Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra 2,0i GLX -92 | 1, 2, 3 >> 33773 besök totalt |
Bilen är inköpt tillsammans av fyra galningar för och testa på lite banåkning, vi ska till en början ställa upp i ett "skrot bilsrejs" på 4-timmar för och se vad vi kan tänkas vilja hitta på. Vi enades om en Ford Sierra, billiga delar, enkel konstruktion med bra grundmaterial i en dohc motor och MT75 låda. Tanken är och se om det kanske kan bli vidare bygge för eventuellt ERCup.
Team ÅsaNisse Engineering Bilen införskaffades med trasig topplockspackning, men då den var av stål visade det sig att det var en sprucken topp istället. Så det blev och leta upp en ny topp på skroten och börja renovera den. Bilen: Lite bilder på arbetet med toppen: om slipning av ventiler, första grund slipningen. Före Efter Det blir lite skillnad När vi har mirafräst sätena i toppen och vi vet var anliggningen blir, kommer ventilerna slipas med ytterligare två vinklar för ett bättre flöde. Toppen planad och redo för mirafräsning av säten. Mer bilder kommer komma i takt med att bilen skruvas samman och färdigställs. I detta snabbt tillkomna projekt finns följande ägare/förare: Henrik Gunnarsson, Yngve Hjortsberg, Hans oftedal, ola oftedal. Mycket av tankar och idéer för uppgradering på bilen kommer att basseras på egna idéer och beprövade metoder från ÅsaNisse Engineering!! |
om bilen inte ska gatreggas skulle jag rekommendera motorbyte för rejsing. Enklast en Pinto (passar ganska rakt i) som är betydligt mer robust och trimvänlig än DOHC - till DOHC finns ju nästan inget alls att köpa färdigt.
Ännu hellre skulle jag stoppa i 16v-motorn från Escort RS2000, samm grundblock som DOHC men en fungerande (!) topp och 150 stabila hästar. Kul projekt, hursomhelst - men lådan heter MT-75 :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Var inte säker på lådan igår, så jag tänkte kolla upp idag och ändra. Men fick ju reda på det redan nu.. Tack!!
Jo pinton har diskuterats den med, men lite modernare med en 2 liters DOHC och så är det ju mer utmaning och få fart på den. Vet ju inte var projektet ska sluta, skulle det bli ERCup så är det ju valfritt och stoppa i vilken motor som helst så läng det inte är turbo och inom rätt liter tal. Till pinton hade vi haft trimkam, steg3 topp och extractor liggande så det alternativet finns ju alltid att ta till!! |
Ytterligare lite donat med bilen idag, börjar bli hög tid och få ihop den i veckan så vi kan besiktiga den. Krävs ett godkännande inom de senaste två åren för det 4-timmars lopp vi ska ställa upp i.
Tvättning av motor delar: Nytvättade moterdelar redo för montering: Demontering av kamkedja: Isärtagning av de hydrauliska lyftarna: Bensinbad: Dax för lite tvätt i SnowClean: Blir blästring och om svetsning av grenrör, lite dålig lagning: Stålpackningen till topplocket isärtagen och av tvättad, skall rengöras lite till innan återanvändning: Imorgon blir det till och mira fräsa säten och fixa till bormsarna, skivorna ska blästras och monteras. Får se vad som mer hinns med!!! |
Idag har vi fräst sätena, blev inte så mycket mer då det krabbade lite med krokig styrpinne i fräsen.
Lite bilder: Toppen uppspänd och klar för fräsning. Mira fräsen Injustering av fräsen Fräsning Färdig fräst säte Inslipning av ventil Lätt inslipad ventil, med fin marginal för en omslipning av ventilen Imorgon åker toppen ihop!! |
Idag blev alla ventiler färdig inslippade, dock fick jag göra om allt ytterliggare en gång då kompisen välte kull alla ventiler. Så sorteringen försvann!!
Lite bilder: Drog fast plankan i skruvstädet andra gången Nu ska det vara färdig slipat för den här gången |
Idag var lite fil jobb som gällde, vi skulle ta v lite kanter och match porta insug och topp!!!
Ner filning av kanter runt sätena så det inte finsn skarpa kanter för gaserna och möta Lite av fasning runt styrningen så det blir bättre väg för avgaserna ut Avgradning runt insugsventilen Alla ventil säten klara Lite match portning för insuget i toppen Insuget fick sig en omgång med, här utmärkt vad som skall bort En kanal klar Stämmer rätt bra med packningen Avgasventil slutslipad med sista vinkeln och insugsventilerna fick en om gång de med Allt för denna gång.... |
Hmm, den där bilen har man sett från vägen några gånger när man kört genom Rödeby...
och eftersom man själv har två stycken Sierror funderade man lite på vad som skulle hända med den, men det fick man ju svar på nu. Lycka till! _________________ Mikael Färnström BMW E24 BMW E28 BMW E39 BMW CS #3981 |
Igår var vi iväg och hämtade lite donator delar och annt på skroten, blev uppgraderingsdelar från en Sierra ABS och Scorpio delar. Samt en till låda och motor för säkerhetsskull!! Kan va bra och ha..
Idag har vi skruvat dit toppen och uppgraderat med en väremväxlare för lite kylning av oljan!! |
Idag har det varit lite upp och lite ner.. Vi fixade dit bränsle filter och nytt bränslerör från filer och fram till motorn, fint 8mm vattenledningsrör i koppar. Fyllde på vatten, olja och koppla in batteriet, när plus var monterad och minus anslöts låste sig bilen. MED NYCKELN I!!! Så det blev till och massera ena låset lite för och ta oss in.
Efter detta kunde vi ju äntligen provstarta motorn och se så allt fungera, självklart kördes det upp lite olje tryck innan fördelaren kopplades in så kamkedjan inte hitta på någedumt! Rasslade en del om lyftarna men allt verkar tätt och motorn körde upp i arbets temp. Dock var klockan lite för sent för en provtur med bilen, det saknas ju lite avgassystem efter katten, så det får bli provtur i morgon! Besiktning beställd till på tisdag!! |
Idag fick motorn snurra lite mer.. De ny rengjorda hydrauliska lyftarna tystnade och hörs inte alls, mycket trevligt!!
Vi provkörde även en liten sväng i regnet idag ,spinner för mycket på ett hjul utan diff. Så det blir byte till en klump från Scorpio, diffat där se!!! Rapp och trevlig motor, men komme rnog gå bättre när den körts in lite och fått nya andningsvägar!! |
Idag har det jobbats på racebilen lite mer, blankt papper på besiktningen till och börja med!! Sen har inredningen förpassats till förrådet. Lite bilder på resultat, inte helt klart dock. Ska ha ut instrumentpanelen så vi får ur de sista mattorna upp mot torpedväggen!
_________________ Yngve Hjortsberg -------------------------- Chevrolet Camaro -70 |
Har varit lite stiltje i bilbyggeriet i helgen då jag haft hand om min son, men nu har det börjat hända lite igen. Har byggt ett fjäderbenstag bak, lackat och klart. Även börjat demontera bromsok fram från en Sierra ABS och bromsok bak från en Scorpio. Måste ju uppgradera från små skivor och trummor till större ventilerade skivor runt om, bra bromsar är aldrig fel. De ska blästras och lackas så det blir fräscha och välfungerande!
Bilder kommer, har bara glömt kameran på jobbet de senaste dagarna! |
Idag blev det inte så mycket gjort, plockade isär de bakre bromsoken klart bara. Dock är här lite bilder..
Fjäderbensstag bak, hemma gjort och lackat i en ficklampas sken.. Infästningen som komemr sitta på bulten som håller stötdämparen Nyblästrat bromsok och bygel, lackade med Plastic Padding mattsvart! Samma ok i annan vinkel Motorsummet efter en motor tvätt!! Ja i helgen blir det översyn av alla fjäder ben och nytt avgassystem, i morgon skall dock en Wankel ur en kompis Rx7a!! |
Så efter att man slitit hela fredagkvällen med och få ur kompisens wankel ur Rx-7an, och fått ge upp vid 1 på natten för manitne fick i sär låda och motor. Något som låste, så fick det bli ett förmiddags pass oxå, var en liten låsring som skulle tryckas på och vips så var den ute.
Lastad och klar för transport il sydligare breddgrader!! Så var man till egna garaget och skulle ge sig på fjäderbenen på bilen, bara för och konstatera att det varit ligister i farten i natt!! En ruta sönder slagen och två dunkar som stod i reservhjulsbaljan var utslängda samt en fettub stulen. De trodde nog det var bensin och inte en dunk med 4l glykol och en dunk med 4l växellådsolja. Nå väl anmälan till polisen och väntan på att de skulle komma och kika på det, damma av några fingeravtryck som fanns där och så! Tog ju halva dagen innan de kom, och sen ville de ha med sig dunkarna och undra om jag ville ha tillbaka dem.. Mmm, är värde flera hundratals kronor sa jag!! Då förstod de, och så påtala jag att jag behövde dem i bilen till den 17 sept då den ska provköras på superstage i Emmaboda. De notera et och skulle väl jaga på teknikerna hoppas jag!! Ny blästrade och lackade bromsdelar till framvagnen Nåväl, fick de nylackade bromsoken fram ihop monterade idag. Blir till och ge sig på bilen imorgon, ta bort glas rester och damsugabilen! Sen blir det massering av fjäderben fram!!! |
och igår var bilen på provtur på SuperStage Emmaboda, fick även möjlighet och väga den tack vare att en från Bilsport var på besök! Tackar vi ödmjukast för. 1185kg med mig i bilen och nästan perfekt cornerweight, dock är jag fjädervikten i sammanhanget!!
Bilen gick rätt fint, dock hade vi lite bekymmer med understyrning. Alldeles för bra däck fram och för lite fäste fram, kom väl hyfsat till rätta med fäste underdagen dock. Och tiderna fick vi ju ner med så, men det var en trevlig tur och övning!! En bild från igår: Fler bilder kommer, ska bara hinna med och lägga in dem!! |
Mumsig tråd det här, älskar när allt görs från grunden.
Synd det där med inbrottet men vissa har fått vänta längre på att polisen ska komma Jag är ju då typ nybörjare på sånt här men det ni gjorde med motor, ger det nån effekt eller ökar det respons/körbarhet? _________________ Johan Sidén | Äger: Saab 9-5 2.0t-td04 | Volvo 960 '93 |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra 2,0i GLX -92 | 1, 2, 3 >> 33773 besök totalt |