Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Intercooler på kompressormatade bilar?
914 besök totalt
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458


Trådstartare
Intercooler på kompressormatade bilar?

Åker en MB med kompressor till vardags (inget extremt, trots namnet), och satt senast idag och funderade på om man brukar montera intercooler på kompressormatade motorer?

Bi fråga blir ju då om kompressorn värmer luften något nämnvärt? En turbo vinner man ju en hel del med en fungerande IC, men där har jag fått för mig att det är avgaserna som värmer upp luften ordentligt, vilket en kompressor borde ( ) vara förskonad ifrån.

Mvh Jon

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14083



Tryckökningen leder till temperaturhöjning men turbon borde väl värma något mer pga värmen från avgaserna.

Alltså gör en intercooler nytta även på en kompressorbil, fast där brukar dom väl kallas chargecoolers?

(det här säger jag enbart baserat på mina akademiskt fövärvade kunskaper inom tryck och sånt och inte faktiska bilmotorkunskaper)

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



om laddtrycket är detsamma är det ingen större skillnad på behovet av laddluftkylning. Beroende på val av kompressor kan det dock behövas lägga extra omsorg i ljuddämpningsfrågan. En skruvkompressor ger tex ett fruktansvärt oväsen och behöver tjocka IC-rör för att dämpa dessa ljud.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Tord skrev:
Tryckökningen leder till temperaturhöjning men turbon borde väl värma något mer pga värmen från avgaserna.

Alltså gör en intercooler nytta även på en kompressorbil, fast där brukar dom väl kallas chargecoolers?

(det här säger jag enbart baserat på mina akademiskt fövärvade kunskaper inom tryck och sånt och inte faktiska bilmotorkunskaper)

En Chargecooler är ett annat begrepp, en vatten/luft kyld laddluftkylare, istället för luft/luft kylare. Ökat tryck ger ökad temp och ökad temp förlorar man hk på. Dock ska det till högre tryck än vad en MB kompressor levererar för att det ska finnas nytta av en. När man närmar sig 0,7-0,8 kan man titta på det, behövs inte innan.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Allmänt banåkaforum
Intercooler på kompressormatade bilar?
914 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande