Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7800 besök totalt |
En ny kostar 380 000. För att vara en japansk bil med relativt högt nypris tycker jag nog att de håller värdet hyfsat bra. Sök på Blocket så ser du iaf vad folk vill ha för sin äldre evosar. 6:orna verkar ligga någonstans från 200 00 till 250 000, jag vet dock inte vad nypriset var på dem.
De flesta (alla?) tidigare än 6:an är dock importerade och högerstyrda och därför avspeglas det också i priset på dem. Fast själv tycker jag att de riktigt tidiga är de som är klart tuffast. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||
Hej Fredrik! Kul att du kom in i diskussionen. Den ekonomiska bakgrunden är följande: bilen går som förmånsbil och kostnaderna tas i mitt företag. Därmed inte sagt att kostnaderna inte är viktiga och kostnaderna är faktiskt en av orsakerna till att jag bliev nyfiken på en Evo 9. En Evo nånting av hyfsat nytt slag verkar gå på 250 - 300 000 i Tyskland, en ny ligger på 370 000 (eller var det 380 000) och där bör man kunna fixa en 7% rabatt om man går till en bilhandlare och är lite envis. Har en känsla att driften av Evon är vesäntligt billigare än en 996. Inköpspriset brukar som bekant vara en dålig indikator på vad det kostar att driva en bil. Min 968 har kostat 40 000.- på 1600 mil vilket i och försig var till en del investeringar såsom remmar och skivor fram. Annat var att jag fick tag på en asfaltplan och fick för mig att träna lite drifting vilket kostade en uppsättning bakdäck... Vidare är förmånsvärdet på en Evo måttligt och direkt jämförbart med en 968, Boxter skulle kunna vara ett alternativ ur denna synvinkel men är för opraktisk för mig, jag behöver kunna få in lite verktygslådor och segel emellanåt. Den del av en bils inköps pris som överstiger 300 000:- är mycket dyr i form av förmånsvärde så både Evon och 968 ligger redan lite för högt. Dyrare nybilspris får det inte bli. Har tittat noga på 968 marknaden och det är svårt att få tag på fullkittade bilar med diffbroms, fixad fjädring, skalstolar. Och så är AC ett måste. Jag kan inte mecka själv, inte utrymme, tid eller kunskap (mecktiden går till mina två båtar, sen är det arbete, deltidspappa och särbotid som gäller). Så en färdig 968 springer iväg till 200 000:-. Vet att jag missade en bra bil på som såldes på 944sverige.com för 150 000 eller så men de bilarna är inte vanliga. Evon är ful som stryk i mina ögon och ger i det avseendet ingen "vill ha känsla". Men de som kört verkar prisa dem på bana, det finns ett ordentligt baksäte och vem vet: kanske det finns lite sjöträffar i vinter när jag inte kan segla mina båtar? TL _________________ Torbjörn Linderson |
||
Lyckades med en dubbelpost så jag ändrar detta till en fråga till Evoägare: anser ni chassie sättningen OK på bana som den är standard? Dvs bara skruva på R däcken och köra?
Mvh TL _________________ Torbjörn Linderson |
||
Jo, ett sånt upplägg att ha banbilen som förmånsbil skapar ju ett lite annat läge på kostnadsbilden med förmånsvärde etc.
Skulle man ur en normal entusiastbilsituation jämföra kostnader för 968 vs Evo så tror jag 968 skulle så betydligt mer attraktiv ut. Jag gissar att dom kostar ngt liknande att driva, reservdelar och servicedelar är väl antagligen inte speciellt dyrt eller billigt till ngn av dom. Det som skiljer är nog ngn kalkylerad eller verklig kapitalkostnad (antagligen kostar 968:an ca 2/3 av Evon) och framförallt värdeminskningen. 968orna börjar bli så gamla att värdeminskningen nästan helt avstannat vilket jag tror inte Evons har. På banåkabränslefronten så nog 968an billigare med sin sugmotor men det kanske kompenseras fullt ut av försäkringsbolagen får knädarr och fakturerar oförskämt mycket för att det råkar stå Porsche i försäkringsbrevet. _________________ Pär Hylander |
||
Importerad. ![]() Högerstyrda. ![]() Billiga. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jag tycker att du ska satsa på en av de 6:or som ligger ute tillsalu. Dessa är gamla, men oftast väldigt bra skötta.
+evo 6 Du till ett hyffsat pris kan få en steg1 evo 350-370hk inkl lite väghållningsgodis, fälgar etc 240k---> +Evo 8 en modell som aldrig gick riktigt bra pga av de snälla utseendet. Går att pruta rejält på! Bekväma och går att få bra fart på! 250k----> +evo 9 ny kaxigare modell. Mycket elektroniska väghållnings hjälpmedel. Bekväm, snygg, snabb från början... 300k---> Åker själv en vänsterstyrd evo 5 rs med steg 1 trim och en massa väghållningsgodis. Är jättenöjd, men då använder jag bara bilen på bana/bus.... _________________ Andreas Håkansta |
||
Tror inte att bilarna kommer sjunka så mycket i pris heller. Evo6an som kom år 2000 ligger på mellan 200-250k dvs en värdeminskning med ca 100k på 6 år. De har nu hållit sig i dessa regioner i en 2-3 år minst.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
Vad ska du ha bilen till?
Rubriken säger banbil men om jag tolkar dina inlägg rätt ska du också köra på gata. Har du ingen annan bil (=året runt körning) torde EVo vara bäst. 968 är en gammal bil idag, kan du få en EVo som tjänstebil GÖR det! Då du dessutom redan har en 968 är det väl kul med omväxling. Att du ens överväger ett byte visar att du inte är klockrent nöjd med 968, exakt VAD saknar du? Är det effekt/grepp så är EVo helt rätt ![]() Testa Subba STi med om du nu ska ha en "rallybil" ![]() _________________ Jan Å |
||
Jag är 194cm och sitter mycket bra i skalstolen med hjälm på i min CS. Bekväm är den inte, men det är väl inte därför man har den? Långfärd är inga problem, körde ner till Ringen i våras tilsammans med en 996 Turbo och en Cayman S, Det gick mycket FORT! Men inga problem att hänga på. _________________ Patrik Ljunggren |
||
[quote="Sportbilsentusiasten"]Vad ska du ha bilen till?
Rubriken säger banbil men om jag tolkar dina inlägg rätt ska du också köra på gata. Har du ingen annan bil (=året runt körning) torde EVo vara bäst. >Missvisande rubrik, jo jag behöver en "combobil". Alltså en sån som inte finns. >Senaste Evo (den Engelska tidningen) höjer Honda Integra till skyarna. Några åsikter? Borde vara billigare att driva och ha ett rimligt förmånsvärde. 1100 kg låter också trevligt. TL _________________ Torbjörn Linderson |
||
Integran finns väl bara som privatimport och i relativt få ex. Den testades i några svenska tiningar som ny och gick svinbra på bana, de testexen var dock lånade utomlands. Danmark tror jag faktiskt. Evo Magazine har lite bra skrivet om den på sin site tror jag. Skall du ha den typen av bil är en Civic R likvärdig om inte bättre för bruksverksamhet. Prova en Golf GTI V (nu får jag väl på tafsen rejält av Porsche-folket men det är faktiskt en av de bästa bilar jag kört på Kinnekulle). Den är ju framförallt uthärdlig i vardagen och en 194 cm man sitter bra i den vilket är svårt i de andra bilarna så länge de inte modifieras. OT: Är det verkligen nån poäng att ha en beg bil som tjänstebil, man betalar väl samma förmånsvärde oavsett? Plus att alla Integror borde vara momssmittade. Hur funkar det då? |
||
Nu talar vi om riktiga bilar plötsligt.
![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Ja Type-R är underbar. Helt kalr min favvOGTI!!
Nya Golf GTI är ok den med men de krafsar ju fram o är enl mig inte i ALLS samma klass som en 968/EVo. Att gå från 968 till CTR/GTI är inte rätt väg. Lagom praktisk åretruntbil som pallar bankörning blir liksom inte bättre än ett rallyjärn. Annars är ju en beggad Boxster S VÄLDIGT praktsik tycker jag, bra med lastutrymme. O ska du köra långa saker fäller du bara cabben o sätter dom i passargerarsätet o binder i störtbågen ![]() Eller ska du ha liknande biltyp som 968 så titta på 350Z/RX-8. Jag är grymt nöjd med min Råtta. Men båda dessa är mer ett byte i sidled, så...nä gå på EVo du! _________________ Jan Å |
||
Jag tror inte att en rejält preppad 968:a är speciellt kul att köra sam daglig bil,, jag skulle i alla fall inte vilja köra min i stadstrafik varje dag.
Tror att evon är kanon att köra året om och riktigt kul på bana så det är nog en bra kompromiss men är det bara banåka man är ute efter så hade jag aldrig bytt min Porsche mot en Evo. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
Hej
Jag har kört 968CS(utan skalstolar, utan diffbroms) i 4 år. Då evo9 kom lånade jag en över helgen. Mina synpunkter på vanliga vägar är följande: Evo9 +Kul med turboknuff +ser tuff ut +4sitsig +Löjligt kul att köra, som att spela tv-spel +-en klockren 18årsbil -riktigt oharmonisk, käns som en kitcar -bullrig och för nervös för att exempelvis åka långt med -känns billig 968 +välbyggd, kvalitet +harmonisk och välavstämd, ganska avslappnande att köra fort, blir aldrig jobbig +är trevligt i alla farter men fungerar bättre och bättre ju mer tempot skruvas upp -inte lika busig, tröttare vid rödljusen -inte ny bil Kom fram till att porschen är mer min typ av bil, en mer helgjuten körupplevelse. Uppskattar att den är trevlig att köra lungt mer eller ligga och pressa motorväg men när man verkligen vill köra fort på småvägar är den knivskarp. Evon är vansinnigt rolig att kasta runt och är säkert totalt överlägsen på exempelvis slalom men porschen känns som snäppet vassare, den klarar av snabb körning utan att behöva skylta med det. Istället för att köpa en evo9 bestämde jag mig för att leta efter en fin Carrera RS. _________________ 964RS Carl Storckenfeldt |
||
En 968 med fjädring som är uppstyvad 3 ggr (har inhandlat lite Jarlmark sparrring) eller så har nog också sina sidor som "daily driver". Hur förhåller sig Civicen till Integran?` Mvh TL _________________ Torbjörn Linderson |
||
[quote="Sportbilsentusiasten"]Ja Type-R är underbar. Helt kalr min favvOGTI!!
Nya Golf GTI är ok den med men de krafsar ju fram o är enl mig inte i ALLS samma klass som en 968/EVo. Att gå från 968 till CTR/GTI är inte rätt väg. xxx Antagligen okonventionellt (framkrafsare alltså) tills jag läste Engelska Evo som ansåg Integran lika fokuserad som en Carrera RS och inte skulle dömmas som bästa framhjulsdrivet utan en av de bästa bilarna att köra över huvudtaget. I testet om bästa framhjulsdrivet kom Clio 182 sport tvåa, Clio Williams trea sen tror jag det var Mini GP, en värstingvariant från John Cooper Works. Golf V kom femma. Har kört golfen på vanlig väg och var lite impad av den i det bruket vilket borde innebära att Iintegran är något att fundera på. TL _________________ Torbjörn Linderson |
||
De är i originalutförande jämbördiga i det avseendet. Det är dock inte främst fjädringskomforten som är det värsta hindret, det är bullret från vägen. Iaf i CTR:en. De är otroligt bullriga redan original, och det gör inte saken bättre om (när) man handlar avgassystem. Det enda positiva ljudet är det underbara "vtec-soundet" när man skaffat CAI (cold air intake).
om man tänkt sig en bil att åka vardags och bus med som man inte vill modda för att få som en bra kompromiss till de båda ändamålen så ser jag CTR:en som svårslagen. Det finns MASSOR med utrymme att lasta i. Som jag brukar skoja med polarna, "Minibussen fraktar allt, överallt!" ![]() Som exempel får du in en hel uppsättning r-däck fulla med luft på fälg i skuffen utan att fälla sätet eller lägga ifrån dig hatthyllan. Detta är en nog så viktig detalj i sammanhanget! ![]() _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
Har ägt många japs sportbilar och är nu inne på min 3je Porsche (min första var en 968 CS) så står lika i lägren japs vs. europe'. Har även kört Evo och 968 på bana och Evon går som på räls men ack vad trist den blir i längden. 968 Clubsport däremot forsätter att underhålla hela hela tiden. Värdeminskningen ligger också 968an i fatet då den är säkrare än pengar på banken om man nu inte kvaddar den.
Enkelt val, 968 CS all the way! Ciao, Johannes _________________ Johannes Ericson ///M, Type R & R/T Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7800 besök totalt |