Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (19773 totalt) |
Länk till VX Performance och deras distanser; http://www.vx-performance.de/catalog/product_info.php?cPath=35&products_id=41&osCsid=a043ced42def53d9dfa5fda28fb953e4 _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||||||||
Finns ingen bild med dom monterade? _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||||||
Har inte hittat det, men det verkar vara en god idé att sätta dit ett par. Misstänker att iallafall min bil kommer att åka upp och ner i luften en del framöver och en hel del arbeten innebär hjul av ![]() _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||||||||
Japp, och lyfta den utan dessa och andvända sig utav de bakre lyft punkterna innebar iaf för mig ett jäkla rullande och velande innan man fick upp bilen på ett tillfreställande sätt. Och då var det precis att bakhjulen inte tog i. Kommer ju antagligen komma på lite bredare hjul snart och då är det nog kört, iaf på min lyft ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||||||
Sen kan man ju köra "sniklösningen" som jag har gjort hela förra vintern: använd lyftpunkterna i mitten och dem längst fram. Lyft upp bilen lite och plocka av bakhjulen. Nu står bilen tillräckligt stabilt på fyra punkter och man kommer åt bra bak. Inga problem alls om man ser till att hela tiden plocka bort mer vikt bak än fram när man mekar. Behöver man göra det motsatta är lösningen enkel, ta ett spännband och spänn fast den ena undre främre bärarmen kring lyftens arm så håller sig bilen på plats utan att tippa. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||||||||
Nej, det är ju också ett sätt ![]() Ang något annat. Jag har beställt lite grejor från VX220 sidan. Det var snart två veckor sedan och ingenting har dykt upp? Någon som vet hur lång tid det brukar ta? _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||||||
Såhär gjorde jag, delade på ett nylonhjul som hade rätt tjocklek och bultade dit. att lyfta turbon på de lyftpunkterna längre fram funkar inte, den är för baktung. ![]() _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||||||||
ok, då kan du lyfta utan att plocka bort plåten under heller? _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||||||
Japp, men då går det förståss inte att ta av plåten när bilen är upphissad.
Har man garagedomkraft och ska fixa med tex:hjul/bromsar mm så är det bättre att lyfta en sida i taget, sätt då domkraften vid lyftpunkten lite längre fram där väger bilen jämt _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage ![]() |
||||||||||||
Opel Speedster låter som en rolig och underhållande bil både på bana och gata. Blir till å börja spara om man ska ha en om ett år eller två
![]() Det hade varit kul och få se några bilder på bilen bebbe ![]() _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||||||||
Kolla in bebbe's biltråd på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=30795 _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||||||||
Jodå, bilder finns. Titta under min profil så har du min bil tråd där ![]() _________________ Mathias Nilsson Opel Speedster 2,2 -02. |
||||||||||||
Ledsen att jag lyfter typ världens äldsta tråd men någon måste kurrera mig...
Hade lagt alla planer på entusiastbil på hyllan pga. att det enda som hägrat varit 911 så länge jag kan minnas och det perfekta exemplaret (till det perfekta priset) verkar inte vilja dyka upp. Så för ett par veckor sedan satt jag på långflygning och bläddrade i de sedvanliga medhavda biltidningarna när en Speedster skymtade i bakgrunden på en bild och det slog mig: är inte det där den ultimata bilen? Sen dess har jag inte kunnat släppa den tanken riktigt... ...så snälla tala om för mig att den inte är det så jag kan gå vidare! Har spenderat tiden sedan dess med att plöja igenom det mesta om Speedster här på forumet likaväl som en hel del på VX220.org och gluttat en del på Mobile.de. Jag har några funderingar/antaganden någon gärna får slå hål på: - Antar att ägande av Speedster är enklare/billigare än gammel 911 (964/993/996). Har förstått att det kan vara svårt att hitta Opel-verkstäder som tar emot en Speedster dock. Och är det över huvudtaget möjligt att serva en Turbo hos Opel i Sverige? Går det att 'entusiastförsäkra' i någon form? - Ni som följt värdeutvecklingen på dessa bilar, hur ser det ut? Har märkt att det är på tok för dyrt att försöka åka 'häftig' bruksbil. - Hur ser det ut med möjligheterna att få åka bana, finns det många lämpliga events att åka med denna typ av bil? Aktiva märkesklubbar? Bilen är tänkt att användas som Söndagsutflykts-/Weekend-/Konbane-/Trackday-bil. Är det överhuvudtaget att överleva en helgutlykt med sambon i bilen? Sen har vi ju debatten kring NA vs. Turbo, av gammal hävd att mer kraft aldrig är fel propagerar jag för en Turbo (även om jag egentligen föredrar karaktären hos en NA-motor alla dagar i veckan). Kan någon ge klara besked varför jag skulle ta en NA istället för en Turbo? Mitt största problem är att jag, sedan bilmässan i Stockholm när bilen var ny (2001 typ?) inte ens har sett en Speedster på riktigt! Körs det några event i sommar (trakterna av mellansverige under vecka 29-30 hade varit lämpligt) där det kan finnas möjlighet att se en bil. Inga handlare verkar ju ha några stående för tilfället i Svedala! Långt inlägg, tacksam för input dock! //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||||||
Brukar komma ett par speedstrar på Opelsportclubs träffar. OSC är en aktiv märkesklubb med en hel del körning. Tex nästa helg blir det 3 dagar på rudskogen ihop med vår systerklubb OMC (norska Opelklubben).
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||||||
Helt rätt antagande att de flesta Opelverkstäder knappt har hört talas om Speedstern, bäst att höra efter på vx220-forumet för referenser (den del som kallas Valhalla är för svenska Speedsterägare, på svenska). Flera i Göteborgstrakten lämnar sina bilar till Bennets som är vana att skruva med Elise. Turbo går att serva hos Opel den med, mekaniken är den samma och motorn är en vanlig GM motor som finns i bl a Astra. När det gäller försäkring så är den inte allt för hysterisk. Jag betalar 9.600:-/helår hos Länsförsäkringar (sedan har jag bara bilen påställd under halva året, så det blir 4.800:- per år). Täcker dock inte bankörning. Lotusklubben har tidigre iallafall haft lokalt avtal med LF i Stockholm, vet inte om det gäller fortfarande eller detaljerna kring det (har inte brytt mig eftersom jag inte bor i Stockholm).
Priserna har faktiskt gått upp under de år jag haft min, och tillgången är betydligt mindre nu än när jag köpte min.
Track days och konbanor dyker upp hela tiden, t ex Expressens motorklubb och GRC. När det gäller märkesklubbar så finns Lotusklubben som anordnar en track day på Sturup. Sedan har du även Opel Sport Club som ordnar track days. Vidare brukar Speedstergänget på ovan nämnda Valhalla ordna Superstage på Emmaboda flygfält (körning där fredagen 4/7 i år) samt en del andra träffar och körningar.
Helt rätt, fungerar helt klart att åka även lite längre med. Vi var på Rudskogen i maj, en utflykt på ca 90 mil fram och tillbaka. Flera på Valhalla som kört till Nürburgring också. Några var nere på en träff i Frankrike förra sommaren. Det planeras även för en Europaresa med Lotusklubben till nästa sommar, allt går om man bara vill!
Det lär du aldrig få något vettigt svar på, men du får en hel del godsaker för de pengar du får över om du köper en NA istället för en turbo. T ex däck, fälgar och ställbara coilovers ![]()
Det finns en tråd med "evenemangskalender" på Valhalla, lägg annars in en fråga där om någon har lust att visa en bil för dig. Mer detaljerade svar får du om du skriver in frågorna på Valhalla, det är där de flesta svenska Speedsterägare håller hus (även om några tittar in här lite då och då). Cheers, Stefan _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||||||||
Re:
Dessutom är man vanligen välkommen på alla träffar som anordnas av se7en-gänget. ![]() Ja det går absolut att åka på weekend i speedstern jag och sambon (då flickvän) åkte iväg på en 1,5 veckas tur till Clermont-Ferrand förra året (inklusive en tripp till Ringen och rundtur i alperna) och det gick utmärkt, även pckningsmässigt, trots att vi hade varsin integralhjälm med oss. ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||||||||
Re:
När du väl ser en VET du att du vill ha en ![]() Efter att ha haft en RX-8 i nära tre år är Speedster/Elise det enda jag nu skulle kunna tänka mig. Porsche är numera för tunga för att vara riktigt underhållande i moderata farter. _________________ Jan Å |
||||||||||||
Tack alla för kanonrespons!
Jag får väl helt enkelt sluta 'lurka' runt på VX220 och ta och regga mig och ställa lite frågor där då, och fortsätta fundera på det här med Turbo vs. NA. Skall iaf. bemöda mig med att ringa till lokala verkstäder och höra vad de har att säga. Känns som att steg ett i den här processen blir att försöka hitta en bil att kika på, men som Sportbilsentusiasten skriver är väl det bara att slå spiken i kistan! ![]() //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||||||
_________________ Lasse Alfons |
||||||||||||
Re:
NA är lättare, det räcker väl som argument? ![]() Som sagt NA vs turbo är ett svårt val. Själv skulle jag gå på skicket...men tänk även på att NA är billigare = slantar över till mod. Att sedan hela grejjen ÄR att de är lätta talar för NA enl mig. _________________ Jan Å |
||||||||||||
Re:
Det har du förstås rätt i. Det skiljer nog hela 60 kg. _________________ Lasse Alfons |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (19773 totalt) |