Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Binda gummi till metall?
2179 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Binda gummi till metall?

Jag behöver en drivrulle till min elektriska backmotor . En cylinder av gummi är införskaffad och nu behöver jag fästa en axel genom cylindern.

Kan man "vulka" fast cylindern mot axeln på något sätt? Limma? Den behöver sitta fast riktigt ordentligt

Alla tips är välkomna!

Uppsala
Här sen Jan 2003

Re: Binda gummi till metall?

Gripenland skrev:
Jag behöver en drivrulle till min elektriska backmotor . En cylinder av gummi är införskaffad och nu behöver jag fästa en axel genom cylindern.

Kan man "vulka" fast cylindern mot axeln på något sätt? Limma? Den behöver sitta fast riktigt ordentligt

Alla tips är välkomna!

gänga axeln
Skruva in en lämplig mutter som låses längst in (2 halfnuts?)
Sätt diyt lämplig bricka
borra hål i gummit
sätt på gummit mot den inre brickan
trå på ny bricka
låsmutter dra åt ordentligt.
Vill du vara extra säker svetsa på lite loppor på brickornas insida som ligger an mot gummit.
Behöver du nu byta gummi så är det lätt som en plätt

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Hade också tänkt mig något liknande cat7even pratar om.
Dock kan man göra det lite mer 'rafinerat', och gänga stången, och sen fräsa ett plan på ena sidan, sen gör man två brickor vars hål inte är helt runda (så att brickan inte kan snurra runt axeln), sen sätter man två hål i brickornas ytterkanter, och gör samma hål igenom gummit. Sen sätter du två pinnar genom dessa 'perferi' hål. På detta vis kommer inte heller gummit kunna rotera runt axeln. Nyp sedan åt det hela som Cat7even säger.

Genom att göra på detta vis garanterar du enkelt byte av gummi, samt att gummipucken aldrig kommer att kunna rotera kring axeln (vilket gör att du inte behöver trycka ihop den så förbannat, för att hålla fast den).

Mitt tipps kanske är att överarbeta, men när man har tillgång till både fräsar och svarvar som i mitt fall, så blir det gärna så

Mvh Jon

Edit: Gjorde en liten bild av vad jag menade, de svarta 'hålen' är alltså hål i brickan

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Gripenland
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tackar!

Jag har haft liknande funderingar som ni. Att smidigt kunna byta gummi är ju den största fördelen.

Det kan mycket väl bli den lösningen jag väljer. Men att kemiskt vulka fast gummit känns enklare om det går att få starkt nog?

Degerfors
Här sen Jul 2005

Gripenland skrev:
Tackar!

Jag har haft liknande funderingar som ni. Att smidigt kunna byta gummi är ju den största fördelen.

Det kan mycket väl bli den lösningen jag väljer. Men att kemiskt vulka fast gummit känns enklare om det går att få starkt nog?

En vulkning borde hålla väldigt bra. De flesta bilar kör ju runt med bussningar, som är vulkade. Kom just på att din lokala gummiverkstad borde kunne hjälpa dig! om inte, så borde de kunna ha en del bra råd att ge.

Mvh Jon

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Gripenland
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Ja, en gummiverkstad borde ju veta thumbs up

Jag får ta ett snack med däckkrängarna brevid garaget.

Binda gummi till metall?
2179 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande