Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1132 besök totalt |
Pontiac TransAm WS6 -97
Efter ha lurkat omkring här ett tag och nu i lördags varit med och kört på Gelleråsen tänkte jag lägga upp info om min bil. Bl.a för att jag tyckte Pontiac var alldeles för underrepresenterat på forumet. ![]() Motorn är en hyfsat orörd (än så länge) LT1 stötstångs-V8 på 350 kubiktum eller 5,7 liter, gjutjärnsblock med aluminiumtoppar. Lämnar original enligt papperet 305 USA-hästar och 454 Nm. Just Pontiac TransAm WS6 -97 har vissa fördelar jämfört med andra TransAm med LT1 och det är bl.a. Original oljekylare med ganska bra verkningsgrad och grövre krängningshämmare (32 mm fram och 21 mm bak). ![]() Jag kör självklart med manuell låda, i det här fallet en Tremec T-56 sexväxlad låda. Även den original. (motor och låda har gått ca 22.000 mil utan renovering) Modifieringar runt om annars är: bortplockade AC-delar, en descreenad luftmassemätare (ofrivilligt, den ska antagligen ersättas av en original med luftgallret kvar), 4,10 bakaxelsutväxling Bilstein-dämpare med okända fjädrar (ej original i alla fall) runt om, Hawk HP Street bromsbelägg runtom, samt lite allmän lättning utav bilen. Här tillsammans med min andra TransAm (samma modell, men en -00 med LS1 helaluminium V8) ![]() Lite bilder från Gelleråsen 060813: Min LT1:a med polarens RX-7:a ![]() ![]() Actionbilder, lite halvkassa: ![]() ![]() ![]() ![]() Framtida planer: motorrenovering, bättre bussningar, byte kardanaxel, r-däck, annars är det nog mest allmän översyn utav befintliga delar. ![]() _________________ Anders Dyberg Pontiac TransAm WS6 -97 Pontiac TransAm WS6 -00 Shelby Lancer -87 |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1132 besök totalt |