| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur stor yta per bil i ett mekgarage?
|
13 besök senaste veckan (13888 totalt) |
|
Jag och några kompisar håller på att sondera marknaden för ett mekgarage. För att få någon koll på hur stor lokal vi behöver skulle jag behöva lite statistik från rejsas medlemmar. Frågan, till er som mekar i delat mekgarage, är hur stor yta är garaget och hur många mekplatser finns det där? _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
~80kvm bara till mig själv och jag tycker det är för liten plats. Jag har 2 bilar stor arbetsbänk + en jäkla massa bmw delar liggandes. Jag funderar seriöst på att skaffa större lokal ala min gamla på ~170kvm, bara jag hittar en till rätt pris. Alt någon att dela en seriös verkstads lokal med på min hemort
_________________ Pelle Persson |
||||
|
Pelle Persson: Du går efter måttot "Mest skit när man dör vinner" ?
hehe.. retas bara lite. Vet hur detär, man vill ha svarv å borr å lager med reservdelar osv..
men jag skulle ändå vilja säga att 80 kvm är få förunnat och det ska räcka till en hel del. Jag och farsan delar på ett 60kvm garage. Och det fungerar så länge han inte får fria händer. Han är en sån där som ska kasta in massa gammalt skit i garaget och så lämnar han aldrig tillbaka verktygen. Men men, jag börjar få ordning på han nu så det funkar helt okej. Men att dela 3st på 80 kvm låter lite väl lite. Iaf om man ska kunna meka med alla tre bilarna samtidigt, men det vill man ju. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Jag har 28 kvadrat. Lite lite, men sen har ju jag en rätt liten bil med... Man har alltid för liten plats. Min morbror har 360 kvadrat, det fylldes rätt snabbt av ett hjullastarprojekt, en trike o ett galet maskindragarprojekt med trimmad lastbilsmotor...
|
||||
Det låter lite trångt, men det kanske beror på hur lätt det är att komma in med bilen. I många fall känns det som om mycket yta försvinner för att alla bilar ska kunna komma in och ut.
Haha, , vi verkar ha samma problem med våra fäder. Tidigare har jag fått låna föräldrarnas garage på sommaren. Då har alltid minst en vårdag gått åt till att städa, köra prylar till tippen och leta borttappade verktyg - allt orsakat av farsans vinteraktiviteter.
_________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
Det kräver ju en viss planering och körskicklighet
_________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||
|
detta är ju oxå en fråga om pengar...och om man har ett projekt i taget eller flera...
mitt nya garage kommer vara på100 m2 uppdelat på en meklokal 80 m2 med 2 portar in och en verkstadsdel med panna i (liten i hörnan) på 20 ..kanske stort för en person och 2 projekt (i taget) men jag är trött att ha det trångt. sedan lageryta i taket över hela skiten
i mitt fall finns det inga begränsningar på yta som jag får bebygga på min tomt men det är annars en faktor man måste beakta... min förhoppning är att jag skall bygga detta garaget för ca 150 000 kr... det är vad som finns nu i alla fall (tack banken) en invändig takhöjd på endast 2,60.. blir ingen lyft...däremot en förhöjd del över motorrummet..
mitt garage kommer alldrig att innehålla våra bruksbilar i vila. inga cyklar gräsklippare eller annat trams... det har vi andra utrymmen till. All inredning hängs upp på väggar för enklare städning.. detta är ambitionen.. har haft hyrt och ägt säkert 10 olika garage under en 30 års period... nu skall detta bli hyfsat....bra blir det alldrig. _________________ Michael Thulesius |
||||
|
minst 3x5m per bil + infart/tillfart/transportutrymmen. Det brukar bli 25 kvadratmeter per bil. Något mer om det handlar om förlängda bimmers.
Idag är vi två bilar på 65 + 40 kvm. |
||||
Glöm inte uttagen i taket; det är ganska skönt att slippa snubbla på sladdlampesladden. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det där var en bra idé EDIT: hehe, fast jag är inte 4 meter lång så jag kommer aldrig nå upp. Och traversen måste gå fritt. Jag får nog snubbla. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
|
I mitt senaste mekgarage hade jag och min kamrat 70 kvadrameter att dela på. Där stod konstant två och en halv bil. Den halva var dock upphängd på väggen för att ta mindre plats.
Behövde vi skruva med vardagsbilarna fick vi göra det i gången utanför. 35 kvadrat är alltså för lite för en bil... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
13 besök senaste veckan (13888 totalt) |