| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stötdämparfel => drivaxelras? Är det möjligt?
|
2940 besök totalt |
|
Finns det ngt fjädrande element i drivlinan (alltså från motor till bakdäck)? T.ex ryckutjämningsfjädrar i kopplingen?
om det inte finns det (eller om dom inte är anpassade till ditt höga moment) så förställer jag mig att transienterna kan bli mkt stora (även om dom är så kortvariga att man inte känner dom så mkt) _________________ Pär Hylander |
||
|
Det finns inte möjlighet att montera en bulletcam därunder (med belysning) och se hur det beter sig vid några 80%iga starter (jag funderar på svängningar/rörelse i drivlinan/bussningar)?
Att det ger sig en bit efter start borde väl tyda på att det inte är ett enkelt övermoment utan nån kombination av anlednngar som slutligen resulterar i brott. |
||
|
I rallycrossen vrider vi av ganska många axlar med 430Nm, hardyskiva, volvo 1031 axel ombyggd till avlastade drivaxlar. Oftast kommer brotten ute på banan men ibland även i starten. Dock så verkar det vara efter det har varit kraftigt hjulstuds som dom går av, har vi justerat dämparna för att få bort studset så håller dom ganska bra.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Där tror jag att du har svaret, felaktiga vinklar för knutarna är det som brukar få dom att gå sönder. _________________ Niklas Lövgren |
||
|
Låg under bilen och rotade och kollade vinklar igår igen. Såvitt jag kan se så är blir det inga extrema vinklar och inte heller blir det för lite spel i axeln åt något håll.
Kollade på stötdämparna och på dem står det 200/200, vad var det detta innebär nu igen? Testade att trycka ihop dem och fick då en känsla att det var rätt bra drag i dem när de trycks ut, dvs att det är mycket retur. Borde inte mycket retur på dämparna innebära att det är ökad risk för hjulstuds? Funderar på att köpa ett par billiga, simpla oljestötdämpare från Biltema för att testa med, de borde ha så kraftig retur. Tänker jag helt galet eller kan det vara värt att testa tror ni? _________________ Jonas Edling |
||
|
Har en kollega som skruvar massor med drivaxlar.
Det som skiljer hans bil från alla våra andras är att hans är mycket mjukare bak Han provade att ha den hårdare och då klarade sig axlarna men han tyckte inte om att köra den. Så nu byter han med jämna mellanrum istället. _________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Stötdämparfel => drivaxelras? Är det möjligt?
|
2940 besök totalt |