| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Akut: Mek hjälp i Sthlm
|
2438 besök totalt |
|
Jag är som sagt på väg nästa fredag ner till Nurburgring och skulle behöva någon verkstad som har kompetensen att kontrollera mitt problem med min Nissan 350z före resan. Själv är jag så amatör man kan bli. Det är så att jag har ett konstant gnisslande från framvagnen. Det uppenbarar sig både när bilen är kall och varm, i låg och hög fart, och gnisslandet ökar i styrka då jag vänder till vänster. Det gnisslar till varje gång då jag knycker i ratten åt vänster men det försvinner då jag gör det åt höger. Jag trodde att det var bromsarna men efter en diskussion med PEAN tyckte de att det verkade konstigt att det också låter i motorvägsfart. Det som också verkade konstigt var faktumet att gnisslandet försvinner då man bromsar och att gnisslandet ökar då man svänger till vänster, som om något skulle sitta löst? Jag hade bilen inne hos Nissan men efter en kort provtur hade de inte hört ljudet så de gjorde ingenting. Tog ena mekanikern på en åktur och då hörde han ljudet, men hade inte mera tid att göra något åt saken. De misstänkte att jag hade kört hårt och att det blivit en yte på beläggen, men gnisslandet har varit där ända sedan jag fick bilen, dock har gnisslandet med tiden ökat markant. Bilen har nu rullat 400 mil så beläggen kan omöjligen vara slut. Några ideér? Jag skulle behöva få detta kontrollerat på måndag och ifall det är beläggen beställa och få monterat nya före jag åker iväg. _________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||
|
Re: Akut: Mek hjälp i Sthlm
Det är ju så med sådana här fel att inte många orkar skruva isär och kolla var felet sitter. Det antas ta för lång tid för att kunna få betalt, (cynikern jag ).
Skruva bort hjulen och kolla så att inte någonting, kanske ett bromsok, ligger för nära emot en skiva så att bara ett litet flex beövs för att kontakt skall ske. Kolla så att inte glapp förekommer i hjullagren. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Hade ett liknande problem på höger bak på Alfan. Visade sig vara en sten som lagt sig i höjd med belägget och gick emot skivan om man tryckte lite.
Dvs, det kan mycket väl vara grus som fastnat någonstans också... |
||
|
Jag tror inte att det är helt orimligt att det är bromsarna ändå, vad kör du med för klotsar? Lyft upp bilen och rulla lite på hjulen för att se om du kan höra gnisslet. Ta isär bromsarna och kontrollera att klotsarna löper lätt i oken, passa även på att leta efter stenar eller annat som kan fastna mellan skiva och bromssköld.
_________________ Rehan Mirza |
||
|
Allt är original på bilen som har rullat 400mil. Det kan väl vara bromsarna eller en sten som kommit in på fel plats. Problemet är det att ifall det inte är en sten eller något annat uppenbarligt fel, så har jag inte kompetensen att leta reda på felet, och verkligen inte kompetensen att fixa det. Därför skulle det vara bra att kunna ta bilen in på någon bra verkstad som kan göra en snabb kontroll.
_________________ Henri Taipale BMW M3 E90 -08 Nissan 350z -06 Ford Focus RS -03 *såld* Renault Clio Sport -01 *såld* |
||
|
Jag vet en bil som haft samma fenomen tämligen exakt. Var troligen beläggen som vibrerade, pga små sorgkanter på skivorna, inuti oken och då lät det ett gnisslande ljud. Nya belägg och så vips var felet borta. Räckte med att lägga foten på bromsen så lite att inte ens bromsljuset tändes så försvann ljudet.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Re: Akut: Mek hjälp i Sthlm
Hjälper dig inte direkt men när du får tag på någon som kan kolla bilen be att de kollar hjullagren noga. Ett lager som börjar bli lite dåligt kan 'avlastas' just när du bromsar och beläggen styr upp skiva/hjul. _________________ Roland Johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2438 besök totalt |