheten låter otroligt skumt och Toyosarna är ju kända för bra respons o styrkänsla. Låter som en hund begraven i dina hjulinställningar eller nåt?

Men jag jämförde med de (mkt) gamla gatdäcken, och toyo är mycket vingligare och sämre styrrespons än de. Samt den andra bilen (exakt likadan) är natt och dag skillnad att köra. Den kränger inte alls lika mycket som bilen med toyodäcken redan vid väldigt låga hastigheter. Och den har jag inte ens kollat däcktrycket i
Säg såhär, skillnaden är så stor att tjejen efter semestern frågade vad jag gjort med bilen, bilen var mjukare men kändes konstig att köra. Fälgbredden är 7½" och kanske lite i bredaste laget fär 205däck, men å andra sidan så borde däcket vara styvare än ett 225däck?

På sturup körde jag med 2.4 bar varma däck, fick tillgång till däcktrycksmätare efter sista varvet. Känns som om det är för högt, och som Staffan skriver så blev det halt.
Bilen väger ca 1480 med mig i och nästan full tank. Det är en del, men rätt mycket mindre än många andra bilar. Kanske jag har för smala däck med för hög profil? För man tycker att r-däck (i vanliga hastigheter) inte borde kränga mer än gatdäck. Då har jag ca 2.1 bar vid dessa "tester"

M535i
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Det kan inte vara så enkelt att R-däcken "kör ifrån" dit std. chassie? För det är ju oftast det man känner när man sätter R-däck på en bil som tidigare gått bra med std. däck. Chassiet är inte avpassat för det avsevärt bättre greppet...

Jag har kört slut på en uppsättning R1R och den är ganska ok som R-däck. De är inte som Kumho (som jag nu använder) men det tror jag få andra däck är. (Efter att ha testat även P Zero är jag än mer förälskad i Kumho.)

Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare
BTG, detta stämmer till viss del!
Bilen har jättebra fäste, helt klart. Men om jag kör på vanlig väg i tex 70kmh och gör ett "älgtest" fast inte lika extremt. Helt enkelt drar ratten höger-vänster ett par ggr. Då känner man hur bilen gungar mer med r1r än med gatdäcken. Om jag som inte vidare erfaren ska beskriva det hela så är det som om stommen i däcket inte riktigt hänger med jämfört med ett r-däck.
Belastar jag dock bilen i svängar så kränger den mer, ja. Men det kan jag ta då den har bättre fäste och det är som BTG säger, chassiet hänger inte med..
Har blivit tillsagd av en kompis som vunnit fyndbörsen cup etc att jag behöver mer camber. Enda jag tyckte var konstigt var att r1r kändes sämre än gatdäck redan i normal trafik (men visst de är rätt komfortabla )

M535i
Citera
Henrik F
Malmö
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Jämfört med ett gatdäck skulle det stå ovan...

M535i
Citera
Däck för banåka
1717 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande