Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Porsche 996 med kompressor, funkar det?
4608 besök totalt
Chris Ter

Här sen Jul 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Hej.

Skulle behöva lite hjäp med denna frågan. Har en Porsche 996a som jag nu i vinter skulle vilja uppgradera. Det jag tänker på nu är att lägga på kompressor. Har kollat lite olika tillverkare av dessa system och det varierar otroligt mycket i pris. Kanske den bästa är RUF, men till vilket pris (omkr. 170.000kr, vilket för mig är för dyrt). Har kollat Evo motror sports och även TPC-Racing(70.000kr, fast tax free + gratis frakt). Tycker själv att TPC värkar bäst för mig.(ekonomiskt, enkelt att montera, 20 timmar) Är det någon som har erfarenhet, känner någon som har monterat TPC eller annat system (förutom RUF).

Bilen i övrigt är byggd för racing (gata), GT2 bromsar, Sellholm tuning fjädrar/stötar, diffad och så motorn Powerkit 3,4L (extraktor, sportavgas. etc) 307hk på driven. (bilen är 100kg lättare än orig.).
Inte för att bilen räcker till effekt mässigt men vill ha mer kräm till nästa sessongs race .

Det jag vill ha hjälp med är vad ni tror om dessa frågor;

Är det funktionellt och pålitligt = funkar dessa för bankörning & inte bara för gata. thumbs up thumbs down

Effekten, klarar motorn effeckt ökning på omkr. +40% thumbs up thumbs down

Man vill ju inte vara dumdristig

Hemsidan till TPC-Racing;
http://www.tpcracing.us/products/superchargers/porsche_996_supercharge . . . .

Hemsida till TPC-Racingleverantör;
http://www.vividracing.com/catalog/product_info.php/products_id/14864

Mvh

Da Nang
Här sen Okt 2004

Jag tror nog att RUF byter kolvar så de kompsänker och kan ladda mer, därav det högre priset.

Citera
GtiR oscar
Göteborg
Här sen Jun 2004

Re: Porsche 996 med kompressor, funkar det?

OT:
Christer H skrev:

"TPC-Racing(70.000kr, fast tax free + gratis frakt)."

taxfree från USA hurdå ? ( undrar då jag själv tänkt och importera beg.motor därifrån ).

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Har en vän som arbetar på sjön...USA. Han menar att han kan lösa tax free och löser frakten genom att ta med sig prylarna hem med flyget :-)
Har letat lite på nätet och hittat lite diskutions forum i USA, det är en del som dissar men som den ena killen skriver...dom har inga egna erfarenheter utan bara tror sig veta; http://www.theautobahn.com/forum/showthread.php?t=16393&highlight= . . . .

En kille som kallar sig för C4CAB skriver;

Ihave had the TPC-Supercharger for 3 years on my C4CAB no issues no problems. Just added the intercooler this summer. Again no issues. Car has passed all inspections including emissions. The emissions tests showed lower levels with the TPC than without. This is a great option for performance improvement at a very reasonable cost...
Lower the compression ratio? Why would you do that when you are adding boost. Boost increases compression.
I put in a stronger clutch.
HP Right at 400 HP at the wheels.
18K miles since mods...
Use 93 octane(sp?)
Detonation is not a problem unless I have to use lower octane fuel then I can't get into as much
No need to change any other internals TPC says they can take even higher HP as they are. TPC is a racing team or rather a winning race team. They have lots of experience with the car. thumbs up

En annan kille som kallar sig för GRDRIVER skriver;

I say go for it the TPC Supercharger is totally reliable and extremly powerfull, my mechanic has installed 3 TPC Systems in 993's. This is going to be my next upgrade also, the only thing that my mechanic told me was that your axle might need upgrading to turbo axles cause the tpc supercharger has snapped quite a few 993 c2 and c4s axles while trying to do heavy burn outs and heavy drag racing. thumbs up

I övrigt skriver han;
.....As far as loosing the value of the car , who cares i wouldnt sell my porsche for anything. And the loss of value is not really proven just because a book or a magazine says it. Thats like saying a ruf porsche has lesser value than a stock porsche because it has been modified from someone other than the manufacturer, kinda dum dont you think

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Hej!

Som du kanske vet säljer jag RUF-prylar här i Sverige.

Det har sålts 1 RUF Kompressor i Sverige, en C4 Cab med Tiptronic.
Jag körde själv hem bilen. 320 hk original, och 410 hk enligt RUF efter konvertering.
Mina förväntningar var inte så stora 80-90 hk till enl. RUF.
Men när motorn blivit varm och jag gasade (kickdown ) på ut på Autobahn kändes det "rätt bra."
Min rumpa säger mig att den bilen troligen har omkring 450 hk.
100-200 km/h gick på 8.5 sek. (mätarfart) vilket är i klass med nya BMW M5, hyfsat med tanke på
att det är en cab med tiptronic. En manuell lär inte vara långsammare och det verkar som om 3.6:an svarar bättre på trimmet än 3.8:an.
Kunden skrattade iaf hysteriskt när jag frågade om han tyckte att den gick bra.

Jag har också kört RUF R Kompressor (997 Carrera S) med 435 hk. Den gör enl. 2 oberoende tester 0-200 km/h på under 13.5 sek.

Visst är det mycket pengar för de flesta, och många tittar därför på de amerikanska systemen.

Ett stort plus är garantierna, 2 år/ 4.000 mil.

Ang. det tekniska skickar jag gärna mer information om du hör av dig.

Hoppas jag var till hjälp, annars ursäkta om jag störde.

Kör så det ryker!

Bonus: film nr 2 hade RUF Kompressor på bana tidigare http://www.ruf-web.co.jp/movies/

Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004

Christer H skrev:

Lower the compression ratio? Why would you do that when you are adding boost. Boost increases compression.

Känns den här killen som nåt att lita på tycker du?

Edit: Nu menar jag inte dig Christer, utan jänkaren som svammlar på USA-forumet

Da Nang
Här sen Okt 2004

Martin_Ö skrev:
Christer H skrev:

Hahaha Jag skrattade rakt ut nu när jag precis läste det också

Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Innan du springer iväg och köper en kompressor så tänk på att du kommer att få montera ur den varje år inför besiktningen, det kan vara ett bra argument när man väljer komperssorkit, dvs välj ett som är lätt att monterar i/ur.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Krille_hlm skrev:
Martin_Ö skrev:
Christer H skrev:

Vilken tomte!

Chris Ter

Här sen Jul 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Citat:
Innan du springer iväg och köper en kompressor så tänk på att du kommer att få montera ur den varje år inför besiktningen, det kan vara ett bra argument när man väljer komperssorkit, dvs välj ett som är lätt att monterar i/ur.

Tror du att besiktningsmannen kommer märka detta ...man kan ju skymma kompressor reklamen på det monterade

Kanske man kan byta till tjockare topp packning för att sänka kompen...eller ska det fungera som det är som TPC säger på sin hemsida. (det ingår intercooler i kittet)

Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:
Krille_hlm skrev:
Martin_Ö skrev:
Christer H skrev:

Vilken tomte!

Nu tycker jag ni överdriver behovet av kompsänkning, vad laddar de olika kiten?
Volkswagen laddar 2.5bar med 10:1 i komp. i nya TSI-motorn...

Supramannen

Här sen Feb 2003

2,5 bar..? Måste va värdens mest oeffektiva motor om dom laddar 2,5 bar och har 10 i komp.....Vi får hoppas det är ink atmosfär

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Supramannen skrev:
2,5 bar..? Måste va värdens mest oeffektiva motor om dom laddar 2,5 bar och har 10 i komp.....Vi får hoppas det är ink atmosfär
De går rätt bra. 170 hk och 240Nm ur 1,4 liter som drar 0,72 l/mil vid blandad körning i en Golf. Rätt OK, tycker jag.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Rehan skrev:

Vad exakt är det du tror att de ska hitta?

Notera att svänghjulet är sprillans, med lite patina ser det helt original ut.

Denna bil har dessutom RUF sportavgassystem, dock måste man ha gått 220 poäng Bilprovarskola
för att upptäcka det.

Jämför gärna denna bild med den i första inlägget...

Detta är en 997. Loggorna på boxen är "tillval."

http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7862&highl . . . .

Supramannen

Här sen Feb 2003

Lennart Hall skrev:
Supramannen skrev:
De går rätt bra. 170 hk och 240Nm ur 1,4 liter som drar 0,72 l/mil vid blandad körning i en Golf. Rätt OK, tycker jag.

Tror det är nått som inte stämmer med det där laddtrycket

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Porsche 911 (RUF Kompressor)
http://www.thetruthaboutcars.com/?p=1566

ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Supramannen skrev:
Lennart Hall skrev:
Supramannen skrev:

Tror det är nått som inte stämmer med det där laddtrycket

Ja 2.5 bar vid max effekt skulle betyda runt 50hk i sugmotor utförande hehe.
Men:
Citat:
The maximum boost pressure of the "Twincharger" is approx. 2.5 bar at 1500 rpm, with the exhaust turbocharger and the mechanical supercharger being operated with about the same pressure ratio (approx. 1.53).

Vid max effekt lär det ju inte ens vara 1bar.

Citera
Chris Ter

Här sen Jul 2004

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Lite info, komentarer, bilder, videos och lite mer om/från TPC;

http://www.6speedonline.com/forums/showthread.php?t=46990

Komentarer från någon!

Vill du dissa något så försvara dig gärna!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Christer H skrev:
Komentarer från någon!

Länken såg ganska sponsrad ut

Men om det känns rätt så "go for it!"

Skruva banåkabil
4608 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande