| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
instälning kränghämnare
|
3788 besök totalt |
|
har nu prövat att ändra på kränghämnarna
har stält dom på hårdare bak och mjukare fram alltså helt tvärtimot förut det som händer är att i tort och skarpa lite långsamare kurvor vill den lätt överstyra lite, men i längre snabbare kurvor så understyr den precis som innan känner ingen skilnad, på blött så är den kännsligare på gasen och vill lätt överstyra, men ja känner att i långsamare kurvor finns det lite mindre understyr än innan och man kan blansera lite med gasen då går den från understyr till överstyr och tillbaka, något som inte gick innan då den bara understyrde. dessa tester är alltså gjorda på vägen med vanliga däck men den brukar bete sig lika på banan det är framför alla dom långa snabba kurvorna i tort ja har problem med och det är mitt i kurvan. nån som har mera tips _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
|
Jag skulle iaf testa med lite mer camber fram. Inte säkert det hjälper till fullt ut, men sämre ska det inte bli iaf.
Vad har du för däck? Kör du mkt gata med bilen så verkar det som om man kan ha ganska mkt camber utan att slita däck, bara toe är 0 eller nära 0. 3-3,5 grader skulle jag iaf våga testa med. |
|
Intressant läsning. Kan ju inget om detta utan har bara fått höra att jag bör byta till styvare bak så tänkte slänga på den imorrn och testa. Tycker bakändan sticker iväg lite väl lätt ibland så då kanske det är helt fel att styva upp bak?
|
|
-Det är väl ett triangeldrama eller ett solonummer eller så påverkar allt varandra? ...helt beroende på vart du har problemet, hur du vill jobba och vad du utgår ifrån, ...dvs toe(fram/bak), bump, krängare...kanske bromsbalans, däckstryck (antar fjäderkonstant och camber är ok (för torrt/blött)) in/mitten/ut ur kurvan...
På racersportvagnen rör vi inte krängaren förrän vid blött (just nu...) och jobbar istället med bump och däckstryck. Bromsbalansen och toe är lika viktigt att få till liksom drop(vinterprojekt)..... vilken kurva är avgörande på resp bana och vad går snabbast och hur kompromissar man...?
Att bara jobba med krängaren verkar inte optimalt (eller så är det kanske det enda du kan jobba med, eller ?)....och...är chaffisen programerad att ge rätt feedback, köra hårt-disiplinerat (inom <0.2 s) mm mm osv osv.... Många ? inga svar...typiskt
-Vill man generalisera över bara krängningshämmaregenskaper har du redan fått svaret men låt klockan ge din sanning. EDIT: f*n vad präktigt det lät på slutet...
Ganska okunnig på vad som finns under skalet på många (alla?) bilar.. Men det kan inte vara så att du har en aktiv diffrential som ställer till det i de långa svepande kurvorna?
|
![]() |
Skruva banåkabil
instälning kränghämnare
|
3788 besök totalt |