Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vettigt väghållningskit e30?
1186 besök totalt
knöka
Stockholm, Hässelby
Här sen Jul 2006

Trådstartare

Hej allihopa

Jo, jag har sökt runt i forumet men inte hittat någon bra svar på vilken VÄGHÅLLNINGSSATS man skall ha på en e30 som skall funka hyfsat både på bana och gata. Jag förstår att det blir en kompromiss, men man vill ju så gärna ha det bästa av två världar. Jag vill bara se till att jag inte får det SÄMSTA av två världar

Stötdämparexperten rekommenderar gula koni och 35 mm sänkning både fram och bak. Vettigt?

Är det rimligt att först sätta på sänkfjädrar med orginal dämpare och komplettera med de gule senare?

Däck blir 205/50-15 Toyo Proxes T1-R. Någon mer info som behövs för ett vettigt råd?

Hjälp till en gröngöling inom området uppskattas

Edit: tog bort det fula ordet s*sats

Edit 2: tog bort det fula ordet s*sats i rubriken oxå...

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Utan erfarenhet av E30 så skulle jag välja dämpare först och fjädrar sen (om jag måste köpa i omgångar). Sen borde det finnas gott om erfarenheter om vilka fjädrar av orginalstorlek (dvs inte 60mm racefjädrar) som lämpar sig för dubbeljobbet (får jag gissa på 2-3X orginal fjäderkonstant och längd som ger ca 25mm lägre markfrigång, inte lägre).
Använd bara inte ordet "sänk", vissa är allergiska mot det och associerar med 60mm sänkning med orginal hårdhet (dvs man kör på bumpstoppen till stor del och har kastat ut geometrierna med badvattnet).

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Sänksats anser jag vara ett skälsord.
Apsolut billigaste äckelsatsen är vinkelkapmaskinen liksom, bara kapa fjädrana till det blir lagom högt.

Är man därimot ute effer väghålling och kan hålla tungan i rätt mun, med andra ord räkna lite kan man med hjälp av Feltema fjädrar bygga ett vättigt chasi.
Sen brukar äckelsatser vara ca 20-30% hårdare än std, skall man ha någon stil på fjärdringen bör den vara 3-6ggr så hård som std.

om du söker på fjäderkonstant, egenfrekvens och BMW lär du hitta ett och annat att läsa.
Söker på på sänkingssats lär du inte hitta mycket , kanske massa fula ord

Edit:
Citat:
Använd bara inte ordet "sänk", vissa är allergiska

Inte mig du syftar på måntro?

Stockholm, Hässelby
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Jag köper gärna kvalitetsprylar men det får bli lite i taget.

Fjädrar som minskar avståndet från marken med 60mm fram och 40mm bak skall man alltså hålla sig borta från?

Min bil har ingen krängningshämmare bak. Kanske vore det bäst att få dit en sådan innan man börjar med resten av chassit?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Varför i huvudtaget snacka mm närmare backen???
Iof är det rätt för det ger ett lägre CGH.

Hur du sökt i forumet på det jag sa???

EDIT:
se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13456&highlight=2hz

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Det finns en skitnajs 18 hästars sänkningssats som sänker 40/60 och som ger minst 30km/h extra.
Den kommer från fettmedtrim.org.....

Driver ju bara med er!

Kan bara rekommendera Bilstein clubsport för E30.

Du får ner bilen till ett underbart doserat stuk samtidigt som camber dras in något och styvheten ökar markant.
De kurvor du känt dig något osäker i tidigare, kommer att bli en "piece of cake".

I början kan den kännas något stursk, men det lugnar sig med milen samtidigt som den sätter sig till sitt rätta jag.
Allt detta givetvis utan att vara kärnfysiker i det mycket omfattande fjädrings och dämpningsämnet.
Men vill man gräva djupare i fysiologin med chassien och dämpare är det säkerligen helt åt he****e.

Men kittet är klart prisvärt.

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Skruva banåkabil
1186 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande