Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Volvo 240 Kombi - busbilsmaterial eller självmordssläde?
2023 besök totalt
Stefan Andersson

Här sen Jun 2003

Trådstartare

Hej!

Har tjuvläst av och till på rejsa.nu den senaste tiden och måste erkänna att de flesta diskussionerna är långt över mitt huvud. Men expertisen verkar finnas här i alla fall!

Jag håller på tillsammans med ett gäng kompisar och småfixar med en Volvo 245:a, rätt kul sätt att bygga på faktiskt eftersom var och en kan satsa på vad denne tycker är roligt, utan att man har ett projekt som aldrig blir klart.

Hittills har vi lekt med motorn och stereoanläggning, men efter en diskussion förra helgen började vi fundera på om det skulle kunna gå att bygga om skrotet till en "riktig bil".

Vi kan väl hålla diskussionen på en ganska basic nivå, men vad jag undrar över är om det är överhuvudtaget möjligt att bygga en allroundräser av en kombibil, eller kommer jag att begränsas/stoppas av hög tyngdpunkt och avsaknad av (möjligheter för) vingar?

Tanken är att bilen skall kunna fungera som ett roligt transportmedel för fyra pers under sommarhalvåret, lite banträffar, nürburgring, allmän sightseeing osv...

Vad tror ni?
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Volvo körde ju 850kombi i BTCC så varför inte. Se det som en utmaning! Alla delar som togs fram under 80-talet för rejs med 240 måste ju funka bra även på kombi? Kan inte mycket om volvo, så andra får nog fylla in med mer fakta

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det går ett flertal giftiga 240 på bana, tex i i SLC ( http://www.slc.se ) och säkert även i rally o rallycross o Volvo orginlacupen (där jag inte har någon koll alls)

Så svaret är att det absolut går men som vanligt är en fråga om hur mycket tid (o pengar) man är villig att satsa.

Det finns säkert massa tips om i vilken ände man bör börja men där är jag fel man att svara...

Karlstad
Här sen Apr 2003

Det där beror nog lite på er budget. Det volvo har bevisat är ju att det går att sätta fart på vilket skrot som hellst bara man har pengar Nää skämt åtsido så tror jag det blir för mycket pengar i bilen om ni skall försöka få bra snits på väghållningen. Då skulle ju en bil med bättre grundförutsättningar vara mycket bättre. Däremot så sitter ni på första raden när det gäller trim till sugmotorer. Går säkert att hitta nån 200hp b23:a för 10k eller mindre och då börjar det röra på sig ordentligt. Hade vi byggt ekonomibygge så hade jag satsat på en gammal skruttig alfa el beemer. Kan man fixa lite rost så går det att bygga väghållning för ytterst enkla medel. Men är ni seriösa så leta efter alu bärarmar osv till de bilar som volvo tävlade med i början på 80 talet. Reservdelar finns det ju gott om iaf Lyckat till, vore kul att se resultatet

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Peggen körde ju 240 i touringcar serier på kontinenten eller hur?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Pegglund åkte 240 i Turbo Cup och senare i Grp.A här hemma i SM och även i DTM och BTCC under nga lopp. Ni anar inte vilka storys man kan få ur den mannen om han är på det humöret.

Ganska starkt att ta pole, eller om det var första led, i DTM med ett hemmabygge 1982 eller ngt sådant... Framför alla fabriks 635:or från BMW. "Faan, jag hade ju arslet i samma höjd som Cecotto hade hjälmen när jag körde om han på rakan. Men jäklar, det var riktigt bra väghållning i den bilen." (Volvon alltså.)

Eller från Avusring i Berlin (Man kör ut ur stan på motorvägen på en sidan räcket, vänder, och kör tbx in i stan igen, genom ngt kvarter och ut på rakan igen. ): "När jag låg stumt (ca 265km/h) på rakan kännde jag helt plötsligt en duns och sedan hur bilen ökade i fart. Kollade i backspegeln och där satt temakamrat Sturesson och vinkade glatt. Han hade lagt sin kofångare emot min och vips hade vi ett luftmotstånd och två motorer (ca 700hk) som sköt på. Sen bytte vi plats vid vändningen för att han bakom skulle få kylning till sin motor. 12 km/h fortare åkte vi på det sättet."

Med reservation för ordagrannheten, Men lyssna gärna om Peggen har en story att berätta om från "förr", det finns mkt att garva åt kan jag lova.

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jag har hört något om att man kan få en trevlig karraktär på B21 motorn om man ersätter kyl-prOpellern med en elfläkt samt lättar svänghjulet. Kamaxlar borde det väl drälla om lite varstans. Det är väl det man kan göra med motorn lite lätt och billigt. Skaffa lite skojiga sötdämpare med fjädrar. Staga upp bakaxeln med lämpliga länkar och justera framvagnen med camber och toe (finns ju spaltmeter om hjulvinklar på denna sidan). Alu fälgar kan man nog hitta för en billig peng och investera i ett par bra däck. Banta bilen efter krav på komfort. Förslagsvis är att börja med att byta ut rutorna mot poycarbonat el. liknande (så du sänker den höga tyngdpunkten). Då främst de bakre, kanske även bakdörrarnas och då passa på att rensa ur innanmätet (fönsterhissmekanismen och sånt). Nu kan jag för lite om Volvo men prata med folk som har tävlat med gammla 240 för det finns massa trix och delar till de vagnarna.

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Eddie Varvstopp skrev:
... Om man ersätter kyl-prOpellern med en elfläkt samt lättar svänghjulet...

WooooOOSHH....WooooooOOSH Det har man alldrig hört förut...

Kgtrimning har hur mycket trim och delar som helst. Dom har dessutom mycket god kunskap om b2x och b2xx serie motorerna

A4 Avant T
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad män en har för sjuka böjelser vad det gäller bil så kan det bara bli till det bättre om man tallar på rätt parametar.
Sen är det frågan vad man skall gämnföra med??????
Gämnför man nu en gammal 245 med en sprojtans högfläkt med minderhets komplex och tressfläkt så blir volvon ett runingsmärke nästan vad fan man gör med den. Men med rätt justeringar på trakton så kan man nog få en och annan pittförlängare ägare att få smyga hem med svansen mellan bena

På tal om kombi, jag åker också kombi av ett annat svenskt fabrikat som kan snudd på räknas som fornlämning

Mantorp
Här sen Nov 2002

Bakaxeln ska det väl finnas utrymme "inne i rören" för att knäcka ngn grad för camber. Toe kan man fixa genom att lägga en svetssöm på framsidan av axeln. Den drar ihop sig lite på den sidan svetsen ligger när den kallnar. (om man nu vill ha lite toe in vill säga.)

Fram kan man enkelt göra klossar mellan spindel och länkarm för att hitta ett vettigt rollcentra och "cambergain by bump".

Det som är nmest synd är att de Gula R-sportdämparna inte säljs mer av Volvo. Kostade 2500kr för en sats om 4st och var riiiktigt bra.
(Har en polare med sånna, 120Nm/mm fjäder fram på egna justerbara ben och egna coilovers bak. Rena Gokarten! Han har iofs inte kvar nga gummin i hjulställen heller så...)

Var nu 4 om bilen? Mao är det 4 st Sparco som gäller! 2 fram, 2 bak! thumbs up

Har det redan spårat ur? ok, sorry!

Stefan Andersson

Här sen Jun 2003

Trådstartare
AL skrev:

Nej, det börjar snarare likna något! Fyra sportstolar är givet, förutsatt att det på något sätt går att montera där bak. Tyvärr sitter man mer eller mindre över bakaxeln, men det är möjligt att det går att sänka golvet något...

För närvarande har vi en B23 Turbo (200-nånting hästar) och en sunkig M46-låda, så prestanda finns redan. Skall bygga en ny motor med riktig effekt så fort vi har ett chassie att lita på.

Väghållningsmässigt har vi just R-dämpare med vanliga sänkfjädrar, men annars är inget gjort.

Frågan är om det är möjligt att göra något åt aerodynamiken? Inte kul att bli luftburen i 260 knyck...
Citera
Ola Leufvenmark
Lindholmen
Här sen Jan 2003

Åk ut på bantävlingar där det finns folk som gasar med 240:is, exempelvis Volvo original, SLC eller någon annan långloppsserie. Berätta om era planer och snacka lite allmänt om väder och vind så brukar inte folk vara så knussliga med tips (kaffe och kaka som muta skulle nog funka också!).

Kör själv Volvo original Cup i rallyskogen så jag vet en del om utbudet av delar som finns. Däremot så vill jag ju ha en hög och stryktålig bil vilket banfolket inte vill ha. R-Sport bakdämpare tillverkas inte längre på grund av ojämn kvalité vilket lett till att jag har Bilstein-dämpare.

Kolla även in klassen Grupp H på en rallytävling så kan du få se hyffsat avancerade 242:or med ca 260-280 hästar, sekvetiell låda, aktiv diff, ställbara Öhlinsben, 4-kolvsok fram, kolfiber, mm. Då känns min VOC verkligen som en Hisingstraktor...

Har skissat ner tre olika grader av busbilsrecept baserat på Volvo 242 och en del av idéerna skulle nog gå att överföra på en 245:a. Hör av dig om du vill att jag ska mejla ett ex till dig (vet inte om det går att länka upp dokument hit).

Mvh
ola Jidebom
Som funderar på att byta till bana från rally för att inte behöva skruva ihop bilen igen efter tävligarna...

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tycker inte det är en så dålig idee..........har åkt tiotusentals mil i min sänkta 245a, som jag hadde 1987- 94........
Jag upplever 245an som mer välbalanserad än 240. Och om ni inte har några klassregler som begränsar er.......så går det att få ordning på framvagnen....med en del arbete...men det behöver inte kosta så mycket.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Stefan Andersson skrev:
AL skrev:

Nej, det börjar snarare likna något! Fyra sportstolar är givet, förutsatt att det på något sätt går att montera där bak. Tyvärr sitter man mer eller mindre över bakaxeln, men det är möjligt att det går att sänka golvet något...

För närvarande har vi en B23 Turbo (200-nånting hästar) och en sunkig M46-låda, så prestanda finns redan. Skall bygga en ny motor med riktig effekt så fort vi har ett chassie att lita på.

Väghållningsmässigt har vi just R-dämpare med vanliga sänkfjädrar, men annars är inget gjort.

Frågan är om det är möjligt att göra något åt aerodynamiken? Inte kul att bli luftburen i 260 knyck...

Billigt och kul;

Lägg en del jobb på undersidan av golvet, så att det blir helt platt. Lägg in diskreta sideskirts och avsluta med venturikanaler / diffusor. "Billigt" och ger bilen bättre downforce och minskar luftmoståndet. Bygg en vinge som "förlänger" taket bakåt en aning ihop med detta för ytterligare lägre luftmotstånd. Bilen kan bli väldigt kul i snabba svängar om det blir lyckat...
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Sen gör det original-utseende liknande med mörka rutor och 4 racestola så har ni en grym Ringen-taxi thumbs up

Kan väl ställa upp som förare om ni frågar snällt

(har ju kört ett tävlingsvarv baklänges ) räcker inte det för att kvala som guide ?

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

JMT skrev:
Åk ut på bantävlingar där det finns folk som gasar med 240:is, exempelvis Volvo original, SLC eller någon annan långloppsserie.

ERF t.ex 50% Volvo 240/245 - 40% är inte volvo men har volvomotor... Resterande 10 % är annat löst skit med originalmotorer

I ERF så har där rullat två olika 245:or - den snabbare av de två a.k.a "Likbilen" gick riktigt bra. Det fanns en anledning till att byggde just på 245 och om jag inte minns fel så hade det något med viktfördelning att göra. Oavsett vilket, om du är intresserad av att veta mer om dessa race-245:or så skall du snacka med Patrik i Tornado Racing (länk hittar du på www.erf.nu - hälsa gärna från de där jobbiga typerna i den orangea BMW )

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Skulle nog vilja säga att det går att få rätt bra fart på en traktor, och dyrt behöver det inte bli heller.
En av de största fördelarna med Volvon är att det dräller av begagnade prylar från rally/rallycross som ger tokprestanda för väldigt små pengar.

Jag tror dock att ganska många Volvoiter glömmer att: lätt bil=snabb bil...

Laholm
Här sen Nov 2002

PCR skrev:

Lättning är det bästa trimmet som finns, det går aldrig sönder

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Johan f.k.a M3E30 skrev:
PCR skrev:

Det som inte finns:
Det går inte sönder, det kostar inget, det kan inte rosta
Att sen bilen blir snabbare får man ta som en bonus

(citat J Moberg fritt tolkat)

Citat2:

Det man inte har under huven, får man kompensera med dåligt omdöme
(Skämtsamt citat gällande Åke N, CAR)

A4 Avant T
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:

Dessutom så kostar det aldrig någonting att ta bort saker...

Här sen Jun 2003

Trådstartare
JMT skrev:
Kolla även in klassen Grupp H på en rallytävling så kan du få se hyffsat avancerade 242:or med ca 260-280 hästar, sekvetiell låda, aktiv diff, ställbara Öhlinsben, 4-kolvsok fram, kolfiber, mm. Då känns min VOC verkligen som en Hisingstraktor...

Har skissat ner tre olika grader av busbilsrecept baserat på Volvo 242 och en del av idéerna skulle nog gå att överföra på en 245:a. Hör av dig om du vill att jag ska mejla ett ex till dig (vet inte om det går att länka upp dokument hit).

Mvh
ola Jidebom

Jo, grupp H är definitivt en inspirationskälla, liksom SLC och andra enduranceklasser. Bäst "gatprestanda" finns kanske någonstans mittimellan, men det är ju roligast att bygga utan reglemente (ok, SBP kanske inte gillar alla upptåg)...

Jag skickar över ett PM med min mailadress...
Citera
Allmänt banåkaforum
2023 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande