| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bygga insug till 4cyl 2l saab motor
|
7449 besök totalt |
Hmm, är jag så ute och cyklar? Jag har inte räknat på längder själv innan, men om man kollar logiskt utan att blanda in en "massa" faktorer 8000rpm ok? osäker: Men vi vill väl ha ca 720 vev° mellan pulserna? från ventilstängning (pulsstart) till pulsretur (returen är i "botten" av röret precis innan insugsventilstängning nästa gång)? 8000rpm=133,33vevvarv/sek 1/133,33 = 0.0075sek/varv 2varv = 0.015 sek Ljudhastighet=340m/sek 340m/sek * 0.015sek = 5.1meter Så om röret är 2.55m så borde väl första pulsen tas till vara? Räknar jag fel (vilket kan hända, jag har tre felfaktorer just nu: 1. Jag har inte forskat något i ämnet. 2. Jag har inte kollat på formler just nu utan bara plockat det jag vet rakt av på en miniräknare och papper. 3. Matte är inte min starka sida.) Så får någon gärna visa "grunderna" för varför längden bör vara som den är. Exakt uträkning med andra saker som tryck och temperatur och durationer osv. kan vänta för min del just nu) Eller ska man inte räkna på 720 vev° kanske? Skulle man satsa på att pulsen är åter vid ventiltallrik precis vid öppnandet? (vilken bör vara ca 180vev°tidigare) Då har vi 1/(8000rpm*360/540/60)=0,01125sek*340m/sek=>1,9125m långa runners för att sno första pulsen? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Mja returpulsen ska tillbaka innan insugningsventilerna stänger. D v s inom en vevaxelvridning på ca 180 grader. Använder vi dina nuffror så innebär det att tiden bör ligga runt 0.0038s -> 1.28m lång sträcka pulsen ska färdas från insugsventilens öppning ut till trattöppningen och tillbaka. Ger en längd inom 64cm. Vill man ha returpulsen ungefär strax efter mitten av insugningstakten så innebär det en längd på 30-40cm. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Inom 180° vev? Börjar pulsen när ventilen öppnar? Jag har fått för mig att pulsen börjar när ventilen stänger, och sen ska man få tillbaka den vid lämpligt öppningsstadie. (vilket borde vara att trycka in så mycket som möjligt innan nästa stängning? om pulsen börjar som du säger så blir det givetvis mycket kortare rör. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jupps. Man får en puls med negativ flank vid öppningen. När denna rör sig upp längs insugningrsröret och når pleniumet (pleniet?) så kommer pulsen att byta fasläge (reflex från tätare medium mot tunnare) och återvända mot insugningsventilen som en puls med positiv flank som hjälper till att trycka in mer luft. Vid stängning av ventilen får man en puls med övertryck som när den återvänder till ventilen nästa gång har negativ flank vilket är kanske inte vad man önskar. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
om vi då tittar vidare på detta också, för att få pulsen vid halva längden på returen så borde vi väl ha *0.75 1/(8000*360/180/60)*340*0,75/2=0,398m insug. Vet vi kamdurationen så borde det väl vara denna/2 som ska ersätta siffran 180 i formlen (för att få vevaxelgrader) Frågan är då vart vill vi ha pulsen vid ventilstängning? Halvägs (av insugstakten)? Vid insugstaktens slut? Har vi den halvägs kommer det inte gå en ny puls då resterade halva som verkar negativt? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Detta misstänker jag är mer inom Johans kunskapsområde än mitt (ännu (d v s jag håller på att lära mig också)). _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Vi vill att pulsen ska peaka då insugsventilen är på väg att stänga för att få in lite mer luft i cylindrarna. Detta får ju dock inte vara så sent att ventilen är helt eller nästan helt stängd. Notera dock att det tar en liten stund för pulsen att nå max amplitud, alltså max undertryck nås inte i det ögonblick ventilen öppnar utan något senare, likaså nås inte max övertryck då pulsen först återvänder. Som jag nämnde tidigare så tar Heisler i "Advanced Engine Technology" vissa saker för givna, han utgår alltså ifrån att det tar 80-90 vevaxelgrader för pulsen att återvända för lämplig placering, detta värde sätts som θ varvid längden L (i mm) kan räknas ut vid ett givet varvtal N (i rpm) enligt nedan. C är lokala ljudhastigheten. θ = 0,012LN/C En annan metod används i "Design and Simulation of Four Stroke Engines" där man använder ett dimensionslöst värde för att ta fram längden. Själva principen är enkel, dock är jag lite osäker hur man får fram det dimensionslösa värdet, ska se om jag kan kolla upp det. |
||||
Bump!
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
bygga insug till 4cyl 2l saab motor
|
7449 besök totalt |