Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Välja banbil: 968 eller en EVO
<<   1, 2, 3
7800 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



GT3 CS skrev:
Värdeminskningen ligger också 968an i fatet då den är säkrare än pengar på banken om man nu inte kvaddar den.


Det var nyheter. Det är ju prisras på dem senaste åren Delvis tack vare en mängd tyskimporter, men också för att de börjar faktiskt bli till åren komna och åldern tar ut sin rätt med torkade gummidetaljer (typ slangar), bussningar som måste bytas, AC detaljer som ger upp, oljeläckage p.g.a slitna packningar osv osv (förvisso en miltalsfråga men få bilar har gått under 10k mil på marknaden idag). Definitivt köparens marknad.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Det är väl bara sällsynta modeller som stiger i värde snabbare än förfallet sänker det.

En 968 CS borde väl vara värd ca 120-150 ganska länge om man håller den i skick.

Har en villrådig typ på jobbet som jag försöker att få in på 968 CS (istället för S2000, 350Z eller liknande). Skalstolar verkar vara krav för att få ner 192cm med hjälm på.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 418



Westfield skrev:
GT3 CS skrev:
Värdeminskningen ligger också 968an i fatet då den är säkrare än pengar på banken om man nu inte kvaddar den.


Det var nyheter. Det är ju prisras på dem senaste åren Delvis tack vare en mängd tyskimporter, men också för att de börjar faktiskt bli till åren komna och åldern tar ut sin rätt med torkade gummidetaljer (typ slangar), bussningar som måste bytas, AC detaljer som ger upp, oljeläckage p.g.a slitna packningar osv osv (förvisso en miltalsfråga men få bilar har gått under 10k mil på marknaden idag). Definitivt köparens marknad.


Anser mig ha rätt bra koll på 968 CS priserna. Då jag köpte min år 2000 jämfört med idaxläget så skulle jag inte ha förlorat många kronor (tjänade 30k på att äga den i 3 år). Kika på www.mobile.de så får du se hu många 968 Clubsport det finns till salu. Tycker sedan att Du ska göra samma sökning fast med Evon, antalet bilar till salu talar ju för sig själv med lite sunt förnuft. 968 Clubsport kommer att gå samma väg som 964 och 993 RS dvs. öka i pris.

Ciao,

J.E.

_________________
Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



GT3 CS skrev:
Anser mig ha rätt bra koll på 968 CS priserna. Då jag köpte min år 2000 jämfört med idaxläget så skulle jag inte ha förlorat många kronor (tjänade 30k på att äga den i 3 år).


968CS är en specialvariant och kommer ju alltid betinga lite extra slantar. Min kommentar var mest riktad till "vanliga" 968 som är i prisfall. Det har jag hundra koll på eftersom jag försökt bli av med min fars bil i ett par år och nu insett att det är lika bra att behålla den eftersom vi båda gillar att köra den och vi inte behöver pengarna/utrymmet.

Du kanske gjorde en väldigt bra deal på din bil om du lyckades köpa den för mindre än vad de annonseras ut till nu. Jag har inte sett samma fenomen, och har ändå följt annonserna på bilarna sen han köpte sin 1996

Låt oss inte gå in i pajkastning, jag tycker inte värdet på 968 hållit speciellt bra, för att vara riktigt ärlig. Då är en Miata från 1990/1991 en bättre investering eller en 964 RS sett till värdeminskning, men det spelar ju liksom ingen roll. Diskussionen rörde huruvida bilarna är roliga och är inte bra investeringar, såvida man inte går på att hålla i dem i 30 år eller så när de börjar bli sällsynta.

Själv tycker jag 968 är alldeles för tung/sävlig i reaktionerna men så är min referenspunkt en bil som väger hälften och gör av med en tredjedel eller mindre i däck/bromsar/bensin/underhåll per banmil (så tänker jag).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Asse skrev:
Erik, du får berätta hur mycket som skilljer mellan din CTR och en Integra i Superstage


Kanske man kan be dig göra det? Någon som f.ö vet vad en standard Evo IX samt en 968 CS klarar?

TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Westfield skrev:
GT3 CS skrev:
Anser mig ha rätt bra koll på 968 CS priserna. Då jag köpte min år 2000 jämfört med idaxläget så skulle jag inte ha förlorat många kronor (tjänade 30k på att äga den i 3 år).


968CS är en specialvariant och kommer ju alltid betinga lite extra slantar. Min kommentar var mest riktad till "vanliga" 968 som är i prisfall. Det har jag hundra koll på eftersom jag försökt bli av med min fars bil i ett par år och nu insett att det är lika bra att behålla den eftersom vi båda gillar att köra den och vi inte behöver pengarna/utrymmet.

Du kanske gjorde en väldigt bra deal på din bil om du lyckades köpa den för mindre än vad de annonseras ut till nu. Jag har inte sett samma fenomen, och har ändå följt annonserna på bilarna sen han köpte sin 1996

Låt oss inte gå in i pajkastning, jag tycker inte värdet på 968 hållit speciellt bra, för att vara riktigt ärlig. Då är en Miata från 1990/1991 en bättre investering eller en 964 RS sett till värdeminskning, men det spelar ju liksom ingen roll. Diskussionen rörde huruvida bilarna är roliga och är inte bra investeringar, såvida man inte går på att hålla i dem i 30 år eller så när de börjar bli sällsynta.

Själv tycker jag 968 är alldeles för tung/sävlig i reaktionerna men så är min referenspunkt en bil som väger hälften och gör av med en tredjedel eller mindre i däck/bromsar/bensin/underhåll per banmil (så tänker jag).


964 RS är även den en special variant, så hänger inte med ditt resonemang.

Säger du i stället att alla specialvarianter såsom RS och CS och RSCS håller sitt värde eller ökar håller jag med. Undantaget i Europa är RS America.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Asse skrev:
Erik, du får berätta hur mycket som skilljer mellan din CTR och en Integra i Superstage


..eller hur mkt det skiljer mellan ägare och gästchaufför...?

Näe, det är milsvid skillnad i uppträdandet mellan min bil och Asses, kan jag säga efter att han så generöst lånat ut den till mig ett par varv på SS. Dock tilldelar jag en hyffsad portion av den skillnaden till Eriks chassi. Min åker original samt med mcpherson, medans hans raket åker dubbla a-armar med riktiga coilovers. Dock åkte vi med däck av samma sort och dimension så jämförelsen haltar inte så mkt som jag kanske gör sken av. Dock kan jag bara bekräfta känslan av habegär efter provkörningen!!

Det enda negativa är att jag inte fick plats med hjälm på ett tillfredställande sätt. Dock är jag ju en bit över normallängd.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



RS Patrik skrev:
964 RS är även den en special variant, så hänger inte med ditt resonemang.

Säger du i stället att alla specialvarianter såsom RS och CS och RSCS håller sitt värde eller ökar håller jag med. Undantaget i Europa är RS America.


Det var ett exempel på ngt som verkar vara attraktivt.

Min bedömning är att många 968 CS står till försäljning i flera månader utan en enda spekulant (precis som vanliga 968or), och i slutändan tvingas säljarna dra av rejält på priset tills nån köper. Det förefaller som att just 968 CS (specialvarianten) inte är lika attraktiv som andra Porsche specialvarianter. Eller så är de jag sett helt ovan priserna i Tyskland så de som vill ha en CS åker dit ner istället. Jag har inte följt priserna i Tyskland, enbart här på hemmaplan. Jag kan givetvis ha fel.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Westfield skrev:
RS Patrik skrev:
964 RS är även den en special variant, så hänger inte med ditt resonemang.

Säger du i stället att alla specialvarianter såsom RS och CS och RSCS håller sitt värde eller ökar håller jag med. Undantaget i Europa är RS America.


Det var ett exempel på ngt som verkar vara attraktivt.

Min bedömning är att många 968 CS står till försäljning i flera månader utan en enda spekulant (precis som vanliga 968or), och i slutändan tvingas säljarna dra av rejält på priset tills nån köper. Det förefaller som att just 968 CS (specialvarianten) inte är lika attraktiv som andra Porsche specialvarianter. Eller så är de jag sett helt ovan priserna i Tyskland så de som vill ha en CS åker dit ner istället. Jag har inte följt priserna i Tyskland, enbart här på hemmaplan. Jag kan givetvis ha fel.


Säger inte att jag har 100% koll heller, men köpte min 968CS i höstas. En svensksåld lågmilare (4500mil)i superskick, såg ett par bilar som hade gått runt 16 000 mil och de kostade "bara" 30 000 mindre.
Så jag ser det så här:
1) Jag gjorde ett superklipp (hoppas på detta )
2) Bilen är eftertraktad som banbil och potentiella kunder är beredda på att betala för bilen vad som begärs.

Special varianter finns det alltid få bilar till salu men är den rätt så blir den såld till rätt pris.

Se på Blocket alla 996 Turbo jmf. med GT3 CS. tex.

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Westfield skrev:
RS Patrik skrev:
964 RS är även den en special variant, så hänger inte med ditt resonemang.

Säger du i stället att alla specialvarianter såsom RS och CS och RSCS håller sitt värde eller ökar håller jag med. Undantaget i Europa är RS America.


Det var ett exempel på ngt som verkar vara attraktivt.

Min bedömning är att många 968 CS står till försäljning i flera månader utan en enda spekulant (precis som vanliga 968or), och i slutändan tvingas säljarna dra av rejält på priset tills nån köper. Det förefaller som att just 968 CS (specialvarianten) inte är lika attraktiv som andra Porsche specialvarianter. Eller så är de jag sett helt ovan priserna i Tyskland så de som vill ha en CS åker dit ner istället. Jag har inte följt priserna i Tyskland, enbart här på hemmaplan. Jag kan givetvis ha fel.

Håller med Westfield.
En 968 SC är trots alltid "bara" en 968.
Rasande bra bil men det ÄR ingen 11'a.
Är väl det som alla 9-serie Porschar lider av!
Boxster har/kommer att få samma problem. Skitbra bil men Porsche är 911.

Jag funderade starkt på 968 men köpte en RX-8, samma biltyp men modernare överlag. O i körglädje närmare Boxster 2.7 faktiskt!!

_________________
Jan Å
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



RS Patrik skrev:
Säger inte att jag har 100% koll heller, men köpte min 968CS i höstas. En svensksåld lågmilare (4500mil)i superskick, såg ett par bilar som hade gått runt 16 000 mil och de kostade "bara" 30 000 mindre.
Så jag ser det så här:
1) Jag gjorde ett superklipp (hoppas på detta )


Ja, det är det som är grejen. Jag förstår inte heller att det är så få köpare! Alla som köper en 968 CS gör ett klipp.

Det är en ypperlig bil, speciellt i CS variant med bra prestande, långfärdskomfort samt utomordentligt ban- och konvapen. Att köpa en "vanlig" 968 i dagsläget (går att hitta för 80-90 tusen), riva ur allt onödigt, nya dämpare, fjädrar och krängare (kanske byta bussningar när man ändå är på gång) och i med bur och stolar...voila, en sneak-CS ! och allt för mindre pengar än många dyrare och sämre bilar. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
GT3 CS
Skanör
Här sen Jun 2004
Inlägg: 418



Sportbilsentusiasten skrev:
Westfield skrev:
RS Patrik skrev:
964 RS är även den en special variant, så hänger inte med ditt resonemang.

Säger du i stället att alla specialvarianter såsom RS och CS och RSCS håller sitt värde eller ökar håller jag med. Undantaget i Europa är RS America.


Det var ett exempel på ngt som verkar vara attraktivt.

Min bedömning är att många 968 CS står till försäljning i flera månader utan en enda spekulant (precis som vanliga 968or), och i slutändan tvingas säljarna dra av rejält på priset tills nån köper. Det förefaller som att just 968 CS (specialvarianten) inte är lika attraktiv som andra Porsche specialvarianter. Eller så är de jag sett helt ovan priserna i Tyskland så de som vill ha en CS åker dit ner istället. Jag har inte följt priserna i Tyskland, enbart här på hemmaplan. Jag kan givetvis ha fel.

Håller med Westfield.
En 968 SC är trots alltid "bara" en 968.
Rasande bra bil men det ÄR ingen 11'a.
Är väl det som alla 9-serie Porschar lider av!
Boxster har/kommer att få samma problem. Skitbra bil men Porsche är 911.

Jag funderade starkt på 968 men köpte en RX-8, samma biltyp men modernare överlag. O i körglädje närmare Boxster 2.7 faktiskt!!


Märkligt uttalande då Boxster är den bil i standard sortimentet (ej inkl. RS och CS) som står sig bäst i värde av alla Porsche modeller. Din RX8 kommer att gå ner sig minst 50.000 i värde på bara ett år, vilket är ytterst otoligt att en 968 CS kommer att göra (kika bara på www.mobile.de och det finns över 450 st. RX8 till salu och endast 5 st. 968 CS)

_________________
Johannes Ericson
///M, Type R & R/T
Cars are like strippers, they work until you quit throwing $100 bills at them!
Citera
Mats N.
Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 53



Jag var 968 Clubsport ägare tills för ett par veckor sen, och det är nog en av dom mest lättsålda bilar som jag har haft. Såldes inom en vecka. Bilen hade gått ganska långt men hade rätt utrustning (skalstolar osv.)

Däremot så verkar fina 968or ligga ute hur länge som helst på annons för "småpengar" jämfört med Clubsportarna.

_________________
Mats Norlander
-------------------
BMW 335 IM
-------------------
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514



Torbjörn Linderson skrev:
Asse skrev:
Erik, du får berätta hur mycket som skilljer mellan din CTR och en Integra i Superstage


Kanske man kan be dig göra det? Någon som f.ö vet vad en standard Evo IX samt en 968 CS klarar?

TL


Tyckte det var bättre att Mooseman redogjorde för det eftersom jag aldrig fick tid att testa CTR i SS.
Bör ju tillägas att hans CTR är "lite" mer standard än min ITR.
Men jag kan varmt rekommendera Integran som banbil! Snabb, billig i drift, pålitlig och riktigt jä**a rolig

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
Mats N. skrev:
Jag var 968 Clubsport ägare tills för ett par veckor sen, och det är nog en av dom mest lättsålda bilar som jag har haft. Såldes inom en vecka. Bilen hade gått ganska långt men hade rätt utrustning (skalstolar osv.)

Däremot så verkar fina 968or ligga ute hur länge som helst på annons för "småpengar" jämfört med Clubsportarna.


Hade Mats sålt sin bil några veckor senare så hade jag nog inte suttit här på forumet och ställt en massa frågor om alternativ. Svårt att hitta bilar som är fixade på rätt sätt.

TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



S2000

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Torbjörn Linderson
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 33


Trådstartare
S 2000 faller på att jag är 198 vilket väl Integran i o f s gör också.

TL

_________________
Torbjörn Linderson
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Asse skrev:
Torbjörn Linderson skrev:
Asse skrev:
Erik, du får berätta hur mycket som skilljer mellan din CTR och en Integra i Superstage


Kanske man kan be dig göra det? Någon som f.ö vet vad en standard Evo IX samt en 968 CS klarar?

TL


Tyckte det var bättre att Mooseman redogjorde för det eftersom jag aldrig fick tid att testa CTR i SS.
Bör ju tillägas att hans CTR är "lite" mer standard än min ITR.
Men jag kan varmt rekommendera Integran som banbil! Snabb, billig i drift, pålitlig och riktigt jä**a rolig


Som natt och senare samma natt är ganska nära. Bilarna beteer sig precis likadant, men ITRen tar nytta av sin finare upphängning(dubbla a-armar) när det börjar gå riktigt fort. Dock satt det coilovers på Eriks bil men originalchassi på min. Hans ITR väger dessutom lite mindre än min bil, kanske 75 kilo. Svårt att jämföra, men det är nog trots att chassit på bilarna som gör hela skillnaden i fart. Med ett par coilovers på CTRen och en lättning så vinner nog inte ITRen med lika mycket, men är dock den lite potentare bilen på bana, ss och dyl.

Din tanke om plats för huvudet är inte fel. Men det måste man testa individuellt. Beror ju till 100% om hur lång överkropp du har, hur mkt din hjälm bygger uppåt, din sittvinkel mm mm.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Allmänt banåkaforum
Välja banbil: 968 eller en EVO
<<   1, 2, 3
7800 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande