Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield SEiW 03 SÅLD | 1, 2 >> 8358 besök totalt |
Jag tar min lilla tid på mig att bli färdig men här kommer i alla fall en beskrivning på vad jag bygger!
Westfield SEiW (Westfield Racing Green) aeroscreen, huv utan scoop, cykelskärmar Motor: Ford Zetec 2.0 -96a Växellåda: Ford Sierra Typ-9 Diff: Ford Sierra 4wd(med diffspärr) Stående pedaler 13'x6' fälgar Willwood fyrkolvsok fram Ford tvåkolvsok bak Iden med bilen är att det ska bli så mycket racing jag har råd med men ändå gat reggat! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Så här ser bygget ut och det jag jobbar på för tillfället är Kylsystemet (lite slangar kvar), bromsarna (behöver bara bromsvätska), generator (saknar infästning), elsystem (har alla kablar behöver bara lista ut var allt ska sitta), startmotor (ej inköpt), när dessa prylarna är fixade så är det uppstart av motorn som gäller!!! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Lite uppdatering på mekandet!!
Tempmätare för reglering av kylfläckten monterad. Påfyllning och luftning av bromsar gick inte helt enligt plan då willwood oken fram har en luftningsnippel som kräver en nyckel på 6,1mm och man kommer inte åt med en liten skiftnyckel. Min kompis mikael dök upp med en 6mm nyckel jag filade lite på men även efter mycket luftande så har jag mycket luft kvar vore taksam för tipps!! Jag gick igenom motorkablaget för att lista ut vad som skall kopplas in och var. Det är svårt ibland och veta vad man skall göra med funktioner man inte kommer att använda till exempel puls air, kan man bara strunta i att koppla in kablarna utan att ECU'n får frispel!!? och så vill jag tacka min kompis Jonas för all hjälp med mekandet, ideer, logestik och insperation!!! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Enklaste är att köpa en bit genomskinlig PVC slang och sätta på luftnippeln. Andra änden stoppar du i överflödesbehållaren. Öppna luftnippeln och sätt dig i lugn och ro och pumpa. Börja med änden som har längst bromsrör. Har du bromsvåg måste du ha två slangar och parallellt lufta båda kretsarna. Man ser när det inte är luft kvar för då blir det inga bubblor i slangen. Pumpa ej heller för fort då det liksom blir mjölkigt då (små luftbubblor). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
För att lossa skruvarna använder jag hylsan som man sätter bits i, har jag för mig. Den är nämnligen precis rätt storlek. Glöm inte att lufta båda sidor av oken! Slangen har jag köpt på OKQ8 i flera år. superbillig typ sådär 7kr/metern. Det är väl 4mms om jag inte minns fel. Jag brukar kasta mina efter lyckad luftning eftersom det rinner bromsvätska efteråt i flera månader/år och blir slabbigt och äckligt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Normal bromsvätska är ju ganska vattenlöslig, iofs, så det är inte så svårt att bli av med det otrevliga, lackätande kletet om man vill... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Det blir jäkligt spännande att se hur dom kommer se ut på bilen! Jag är inte helt nöjd med mina släpvagnslampor från den lokala bildelsbutiken... Snyggt byggt i övrigt! Samma färg som min, även huv utan scoop |
||||
Den här tråden hade jag bommat . Lycka till
Jag såg att du hade problem med luftning av bromsarna , men du kanske har fått till det . Annars så brukar ford oken (bak) trilskas lite , man brukar kunna lossa dom och vika upp dom lite så att luftnippeln kommer lite till uppåt . |
||||
Jag tänkte använda en lång tunn slang men där jag letade hadde de ingen så tunn genomskinlig slang....
Jag lät det stå ett tag(några dagar) och luftade sedan igen och då blev jag av med den sista luften! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Lite uppdatering:
Jag hadde ignorerat problemet med 2,0:ans vattenpump som roterar åt fel håll med tanke på bra plasering av generatorn och dragning av remmen! Men nu har jag köpt en pump från en 1,8Zetec Eskort. Mondeo och Eskort Zetec har samma pump men med spegelvända impelrar så de roterar åt olika håll!! Jag handlade även ett litet batteri(tror det är ett Nissan micra batteri) polerna är mycket små och jag fick leta länge innan jag hittade polskor som passade(EUblidelar Mölndal). Sedan tog jag en sväng förbi skroten och hämtade två sidoblinkers från Mondeo. Jag har cadat upp ett generatorfäste för min lilla Honda civic generator som jag låter en bekant tillverka. Om det finns intersse så kan jag säkert få flera tillverkade för någon rimlig summa. Startmotorn får jag om två veckor så första provstarten närmar sig med stormsteg!! Det som jag saknar till motorn är småsaker som kablage mellan startmotor och batteri, jordkablar och remhjul till vattenpumpen. Om det är någon som har ett remhjul över från en Eskort med Zetec motor är jag mycket intreserad! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Så nu sitter den nya vattenpumpen på plats och så monterade jag förarstolen(Westfields racinstol som verkar lite vek i sidled). Jag kommer senare köpa bättre stol och sätta den gamla som passagerarstol!
_________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Eller staga upp den i ryggen. Vekt = lätt , stag är lättare än en stark stol. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Rekommenderar starkt Tillett's B3 stol , den är "stum" |
||||
Jo ...nästa gång man vinner på Triss... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Tja Mikael
Jag funderar på sådana stolar som du monterat! Dom ser styva och bra ut och eftersom du har dem så passar de i bilen! Har du något bra eller dåligt att säga om dem? /A _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||||
Du menar de jag köpte från Motordrive? Styva? skämtar du. Vekaste stolarna man kan hitta, sånär som på stoppningen i soffan hemma. Kräver stagning på minst ett ställe på ryggen. Helst vill man även staga sidorna. Men de var billiga Jag skulle satsa på de från MK - de är smala och bra men ser ut att vara gjorda i två delar till ryggen, dvs borde bli styvare. Har dock inte sett dem i verkligheten. Mina kanske hamnar till salu om ett år eller så...då kanske det är lagom till att du behöver dem, givet din byggfart... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield SEiW 03 SÅLD | 1, 2 >> 8358 besök totalt |