| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bedömma luftfilterstorlek?
|
1940 besök totalt |
|
Vilka faktorer spelar in när man ska räkna ut hur stor luftfilterarea man behöver? motorvolym och varvtal? hur stort filterarea behöver jag i så fall? 6,8 liter, 7000 rpm?
tacksam för ett väldigt snabbt svar
|
||||
|
Re: Bedömma luftfilterstorlek?
På en 6,4 liters Porsche 928 som varvade 6800 varv var originalfiltret ingen begränsning (men insuget var). Kanske kan du hitta måtten på ett sådant? Utan att mäta eller ens ha rört ett sådant på ett halvår skulle jag uppskatta det till att vara 12x55 cm filteryta.
_________________ Anders Hansson |
||||
|
kollade lite snabbt i ett bar program vi har på jobb: hittade bara en 5,4 liters V8 i 928:an där var filtermåttet: 52cm * 16 cm om någon VET någon serieproducerad bil med jätte morot som varvar som anders vill , så kan den ju skciak ett pm till mig ( så jag inte missar det ) och se om det finns uppgifter i mitt fina program på dess org luftfilter
så skriver jag det här ! _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
|
Nog nådde vi konsensus här för flera år sen att man dimensionerar luftfilter efter motoreffekt, vilket ju i princip är proptionellt mot luftflödet. Samma konsensustråd vill jag minnas rekommenderade luftfilter från lastbilar modell större som ju ofta har väl tilltagna effekter.
_________________ Pär Hylander |
||||
|
5,4 är största originalstorleken på 928-motorerna. Det är samma filterstorlek på alla 928, från minsta motorn på 4,5 liter. 928-filtret ligger i en luftbox i limpform och kanske inte passar i Pontiacen men filterytan bör räcka (. Här är en bild, filterboxen är uppe mot brandväggen och filtret är orange till färgen.
_________________ Anders Hansson |
||||
|
Det handlar mest om hastigheten genom filtret. En låg hastighet genom filtret ger en bättre filtrering och såklart så blir det inget tryckfall.
Men origbilar är ju i regel dimensionerade rätt bra så jag skulle kolla på vad en säg 200 hästars motor har för filterarea. Antar att du kommer ha nånstans närmare 500 i pontiacen, men om man tänker sig att origfilter ändå är lite för små så tar man 3st filter som är avsedda för 200 häst vardera så är man ju safe. Då har man filter för "600" häst och har inte gjort bort sig i beräkningen, snarare överdrivit. Bara åka till biltema å kika BMW 535 skulle jag föreslå som en bra mall, de filtren finns på biltema och man vet att de har precis 211 häst. 3 st sådana och man får en bra indikation på lämplig area.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
om man vill slå på stort kan man kolla efter lastbilsfilter.
Kolla hos Swedol. Där har de monster till filter till bra priser. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
|
då har jag kikat efter lite mer
BMW E34 kändes kul
530 v8 (160kW / 218 hk): Filter: 254x213mm (57mm hög) M5 (250kW / 340hk): Filter: 326x151mm (58mm hög) har dock för mig att nån v8 bmw har dubbla luftburkar..... men m5:an är ju en 6:a så den borde man kunna då efter på gott mått !!
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
Ja, jag kommer ockås ihåg den. Dude rekommenderade scaniafilter vill jag minnas. Problemet är bara det där med platsen - filtret får hamna ovanpå motorn pga att få till en krök som flödar fint blir i princip omöjligt. (se min biltråd för lite bilder på prototypburken). Tack för inputsen än så länge! Det blev två filter á 190x230x30 mm från feltema. Det ser ut att vara jättemycket filter när man kollar på det - måste räcka till en hel atlantångare!
|
||||
|
mm, det räcker nog
Men notera att de filtren du valde bara var 30mm tjocka. Medans den där bmwn som var exempel hade 50 mm.
Det innebär ju i praktiken att den som är 30 har typ 40% mindre area än den som var 50. Men BMWn där, M5an, har ju ~ 50 cm2 area. Dina filter du köpte nu har ~43 cm2. Men så tog du två. = 90 cm2 typ. Men eftersom det bara är 30 tjockt så har det halva arean på pappret. Dvs du är tillbaka till ~ 45 cm2. Det räcker ju då enligt BMW till 350 häst. Om man godtar deras krav på luftfilter. Innebär ju i teorin att du har för lite filter för 500 häst. MEN!!! kollar man på ALLA amerikanska filter till jänkejärn så har de ungefär samma area som du kommer få med dina två biltema filter. Dvs runt 40-50 cm2. Kort och gott. Du har inte gjort det på något sätt sämre än det som finns normalt till de där motorerna. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
typ... Och den dagen bilen själv säger till mig att den tycker luftfiltret är för litet, lovar jag att jag ska byta till ett större!
|
||||
När du öppnar huven och inser att filtret är borta, så vet du att det var för litet
_________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1940 besök totalt |