Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
914 besök totalt |
Intercooler på kompressormatade bilar?
Åker en MB med kompressor till vardags (inget extremt, trots namnet), och satt senast idag och funderade på om man brukar montera intercooler på kompressormatade motorer? Bi fråga blir ju då om kompressorn värmer luften något nämnvärt? En turbo vinner man ju en hel del med en fungerande IC, men där har jag fått för mig att det är avgaserna som värmer upp luften ordentligt, vilket en kompressor borde ( ![]() Mvh Jon |
||
Tryckökningen leder till temperaturhöjning men turbon borde väl värma något mer pga värmen från avgaserna.
Alltså gör en intercooler nytta även på en kompressorbil, fast där brukar dom väl kallas chargecoolers? (det här säger jag enbart baserat på mina akademiskt fövärvade kunskaper inom tryck och sånt och inte faktiska bilmotorkunskaper) _________________ Tord Ringenha11 |
||
om laddtrycket är detsamma är det ingen större skillnad på behovet av laddluftkylning. Beroende på val av kompressor kan det dock behövas lägga extra omsorg i ljuddämpningsfrågan. En skruvkompressor ger tex ett fruktansvärt oväsen och behöver tjocka IC-rör för att dämpa dessa ljud.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
En Chargecooler är ett annat begrepp, en vatten/luft kyld laddluftkylare, istället för luft/luft kylare. Ökat tryck ger ökad temp och ökad temp förlorar man hk på. Dock ska det till högre tryck än vad en MB kompressor levererar för att det ska finnas nytta av en. När man närmar sig 0,7-0,8 kan man titta på det, behövs inte innan. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
914 besök totalt |