| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Banoptimerade hjulvinklar på M3 E36 -96 både fram och bak.
|
3756 besök totalt |
|
Tänkte fixa lite vettiga vinklar på hjulen på M3:an, och skulle gärna vilja ha hjälp med detta om någon har erfarenheter på området, har ställbara topplagringar fram, för både camber och caster. Hjulvinklarna ska vara anpassade för bankörning, bilen körs väldigt lite utanför bana och då får jag helt enkelt stå ut med knasigt däckslitage typ..... Idag har jag ca 3,2 graders negativ camber fram, men resten har jag ingen aning om. Avsikten är att ha en "allroundsetup", har alltså inte tänkt att behöva labba fram och tillbaka etc....
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
|
Har osså -3.2 fram. -2.8 bak blev väldigt bra på Gelleråsen! Nära noll toe in fram och 0,20 per sida bak.
Med andra mer camber-o-känsligare r-däck så tycker jag betydligt mindre camber bak funkar bra osså. Tex RE540 funkade kanon med betydligt mindre camber. Medan Direzza gillade den här setupen. _________________ Magnus Thomé
|
||||
oki, tackar, låter ju bra, tror nog att jag kommer testa Direzza framöver också, nu när vi kan köpa dom så billigt genom klubben. Du har ingen info om caster fram eller, eftersom att jag nu kan ställa även den....!?
||||
|
BMW av olika modell och även E36 brukar svara fint mot ökad caster. På en banbil är 10 grader, eller mer, inte ovanligt alls.
Så om 8 är orginal skulle jag inte tveka på att testa 10 grader. |
||||
hur ändrar man bilens egenskaper med mera caster, vad är det som "svarar" fint? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||
Stabilare vid inbromsning och en viss ändring av camber när du vrider hjulet så att innerhjulet lutar med i kurvan och ytter likaså. Dessutom brukar instyrningen bli bättre...även om detta till viss del borde bli motsatt enligt teorin. "Svarar"...en del bilar påverkas mer eller mindre av olika förändringar. BMW verkar "svara" possitivt på mkt caster. Så menade jag. |
||||
Hmm, 0,20 toe bak, petar hjulen alltså lite inåt då va ?
||||
|
Jaha...då var det dags då !
Sammanfattningsvis så här då: Fram: Caster: 9 grader Camber: -3,4 grader Toe: 0 grader Bak: Camber: så mycket det går med samma på båda sidor ( HUR MYCKET KAN DET BLI ??? ) Toe: 0,20 grader Har någon ett tips som inte går i linje med detta, så hojta gärna till pronto !
||||
|
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3756 besök totalt |