| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
K: Efekthöjande motordelar BMW 318is ( M42 motorn)
|
1 besök senaste veckan (4309 totalt) |
|
Söker enl rubriken, ex Kammar, insugrör (helst från S52 motorn M3 E36), sprut, avgassyst,
ja allt av intresse, men helst kvalitets grejor. Jag är inte intresserad av orginal grejor, ej heller olika typer av överladning. Upplysningar uppskattas i form av PM eller i tråden direkt _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Jag antar att ett insug från en m42 i E36 inte är av intresse?
Det skall tydligen ge lite mer bottendrag med ett spjäll reglerar insugets volym? E36 m42 har ju 4 hk mer än E30 och detta sägs vara en orsak?
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Har du sökt under PowerBörsen på http://www.autopower.se/ ?
_________________ BMW MC-klubben |
||||
|
jag har tror jag har ett grupp n chipp till min 318is, över
pm.a om det är av iteresse. Ang.kammaxlarna så slipar du om dom, så får du de lyft/grader du vill ha Vart? PPF grabbarna i avesta www.pure-pf.com om du inte vet vad du ska ha så kommer de förmodligen rekomendera "z17" profil eller vad det heter.. bra med effekt men ändå bra tomgång lycka till _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -89 |
||||
Marcus söker på vartenda forum som finns över hela världen
Det vore väl Fa----n, om vi inte skall hitta något (Börjar snart bli en princip sak)
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Som jag sagt, ska man trimma M42 uppfinner man hjulet igen.
otorligt sparsamt med delar till dom men ni är ju en bra bit på väg och lösningarna finns, men de kostar tyvärr lite...och fynd vet i tusan om det existerar. M42 i trimmat skick finns det rätt gott om dock. Då kallade S42 och byggda av BMW Motorsport med vidhängande prislapp. Att nga av delarna till en S42 skulle passa bolt on på en M42 är nog ganska långsökt tyvärr. Så lätt gör ni det inte för er, men så rätt det är! Tröttnar du i letandet får du väl byta till en sexa som alla andra...motorn kan det nog finnas en som är sugen på isf.
|
||||
Du skulle må då va... , nej du vi ska allt ge grabbarna en match med en M42
_________________ Marcus Stålheim Vinnare BMW CUP klass special 2013 Etta 2010 Trea 2011 och Tvåa 2012 i klass Special |
||||
Må och må...jag har ju exakt samma saker som ni...och lite till Men då jag är vore det ju så smidigt att slippa en massa delar till en fungerande maskin.
|
||||
|
Dbilas i Tyskland har en 292gr kam med 11,8mm lyft. Den borde vara ganska extrem..
http://www.dbilas.de/dbilas_eng/index.htm Ska man sen varva mer än 8000rpm tror jag man behöver mekaniska lyftare (de hydraliska skall ha svårt att hänga med) Detta finns också på Dbilas, inte billigt dock.. Kanske man kan hitta det hos nån VAG-trimmare eftersom det verkar vara samma dimensioner som GTI 16V motorn..? När det gäller sprut så finns det ju många som klarar av en 4:a.. De billigaste systemen börjar på ca 12-14 tusen. Eller så finns det Gör-det-själv system som kostar nån tusenlapp men kräver massvis med kunskap och tid att få att fungera. _________________ /Arne Lindgren |
||||
|
Inte bara varvtalet sätter stop utan oxå ventilaccdelerationen.
Catcams rekomenderar mek.lyftare på mildare kammar än den du specar Arne. Men som du säger, 292grader och det lyftet är nog en ganska vassa sak.
|
||||
.
Så fortsätt gärna med spekulationer, gärna vilda
(Jag kan kanske inte svara på alla inlägg, men jag läser alla och lägger till handlingarna) _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||
|
Ser att jag som vanligt skriver som en kratta...men lagar mat sammtidigt.
262 graders är inte lönt anser jag. Inte ens på en gatbil. 292 är väl de mesd mest duration jags ett. Men vi ska veta att tillverkare av kammar och duktiga på "raklamgrader". Mao så låter man ventilen lyfta skitslött upp till ca. 1mm. detta ger många grader att skriva om och alla blir ivriga att handla dessa kammar. Ofta anger man inte durationen vid 0-spel och tex 1mm lyft. Där är Catcams och alla jänkebilskammslipare föredömen. Ska man få ngt vettigt ur en kam man inte vet hur den fungerar så är det egentligen en komplett avläsning som behövs för att avgöra om kammen är lagom för ens behov. Frågan är om de vassaste dbilas och Catcams-kammarna är föööör vassa och enbart till för maskiner som ska varva 9000 osv. Är helt inne på samma linje som Rolfson om att ska det köpas ngt ska det vara "räservasst", men inte så pass att man inte har tät låda nog osv för att nyttja extremkort register. Mao, man vill inte skjuta över målet. Ska forska vidare lite i ämnet då jag har nga trådar ute. |
||||
![]() |
SÄLJES
|
1 besök senaste veckan (4309 totalt) |