| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kombinera coilovers och befintliga fjädrar?
|
1167 besök totalt |
|
Tja! Läste lite om ett väghållningskit till Alfa's 116-serie-bilar, dvs Alfetta /GTV och 75/90. I det används en coilover-dämpare fram men man har valt att behålla befintlig torsions-fjäder också? Borde det inte bli mer än lite lurigt att justera ride height på ett sånt kit? Både indexera om torsionsstaven och skruva coilovern till rätt nivå? (Anledningen till att behålla torsionsstavarna är antagligen för att avlasta övre stötdämparfästet, det är nämligen inte anpassat att ta tyngd/dynamisk last.) Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Jo, detta blir ett litet hellsicke. Kolla de som åker transaxelpåsse och hur det blir för dom bak med samma lösning. Sanden är visst en hejjare på att få till det, men för oss vanligt dödliga är det bara emr jobb än rimligt...och egentligen för Sanden oxå.
Jag säger: Skippa torsionen, fästet håller. Iaf är det många som åker med coilovers på sina Alfettaderivat. Spontant ser infästningen ganska stabil ut. >Men kanske man måste byta gummibussningen? |
||
|
Gör som Jens vet ja: http://www.race.d2g.com/sel2/sv/sele
_________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Tja, men är det så smart att hoppas att fästet håller? Bilen är lite till åren kommen också.
Jens verkar inte skriva nåt om förstärkning men jag ser att han har dragit buren ända fram till övre fjäderbensfästet? Eller räcker det med att försöka bygga ett "stötdämpartorns-stag" för att stötta upp lite? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Det ser onekligen ut som han förlitar sig på original stötdämparinfästningar. Men det
är nog bäst att du kollar med Jens själv. Det kan nog bli svårt att stadga upp infästningarna med en stötta, sitter inte fästena väldigt långt ner? _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Fästena sitter en bit upp faktiskt och om man sömmar "balken" som hela rasket sitter i mot hjulhuset och drar fram buren så skall det nog till en rejäl avåkning för att skada nåt.
Det är stabilt. Sen kan man ju dr aett stag över för att styva upp, fästena kan man ju sätta lite var stans på balken. Det som är svårt är övre bärarm, om man gör som de flesta och reser upp castern till det får plats så skjuter man sig nog i foten litegranna. Eller vad tror du Andreas? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Ngt är som vanligt fel med min bruks för jag kan inte se en bild på sidan ni länkar till.
Varesig i IE eller opera.
Samma sak på Felkes hemsida oxå... Men vad jag tror...om caster? Eller var det styvheten i balken? Jag tror på massor av caster och styv balk.
|
||
Hajajde att det var det som avsågs...men utan bilder är det inte enklare.
Skitkass trade! Ice har rätt i frågan. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1167 besök totalt |